Vad har man för månadskostnader när man bor i hus?

Amortering + Räntor
Försäkring
El
Sophämtning
Vatten (Hur betalas detta? Månadsvis? Årsvis? Vad rör det sig om för summor?)
Enskilt avlopp (Hur betalas detta? Månadsvis? Årsvis? Vad rör det sig om för summor?)


Fyll gärna på listan.
 
Redigerat:
Reaparation och underhåll måste du ha med. Varierar naturligtvis oerhört beroende på hustyp och skick samt dina ambitioner. Men någon tusenlapp i månaden får man nog stoppa undan för framtida behov. Ny panna, nytt tak, omålning av fasad, dränering samt vitvaror är några saker som MÅSTE bytas med lite varierande mellanrum (vissa väldigt sällan men som ändå måste med i kalkylen).
 
Pendlingskostnaderna tycker jag man ska räkna med i boendekostnaden också, i alla fall om man tidigare kunnat promenera eller cykla, men nu ska börja pendla med bil eller buss.
 
Jag tycker att amorteringen INTE ska vara med i boendekostnaden.
Det blir fel om man tar med den när man jämför boendekostnaden med t.ex. en hyresrätt.
Se den i stället som ett sparande.

Räntekostnaden ska bara tas upp till 70% pga skatte-effekter.

/Hasse
 
Som tidigare talare sagt så är det i princip omöjligt att svara på, i stil med frågan om hur långt ett snöre är.

Som jag ser det kan man göra på två sätt vad det gäller boende i egen fastighet. Antingen bor man bara och tar det nödvändigaste som dyker upp men man skiter i att byta kök som fungerar, fönster som inte är krasch osv och tapetserar inte om en enda gång. Alltså nivå av att det ska vara tak över huvudet och inget mer. Kostar ändå en del....:)

Så har mina föräldrar gjort efter nybygget -75. Mig veterligen har de inte investerat en spänn i krusidull-grejer utan bara absolut miniminivå. På orten där de bor ligger väl värdet på detta museum till boende på 6-700.000 kr och hade de hängt med i alla svängar under årens lopp och haft huset i "modernt" snitt kanske det vore värt 900.000 kr. Men de har å andra sidan inte investerat någonting heller.
Eller så kör man järnet hela tiden och har det senaste i allt...okej, det finns väl mellanvägar där med.

Ett kan man konstatera att det behöver inte vara en tokig affär att bara bo och vara nöjd med standarden, okej att värdet idag kanske ligger 2-300 k under om de hade gjort som jag, alltså ständigt renoverande och ombyggnader. Under 30 år kommer jag säkerligen i nuvarande takt ( som varat i 20 år ) säkerligen ha bränt av både en o två "onödiga" miljoner bara för att jag älskar att jobba med mina boenden. Om jag får igen pengarna? Inte en susning och kunde jag bry mig mindre om det så gjorde jag. Viktigast för mig är att göra det cash och inte låna till renoveringar.

Vatten, el och sophämtning betalar åtminstonde vi ( förutom eget vatten som är gratis ) varje månad. Tömningen av trekammarbrunnen sker en gång om året och kostar omkring en tusing om jag inte är ute o cyklar i minnet.

Uppvärmningsbehovet brukar man väl höfta på en "normalkåk" ( vad det nu är..) till 150 kwh/kvm/år. Så har du 100 kvm så behöver du köpa energi motsvarande 15.000 kwh.

Sen kan listan göras lååååång på utgifter.
 
Redigerat:
Cheesus: Det låter som dina föräldrar och mina bor i samma kåk. Är vi syskon? :D
 
Att räkna vatten från egen brunn som gratis är lite fel också, Jag köpte mitt hus 01, borrade brunn 02 installerade vattenfilter 07. Jag har gjort all rördragning själv från hålet o in. Samma sak med vattenfiltret, köpte vattenfiltret på http://www.byggahus.se/forum/koepa-saelja-hus/www.europevattenrening.se och handlade rören på rinkaby. Men om jag summerar mina kostnader för vatten så ligger jag idag på närmre 60`. Men om nu allt fungerar i 30 år så landar jag ju på en kostnad på 500 spänn om året och då är det billigt. Men jag tror inte att alla grejerna kommer fungera bekymmersfritt så länge:D
 
I mitt fall så kan jag nog sova lugnt vad gäller vattnet o kostnaden därikring. Hade "bonnröta" när gamla brunnen/borrhålet gick sönder 3 månader innan vi köpte gården. Så förra ägaren fick lasta ut närmare 100.000 kr på en djupborrning. Först då kom de åt vatten men å andra sidan kom det vatten i sån mängd att jag kan försörja en mindre stad...:) Fagersta kommun har vattentäkt i området så jag har nog vatten så jag klarar mig.

Sen kommer det väl säkert att om x-antal år behöva bytas någon pump eller så men å andra sidan säljer jag vatten till 5-6 grannar för nå´n tusing per fastighet.

Det ska bli kul att se hur grannarna gör nu med nya ägare på vattenleverantörsgården. Förra ägaren krånglade och satte in mätare i varje hus och gick sen en gång om året o läste av och skickade sen räkning......Vill de betala mig nåt får de väl göra det men jag kommer inte knalla runt och läsa av vatten....det känns ju bara konstigt.

