mats401 skrev:
beredaren i pannan hur vet jag om jag har en sådan däremot har jag en uppe på vinden måste den vara där
.,.,?!.,.,


Hej. Om du använder punkt och kommatecken lite oftare, så går det lättare att förstå vad du skriver.

Mvh Gustav
 
Toobster skrev:
jag kör pellets året runt. Går typ 1 säck i veckan när jag bara ska ha varmvatten.
Vad har du för panna och brännare? Här hemma går det åt ca en halv säck om dagen och då är vi bara två vuxna varav bara en som duschar hemma. Tjejen duschar kan knappast kallas långduschar heller.
 
Hmmm 8 kg pellets/dag med så låg vv förbrukning, Måste vara stora förluster från din panna..
Vad bhar du för panna??

När jag kör pellets går det ca 3-3,5 kg/dag för vv, Brännaren går varannan dag mot 500 l acktanken som laddas från 40-77°..
Nu eldar jag ved, Eldar var 3:e dag för vv då
 
Frasse fräs skrev:
Vad har du för panna och brännare? Här hemma går det åt ca en halv säck om dagen och då är vi bara två vuxna varav bara en som duschar hemma. Tjejen duschar kan knappast kallas långduschar heller.
Jag har en CTC 1100 Family 25 -99 med en Janfire Flex-A -06. Precis som 2an skrev så verkar vara nått skumt med ditt system eller har du bastutemp i pannrummet? ;)
 
mats401 skrev:
beredaren i pannan hur vet jag om jag har en sådan däremot har jag en uppe på vinden måste den vara där
Är det verkligen en vv-beredare du har där uppe? Det är inte ett expansionskärl bara?
 
Toobster skrev:
Jag har en CTC 1100 Family 25 -99 med en Janfire Flex-A -06. Precis som 2an skrev så verkar vara nått skumt med ditt system eller har du bastutemp i pannrummet? ;)
Jag har en Jämä Miniter -75. Brännaren är en Px21, ska göra ett nytt veckotest snart då jag har kvar pellets i källaren . Återkommer med resultatet.
 
Frasse fräs skrev:
Vad har du för panna och brännare? Här hemma går det åt ca en halv säck om dagen och då är vi bara två vuxna varav bara en som duschar hemma. Tjejen duschar kan knappast kallas långduschar heller.
Jag har samma förbrukning ca 4 säckar/veckan bara för vv. Panntemp står inställd på 80 c och det är en Extuna från 1986. Brännaren är en PX 21.
 
basshunter skrev:
Jag har samma förbrukning ca 4 säckar/veckan bara för vv. Panntemp står inställd på 80 c och det är en Extuna från 1986. Brännaren är en PX 21.

Hmmm är brännaren injusterad rätt??
Det är 307 kWh inmatad energi/vecka vilket är mycket endast för vv, Ca 8-12 kWh/dygn är mer normal förbrukning om man inte har ett jätte bubbelbad som fylls varje kväll.. Då jag kör pellets för vv går det 50-60 kg/månad...

Testa med att ställa ner panntempen för om bara vv räcker så kan brännaren få starta vid 60°..
 
2an skrev:
Hmmm är brännaren injusterad rätt??
Det är 307 kWh inmatad energi/vecka vilket är mycket endast för vv, Ca 8-12 kWh/dygn är mer normal förbrukning om man inte har ett jätte bubbelbad som fylls varje kväll.. Då jag kör pellets för vv går det 50-60 kg/månad...

Testa med att ställa ner panntempen för om bara vv räcker så kan brännaren få starta vid 60°..
Hmm jag har en märklig formel här som meddelar att ni borde förbruka 3.7 kubik varmvatten per vecka. Inte illa.
Taget och redigerat ifrån pellets.info (author : BG) men modifikationen är min så den kan vara felaktig. Sen värms ju inte vattnet så rakt av utan det värms ju upp och får sen svalna om det inte för brukas. Men men.

Formel E = C M dT
E = Energi i Joule
C = Specifik värmekapacitet
M = massa i kilo
dT = temperaturhöjning i grader

1 Joule = 1 Ws = 1/3600 Wh
1 kg vatten = 1 liter ( så gott som iallafall)
C vatten = 4190 J / K kg

ex Den aktuella volumen höjs med 70 grader från tex 10 -> 80 för att förbruka angiven mängd energi.

C M dT / 3600 (wh)
4190 * 3770 * 70 / 3600 = 307150 Wh = 307 kWh
 
2an skrev:
Hmmm är brännaren injusterad rätt??
Det är 307 kWh inmatad energi/vecka vilket är mycket endast för vv, Ca 8-12 kWh/dygn är mer normal förbrukning om man inte har ett jätte bubbelbad som fylls varje kväll.. Då jag kör pellets för vv går det 50-60 kg/månad...

Testa med att ställa ner panntempen för om bara vv räcker så kan brännaren få starta vid 60°..

Jag gjorde ett test och körde elpatron ett dygn, dock 80c då jag inte vet hur jag sänker tempen (för många rattar på pannan att välja bland), och då drog den 25kwh/dygn exkl hushållsel som brukar ligga på 10 kwh/dygn.
Det skulle tyda på att det inte är pelletsbrännaren som är fel injusterad, då elen drar marginellt mindre.

Kanske är det vv-cirken som är boven i dramat, även om jag i en annan diskussion rekommenderats att ha den på året runt.

Eller kan slarvig sotning ha någonting med det att göra?
 
Hej! :)
Har du samma energiförbrukning med el som med pellets är det inte sotningen det är fel på.
Jag skulle tippa på VVC'n. Den är inte gratis att ha igång utan kan kosta en hel del om det är dåligt isolerade rör och högt flöde i systemet. :surprised: Prova att slå från den ett dygn för att se om elförbrukningen sjunker, alternativt prova en vecka för att få ett tillförlitligt värde. Du kommer att märka att det tar längre tid att få varmvatten och "varmvatten"förbrukningen kommer att öka då du får spola ut avsvalnat varmvatten men på det stora hela kanske det lönar sig? Gör ett test så ser du. Det är ingen fara att slå av VVC ett tag, det är många som inte har någon över huvud taget.
Har du bilder på ditt system så kan vi nog ge dig tips på hur du ska ställa in termostaterna osv. :cool:
 
Hmmm.. VVC det var nått nytt för mig. I köket/badrummet måste jag spola ur 10 liter vatten innan varmvattnet kommit fram. :(
 
expansionskärl är det kanske på vinden ja det ligger lite isolering på måste den vara på vinden
 
mats401 skrev:
expansionskärl är det kanske på vinden ja det ligger lite isolering på måste den vara på vinden
Förr i tiden satt man dom högst i huset för att få ett naturligt tryck i systemet. Jag har en garderob på övervåningen där jag ser att det suttit ett expansionskärl. Pannan byttes mitten på 90-talet och och då satt dom ett modernt expasionskärl i pannrummet istället.
 
mats401 skrev:
här finns inget som tyder på en elpatron eller??? vad är det för sak som står till vänster på golvet nån som vet
Detta är en extern CtC elkassett framledning högstupp Återledning längst ner kopplingar bakom kassetten syns inte på bilden och riktig en cirk.pump nere, Om sätta slutet exp.kärl så längs upp ut vänster efter elkassetten till vänster i bild som är mode riktigt blå? på denna andra CtC är gröna oftast...
Fördel inget läckage i kopplingen till pannan...dessa är på 3liter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.