Hej!

Är ifärd med att bygga HUS! Roligt och mycket planerande osv. Men det jag först behöver göra är att bygga ett pumphus. Då brunnen på våran(svärfars)tomt även används av min frus bror känns det bäst att bygga ett pumhus som bägge kan ha tillgång till när det behövs.

Förutsättning: Tomten har en hus på sig som skall rivas(gammalt obebott, ej skött, förfallet hus). Detta hus är för tillfället ett enda stort pumphus och elcentral ner till frugans bror. Så det jag behöver göra är att flytta elen och vattnet från huset för att kunna riva det. För enkelhetens skull och permanent lösning vill jag som skrivet flytta vattnet till ett pumphus.

Novis inom bygge som jag är, behöver jag givetvis mycket råd vad gäller ämnet. Finns det någon som har bra(eller dåliga) erfarenheter av pumphusbygge? Vore väldigt tacksam för råd och information om hur jag skall bygga ett pumphus.

MVH
/Joel
 
Vad säger du om en varmbonad friggebod ungefär?
Vi hadde ett pumphus i byn där jag växte upp. Det var till ytan lite mindre än en friggebod (sen var det en bassäng under men det är ju en annan sak).
Där hadde vi då två pumpsystem (vatten till bassängen och sen vatten ut på nätet), filter och en redig trycktank plus kompressor till den.

Tipset är att du gör boden med en gjuten platta. helst med ett lecavarv murat ovanpå eller så. Då har du ett stadigt golv att fästa saker i och småspill gör absolut ingenting
 
Hade tänkt att gjuta. Det låter som det vore en bra ideé med leca. Kan jag regla upp vanligt sedan? Hur mycket isolering skall jag ha, någon diffussions spärr i väggarna? lite sådant som jag inte vet?
 
Jag har aldrig byggt med lecavarv själv men det finns en hel del här som har byggt garage så så det tipset lär ramla in snart. Som jag har förstått det så är det bara att bygga vanlig stomme ovanpå sen. Isolering är rätt billigt så jag skulle nog bygga med 145+45 mm på en gång. Då använder man stående 45X145 i stommen och se sätter man liggande 45X45 på utsidan om dem. Diffspärr ska du ha om du tänker ha värme och det bör vi ju ha så att inget fryser
 
Tänk på golvbrunn när du gjuter plattan.
 
Tack för tipsen tar gärna emot fler om ni har. Det funkar väl att lägga golvbrunnen rakt i makadamen eller?
 
Jag tror inte på diffspärr i pumphus. Vattnet kyler och på sommaren kan det bli betydligt kallare inne än ute. Med diffspärr riskerar man att stänga in fukt i väggen.
 
Vårt hadde spärr och det höll men det är ett mycket bra påpekande. Frågan är bara om pumpar plus sol och isolering inte kan kompensera för vattenavkylningen
 
Finns det något sätt att undvika kondens i ett pumphus? Vi har ett där vi bor nu. Det är murat ända upp och takstolarna är öppna på gavelsidorna. Skall tilläggas att det är ett rätt gammalt pump hus. Har inte sett någon direkt kondens på väggarna men dock på hydrofortanken....inte så konstigt på tanken kanske. Har försökt att hitta någon beskrivning för att bygga ett men utan resultat, rätt tunt på den fronten.:)
 
Vattnet vi har här är väldigt gott och bra kvalité. Kallt också:). Tycker inte om när man inte kan få riktigt kallt vatten.
 
Jag skulle ha murat hela huset i Leca-sten, då behöver man inte oroa sig för kondens. Gärna gräva ner det i backen en bit. För kallvattnet är den enda värme som finns i hyddan.
Har man ändå gräv och murat så varför inte kombinera med en matkällare?

Mats
 
Låter också som en bra idé. Kanske är så att man sparar en liten slant på att mura också? Satt och räknade på vad det skulle kosta. Med ny hydrofortank (har en ejektorpump som bara e 5-6 år så jag byter inte ut den) så landar jag någon stans mellan 13-14.000 :- Men om jag murar i leca kanske jag kommer ner lite i pris. Ett lecavarv skulle kosat ca 400 :- x 10 = 2 m och det räcker ju. sedan puts och tak.....hm...kanske inte blir billigare.
 
Skall hämta morsan i stan. Mer tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.