Hej, skall gjuta igen en torpargrund. Avser att ha 300mm cellplast, men hur mycket lager av singel eller makadam krävs, hur tjock skall plattan vara?? Har jag glömt något....

Har försökt att söka i forumet för att få lite ideér....men misslyckats.

Mvh
Andreas
 
Lite grovt. 10-15 cm drännernade singel direkt under frigoliten. Ska du ha 300 mm så blir det alltså 400 mm höga element. 15 cm singel på det så har vi gjort av med 55. Bara fylla resten med makadamet :). Förutsätter att det är så bra underlag under så att det bara är att fylla och packa. Glöm inte dräneringen bara
 
Torpargrunden/trossbotten skall jag gräva ur. Runt detta är en stenlagd mur. Behövs här något kantelement, muren fungerar väl som det. 15cm singel låter ju bra, men resten förstår jag ej, vart kommer makadamet in. Menar du dränering runt om huset??
 
Njäe. Du fråga hur mycket det behövdes så jag utgick från att du hadde en lite rejälare torpargrund där det behövde fyllas ordentligt. En modern platta ska ju vara varm så den behöver någon typ av isolering längs ytterkanterna.
 
Ok, jag skriver hur jag har tänkt mig, men är osäker på måtten.

1.Gräva ur, dock måste jag gräva djupare än grundmuren på vissa ställen alternativt minska på singel och isolering.
2.Markduk.
3.15cm tvättad Singelkross 16-25 eller 8-16?
4.30cm cellplast (20cm på vissa ställen).
5.Vattenburen golvvärme.
6.Mellan cellplast och mur fylla med singel och avsluta i en ränna med EPS cement.
7.5-10cm betongsula?

Se min bifogade bild illustration :)
 
  • illustration_v1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar du passera nivån för mina kunskaper men jag tycker det låter bra. Lite orolig för grävandet precis invid murarna bara. Samt att du antagligen behöver sänka dräneringen om din bild var riktig. Den ska ju vara under drängrusets nivå.
 
Det är sant att dräneringen skall djupare, det får man ju tänka på. Tack för tipset.
Jag är inte så orolig med att gräva nära muren eftersom stenkrosset borde stabilesera det, möjligt att man får göra en liten lutning innåt men det kanske ej e så bra i kappillärsyfte för inkommande vatten?
 
Hej!

Jag står inför samma projekt som du!

Jag håller på att gräva ur grunden nu.

Hur högt gjuter du i förhållande till trästommen i yttervägg? (timmer i mitt fall)
Jag är lite fundersam där angående fuktvandring i betongen upp mot syll...

Hur långt har du kommit? Jätte kul att bolla lite tankar med någon i samma situation.
 
Där jag e tvungen att gjuta mot trästomme får man lägga syllpapp el liknande,gjuter annars bara upp till timret, mellan plattan och syll får det ocskå bli syllpapp.
 
Hej igen!

Har du timmer stomme i huset? Har du tänkt göra något åt väggarna? Regla invändigt/isolering/ångspärr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.