Jag har sagt till grannen närmast att han får väl ta ett snitt av senaste 5 åren och pröjsa mig efter vad det blir o sen spola vatten dygnet runt om han vill. Jag tror förra ägaren tog 6 kr kubiken.


jaja, det blev ju inte ett svar på frågan om vad det kostar att bo i ett hus men kostnaden kan dras ner om du har grannar som köper vatten...:)


Fasting : Vi kan mycket väl vara syskon, vem vet var respektive far o mor varit någonstans.....:)
 
Dr.SiC skrev:
Reaparation och underhåll måste du ha med. Varierar naturligtvis oerhört beroende på hustyp och skick samt dina ambitioner. Men någon tusenlapp i månaden får man nog stoppa undan för framtida behov. Ny panna, nytt tak, omålning av fasad, dränering samt vitvaror är några saker som MÅSTE bytas med lite varierande mellanrum (vissa väldigt sällan men som ändå måste med i kalkylen).
Det här är en viktig punkt, som ingen mäklare någonsin andats en stavelse om när de skall visa vad det kostar att bo i ett hus. En tusenlapp är väldigt lågt räknat, jag skulle vilja säga två eller tre tusenlappar. Att måla om kåken kostar antingen mycket pengar plus ett par semesterveckor då det inte regnar, eller så kostar det monumentala summor om någon skall göra det åt en. Takomläggningar, dräneringar, byta avlopp, & byta panna är andra projekt som kräver ett bra sparkonto. Och så alla jämrans småsaker som går sönder hela tiden, från gnisslande gångjärn som skall bytas, garagedörrarna som skall målas, låset i bakdörren som inte längre går att låsa, fästet till takrännan, packningen i toastolen och så sent som idag kontaktorn och termostaten i värmepumpen.

Har man sedan en trädgård är det inga som helst problem att åka till en handelsträdgård på våren och köpa växter för många klingande kronor. Har man heller inte bott i hus tidigare så kommer det obönhörligen behov av att köpa saker som gräsklippare (och bensin till den), trädgårdsredskap av alla sorter, snöskyfflar, brevlåda, utemöbler och annat som man finner nödvändigt.
 
En annan kostnad är ju allt omkring själva köpet av huset, lagfarter och pantbrev kan dra iväg till ganska stora summor. För att sen inte glömma bort att den dag du säljer huset så kostar mäklaren en bra slant han med beroende på husvärdet.

När vi sålde och flyttade hit satte jag mig ner efteråt och räknade på vad flytten kostade och med mäklararvoden, pantbrev, lagfarter och lantmäteriförrättning så gick kalaset på uppåt 120.000 spänn bara för själva bytet av bostad. Bara där får jag räkna en tusing i månaden i 10 år framöver och om jag då säljer ramlar det iväg ett par hundratusen igen till mäklare osv.

Tänker man efter finns det ju hur många parametrar som helst att ta hänsyn till i jämförelse mot en hyresrätt där hyresavin ramlar in en gång i månaden och hyran höjs med ett par procent varje år. Ingen gräsklippning, inget snickrande, inga oförutsedda räkningar osv men samtidigt inget liv enligt mitt synsätt.

Ni som är bekanta med Stockholm, när jag någon gång är så illa tvungen att besöka stan och kommer inrullande på E18 och passerar Hjulsta, Tensta, Rinkeby och ser dessa deprimerande miljonprogramskolosser till hyreshus på höger sida så mår jag fysiskt illa. Det kan inte vara vettigt och humant att bo så. Stackars folk som måste bo där. I jämförelse med det får det gärna ramla in oväntade kostnader varenda dag om så vore.

Vete sjutton om inte Kumlabunkern vore ett bättre alternativ...man slipper hyran, gratis mat och fritt gymkort. Det är väl enda skillnaden. Drömmen att komma ifrån betongen är nog densamma likaså möjligheten. Tyvärr.
 
Redigerat:
Cheesus skrev:
Ingen gräsklippning, inget snickrande, inga oförutsedda räkningar osv men samtidigt inget liv enligt mitt synsätt.
Vi trivs jättebra i vår hyresrätt. Tur att smaken är som baken :)
 
Nyfniken skrev:
Vi trivs jättebra i vår hyresrätt. Tur att smaken är som baken :)
Jepp....:) www.byggahyreshus.nu .....*big smile*
 
Cheesus skrev:
Ni som är bekanta med Stockholm, när jag någon gång är så illa tvungen att besöka stan och kommer inrullande på E18 och passerar Hjulsta, Tensta, Rinkeby och ser dessa deprimerande miljonprogramskolosser till hyreshus på höger sida så mår jag fysiskt illa. Det kan inte vara vettigt och humant att bo så. Stackars folk som måste bo där. I jämförelse med det får det gärna ramla in oväntade kostnader varenda dag om så vore.

Vete sjutton om inte Kumlabunkern vore ett bättre alternativ...man slipper hyran, gratis mat och fritt gymkort. Det är väl enda skillnaden. Drömmen att komma ifrån betongen är nog densamma likaså möjligheten. Tyvärr.
Är man bekant med Danderyd så finns ju Mörbyhöjden där, betong är lika grå och trist som i Tensta men prisläget är ett helt annat. Vi kikade först på lgh där men det kändes verkligen som att man bara betalade för läget....

(Så vi köpte innanför tullarna istället ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.