Vi har ett hus på ca 50 kvm och 50 kvm källare. Nu ska vi bygga ut huset med 1 1/2 plan inkl källare. Plattan kommer vara 50 kvm. Vi har pratat med Swedbank och fått ett beviljat lönelöfte för ett byggkreditiv på 1,5 milj.

I dag har jag pratat med en granne som är insatt i olika bankaffärer. Hon undrade varför vi inte ska ha en vanligt huslån i stället för byggkreditiv eftersom det ger bättre ränta. Byggkreditiv brukar mest användas när det är nybyggen där byggaren/husleverantörer kräver säkerhet (hon sa någonting och spärrbelopp eller liknande).

Själv ifrågasatte jag aldrig banken när de sa att vi skulle ha ett byggkreditiv utan tog bara för givet att det var det enda alternativet för vår utbyggnad.

Jag tänker ringa banken nästa vecka och fråga ang detta, dessutom drar även bygget igång nästa vecka då grävaren kommer för att förbereda schaktningen inför grund och källare. Börjar alltså bli knappt om tid...

Hur har ni andra gjort som byggt ut era hus, byggkreditiv eller "vanligt" huslån? För- resp. nackdelar med byggkreditiv?
Viken ränta har ni fått på byggkreditivet?

Eftersom bygget drar igång nästa vecka är jag tacksam för alla svar och tips jag kan få :)
 
Jag tycker att din insatte granne borde läsa på lite mer... :)

Banken brukar vilja lägga upp ett kreditiv under bygget, och när det är klart så omvandlar man det till ett vanligt huslån. Det är inget konstigt. Det är ju inget litet bygge ni skall göra, så jag förstår bankens ståndpunkt i den frågan. Förmodligen behöver ni heller inte alla pengar första dagen, utan ni kommer lyfta pengar varefter bygget fortskrider. Det gör att man sparar en del räntepengar.

Ränteskillnaderna mellan lån och kreditiv är relativt små, och de uppstår under en begränsad tid. Vill du spara pengar kan du när det är dags att omvandla till lån (huset är klart) kontakta flera banker och se vem som erbjuder dig lägst ränta på det lånet. Det är ju något du skall betala under en stor del av ditt liv, så där gör procenten en stor skillnad på sikt.
 
Ursäkta att jag lånar tråden.

Brukar byggkreditivräntan vara högre än bolåneräntan?

Våran bankkontakt sa att kreditivräntan ligger alltid lägre. Våran ligger lite lägre än deras rörliga ränta.
 
Vår erfarenhet är att byggnadskreditivet också var lägre än bolåneräntan...
 
Räntan på kreditivet borde vara högre än bolåneräntan, eftersom banken har en sämre säkerhet. Men bolåneräntan är ofta bunden på längre tid, medan kreditviräntan är löpande. Ibland är ju den långsiktiga räntan högre, så det kan innebära att bolåneräntan är högre.
 
Jag trodde också att bolåneräntan var lägre än räntan på kreditivet, din bank vet säkert hur det ligger till.
Om det är så att ert hus idag är värt bra mycket mer än ni har lån på kan ni ju öka bolånet på huset istället för byggkreditivet förutsatt att bolåneräntran är lägre.
 
Som Swetrot skriver så har man byggkredetiv under byggtiden (med en högre ränta) sedan när man
har gjort värdering så ändrar man till ett lån (med lägre ränta).
 
Ni som har erfarenhet av att byggkreditivräntan (på samma bank) skulle vara LÄGRE än bolåneräntan; vilka banker talar vi då om?
 
Nordea i mitt fall. de 30 punkter lägre än deras rörliga. Och vad jag förstår hävdar de att de inte ger rabatt på rörlig ränta på riktiga bolånet sedan.
 
Anksan skrev:
Nordea i mitt fall. de 30 punkter lägre än deras rörliga. Och vad jag förstår hävdar de att de inte ger rabatt på rörlig ränta på riktiga bolånet sedan.
Ja då behöver man ju inte pusha alltför hårt för att få slutbesiktning och värdering klart för att få lägga om lånen...

När vi var på Nordea låg deras byggkreditiv 30 punkter över bolåneräntan. Dessutom tillkom 0,5% årsavgift på totala kreditbeloppet.
 
Såväl Nordea som Handelsbanken erbjöd utan förhandling en lägre kreditivränta än rörliga räntor. Dessutom utan årsavgifter, uppläggningsavgifter eller dylikt.
 
zno skrev:
Ja då behöver man ju inte pusha alltför hårt för att få slutbesiktning och värdering klart för att få lägga om lånen....
Var precis min tanke också. Finns ju ingen anledning alls att få färdigt.
 
Kim_E skrev:
Såväl Nordea som Handelsbanken erbjöd utan förhandling en lägre kreditivränta än rörliga räntor. Dessutom utan årsavgifter, uppläggningsavgifter eller dylikt.
Någon som har en bra förklaring vad banken vinner på att göra så? Mindre marginal, sämre säkerhet.... Ja, vad är poängen? Och nej, jag fick definitivt inte lägre ränta på kreditivet än den vanliga boräntan. Vågar inte ens fråga om det då jag inte förstår varför jag skulle få det..... :)
 
Ja jag funderar också på vad vitsen är att omvandla till bolån om det blir en dyrare kostnad för oss. Men jag antar att man inte kommer ifrån att omvandla till bolån om huset är färdigt.

När jag sa till bankkvinnan att "jag trodde att kreditivräntan var högre", så sa hon att så inte var fallet och nämnde då också att de inte kunde ge rabatt på rörliga just för att den var rörlig. Men då förstår jag inte hur de kan "ge rabatt" på kreditivräntan" för det är ju i princip vad de gör. 30 punkter under den rörliga räntan. Eller hur?
 
Jag kontaktade banken i dag och fick beskedet att vårt byggkredetiv har en ränta på 5,50%. När jag frågade om den rörliga räntan så ligger den på samma nivå, sa bankkvinnan.
När jag frågade henne vad som var fördelaktigast för oss mellan alternativen:
1. Öka ut vårt nuvarande bottenlån (vi har utrymme att göra det)
2. Eller att ta ett byggkreditiv
Sa hon att det var klart fördelaktigast att välja byggkreditivet eftersom vi bara belånar det vi verkligen behöver och betalar alltså ingen "extra" ränta.

Är en ränta på 5,50% ¨på byggkreditivet bra? Har ni fått bättre erbjudande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.