Jag är villrådig vad gäller utseende på takfötterna (?) Har aldrig tänkt på hur de brukar se ut. Har av min sambo fått information om att förr hade man oftast utsågade fina
takfötter, vilket tydligen är sällsynt idag. Idag är det vanliga att man bygger in dem.
Vad är snyggast ?

Någon som har tips var man kan se olika modeller, eller som annars har åsikter ?
 
Hittade inga takfötter ! Var skall jag titta ?
 
Snyggast med synliga takfötter alltså ! Vi bygger i äldre stil så det blir nog lite mer
utsirningar. :)
 
Jag tycker att öppen takfot är snyggast om huset i övrigt har en sekelskiftes/Schweizersstil. Vi har öppen takfot med utsirade taktassar. Fördelen med detta är att det är snyggt och att man spar in en del virke. Nackdelen är att det tar rätt länge att såga ut dem. På själva huset har vi sågat bitar på marken som vi sedan monterat på takstolarna med hjälp av snöre så vi fick alla i linje. På verandorna sågade vi på plats på takstolsändarna. Bägge metoder funkar. Sågade med en sticksåg med grovt blad. Mindre verandor och sådant har 4" medan huset har 5" tassar. Tar man för klent virke ser det för taskigt ut. Det man kan tänka på om man som vi ville ha en "rak" hängbräda och inte en som förhåller sig i 90 grader till taklutningen är att man bör välja ett mönster på taktassutsågningen som smalnar av i spetsen närmast hängbrädet - det gjorde inte vi på huset vilket innebar att vi fick ha väldigt breda hängbräder och därmed gigantiska vindskivor för att täcka hela tassänden...detta hade vi lärt oss till verandorna så där ändrade vi vår profil lite.
För att ytterligare krångla till det målade vi tassarna i avvikande färg jämfört med takfoten...det var pilligt...
Finns en bok som heter Snickarglädje där man kan se många bilder på öppen takfot.
 
Valde Öppen takfot på vårt ganska klassiska hus i lite sekelskiftesstil. Väldigt många har berömt hur snyggt det är jämfört med de lådor som är vanliga idag.
 
Fler bilder på egna takfötter ?
 
Håller med om att det passar bra på äldre hus typ snickarglädje. Men det är inte svårare än att lyfta telefonen och ringa ett snickeri, för att bli varse vad det skulle kosta ;)
Här mina egna detaljer, förvisso endast på garaget och i modern tappning
garagetsbaksida.jpg
 
Vårt hus kallas allmänt för "alpvillan", så det går väl under Schweizersstil.
Såhär ser det ut hos oss, dock innan huset är färdigmålat:

115.JPG

Vi är supernöjda med målandet, innan var allt brun-laserat, nu är det svart o vitt.

Se vår hemsida för mer bilder, http://fresus.se/cpg144/maleri
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
Kanske lite sent att svara på din tråd... men eftersom jag är ny här, så har jag inte kunnat läsa tråden förrän nu.

Om du inte hittat vad du säker så skickar jag några bilder på hus vi har tittat på för att få lite inspiration.
 
  • AAAA3469A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till...
 
  • AAAA3305A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare en...
 
  • AAAA3311A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista bilden.
Hoppas att det kan ge någon inspiration.
 
  • AAAA3321A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.