JanneJanne123
Hej!

Vad rekomenderar ni för typ av såg för att kapa täcksidor i ett köksbygge?
 
Om du inte har tillgång till en justeråg - vilket är ganska få förunnat - så är en cirkelsåg med skena ett vettigt alternativ. Det finns många trådar här på forumet som kan hjälpa dig i ditt val. Själv har jag en TS55 (Festool), och den är jag grymt nöjd med.
 
Vill du komma billigare (men inte bättre) undan än en med TS55:a går det bra med en vanlig handcirkelsåg med en fintandad klinga samt hemmabyggd styrskena.
 
Och vill komma ännu billigare (men ännu lite sämre) undan än med en handcirkelsåg går det bra med en fintandad fogsvans.
 
Redigerat:
hmmm vi pratar kök nu..
e ni galna.
här skall det vara perfekta snitt.
riktig klyvsåg med fintandad kling.
*arg* haha, när man skall *dumma* till sig på ett möblemang.
skärpning!!!

mvh
snickar estwing
 
Det enda tipset som inte ger ett tillräckligt bra snitt är väl möjligtvis mitt, men det beror ju på vart snittet hamnar och hur väl man hanterar sina verktyg.

Jag tror inte att en hemmapulare knallar iväg och köper en klyvsåg för att kapa några täcksidor. Skulle han mot förmodan göra det, så kommer han i alla fall lära sig hur knöligt det är att kapa en 240's skiva på en klyvsåg...
Jag måste säga att klyvsågen var det sämsta alternativet av de 4.
 
I alla fall är det en viss begreppsförvirring *S* En klyvsåg lär knappast vara speciellt optimal för att _kapa_ täcksidor men däremot en format eller justersåg och om det är belagda skivor, en såg utrustad med ritsaggregat.

Strunt samma, på fältet så är det TS55 eller liknande med skena som gäller och om den kapade änden sätts mot taket så kan man i en del fall såga med vad tusan som helst, det brukar liksom finnas antingen taklister som döljer eller så lägger man en sträng latex.
Är det frågan om tillpassning av täcksidan mot vägg så kör jag med antingen latex eller lister, det skall mycket till för att jag skall börja passa till själva sidan, dvs extremt buliga väggar.

/Kent
 
Om de bara är någon enstaka sida fungerar det med en japansåg, men träna lite före då det till att börja är lite avigt med att den sågar på draget. Min visst sjutton fungera det men både cirkel och sticksåg om man bara har sågen på rätt sida, i nomalfallet på den sidan som inte syns.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.