Hej!

Är i tagen att bygga nytt, och sitter o funderar på vilken värmepump vi skall ha.
(tanken är bergvärme eller jordvärme, beroende på vilket som blir billigast/smidigast att installera, effektiviteten är nästan
densamma vad jag kunnat läsa mig till)

Finns det någon tidning som gör lite tester ibland mellan olika fabrikat? Typ som Teknikens värld testar BMW vs AUDI osv.?
Där man jämför pris, prestanda o liknande?

Om man tex. jämför Nibe, Thermia, IVT o dom andre kända fabrikaten, ligger då alla i ungefär samma prisklass?
Min lokale VVSare kör bara med Thermia, och där har jag fått ett pris. Jag har sett att Nibe har priser på sin hemsida, vilket
är riktigt bra. Men för att jag ska kunna jämföra priset, så måste jag ju veta vilken värmepump jag skall jämföra med :)

/Benny
 
Jag hade satsat på jordvärme om du bygger nytt. Det bör bli billigare i installation eftersom du ändå tar dit grävare för grund/avlopp med mera.

IVT,Nibe,Thermia eller något annat märke spelar nog mindre roll. Huvudsaken är att den är rätt dimensionerad för huset du bygger och att det passar bra ihop med husets värmesystem. Det är även bra med kapacitet att i framtiden kunna tex värma pool, gäststuga eller liknande som man kanske vill skaffa. Bättre överdimensionera lite än underdimensionera i alla fall.

Om du ska jämföra pumpar du jämföra tex kolla cop-värdet, funktioner och pris i förhållande till pumpens värmekapacitet.
 
Fabian-Bom skrev:
Jag hade satsat på jordvärme om du bygger nytt. Det bör bli billigare i installation eftersom du ändå tar dit grävare för grund/avlopp med mera.

IVT,Nibe,Thermia eller något annat märke spelar nog mindre roll. .
Håller med föregående talare om du nu ska ha värmepump överhuvudtaget?
Råd&Rön har väl några tester på värmepumpar om du vill se data.
 
Ok. Tackar för info.
Ja, det lutar nog mer o mer åt jordvärme, men jag skall räkna på det lite till.

Med andra ord så skiljer det inte så mycket mellan tillverkarna om jag förstår er rätt. Utan det är lokal service och pris
som får avgöra helt enkelt.

Skall ta en koll på Råd&Rön också nu när du säger det...

Tack för info

mvh
Benny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.