...som tror att det kommer att gå? Läste precis en gammal tråd om byggnadsrenovering och är till hälften mer sporrad att komma igång med egen renovering. Min andra halva är redan springandes iväg åt motsatt riktning ifrån den urgammla kvarnen. Är det puckat att ge sig in i ett gigantiskt renoveringsprojekt när man inte har någon större erfarenhet av renovering? Men tanken är att kvarnen ska bli fritidshus, och inget permanentboende. Med andra ord spelar det ingen roll (nästan ::)) om det blir klart imorgon eller om tio år. Vad tycker ni? Kvarnen är som sagt urgammal och orörd de senaste...20...? åren. Det vore skönt med nån/några utomståendes perspektiv!
 
RoTe
Nej då du är inte galen!!!

Har själv gått i samma tankar. Har hittat en gammal varn (inte väderkvarn) som ligger vid en å vattnet rinner igenom huset. Det skulle jag vilja sätta tänderna i MEN det bidde inte så köpte mig ett vanligt hus som jag totalrenoverar från grunden. Men när jag är färdig med det då j-r ska jag bli kvarnägare.

Så jag tycker har du inget som binder upp dig arbete eller familjen så självklart ska du satsa. Du känner väl alltid någon som kan hjälpa dig.
 
Tyvärr har jag själv ännu inte kunnat sätta tänderna i något renoveringsobjekt, men jag låter inte detta hindra mig utan är med och tycker till ändå! :)

Jag inbillar mig att tricket är att veta vad man ska ge sig på själv och vad man ska överlåta till proffsen. Och att sen hitta bra hantverkare förstås.

Som alltid vill jag slå ett slag för de byggnadsantikvarier som faktiskt har betalt för att hela dagarna hjälpa sådana som dig - ring museet eller länsstyrelsen och fråga! De brukar kunna komma ut och ge råd och tips, och inte minst hänvisa till hantverkare som är vana att arbeta med gamla hus och gamla material.

I övrigt brukar det väl vara klokt att ta det väldigt lungt i början - läs, läs, läs, och fundera sedan noga!

Sen är det klart att det kommer att gå bra! Lycka till! ;D
 
8) Det finns inget krav på att vara galen i det här fallet. Men jag tror att det underlättar. :D Lycka till! ;)
 
Immobil skrev:
8) Det finns inget krav på att vara galen i det här fallet. Men jag tror att det underlättar. :D Lycka till! ;)
Passning eller........... ;D
Men tanken är att kvarnen ska bli fritidshus, och inget permanentboende.
Varför bara göra "halva jobbet"? Då blir det ju bara halva vansinnet 8) ::) ;D
 
Tack för många bra svar! ;D
Nåja, att jag är galen är nog redan fastställt av omgivningen, inklusive min sambo tillika medrenoverare. Men den sistnämnde börjar jag få med mig i galenskapen. Vi får väl se hur det känns i morgon när vi tar en ordentlig titt på tomt och kvarn.
Att det ska bli fritidshus känns faktiskt skönt, det gör att pressen på att färdigställa försvinner. Men vi får väl se... Tomten är inte mer än 4,5 mil från stockholm där vi bor permanent... Och vem vet om inte det området kommer kvalificera sig som stockholm om 10 - 20 år när vi blir klara... ::)
Det vore kul att höra lite mer om era vansinneprojekt. Hur såg era renoveringsobjekt ut innan ni satte fart och gjorde omvandling?
 
Till att börja med en filosofisk invändning: Ingenting är "urgammalt". Allra minst byggnader. Sök istället upp kvarnens ursprung och dess förändring. Att kalla något urgammalt är att avfärda varje försök att förstå varför det blev som det blev.

Mitt mer handfasta tips är att till en början helt enkelt hejda förfall. Hur långt har det gått? Se till att taket är helt! Sedan har du hur mycket tid som helst att njuta av ombygget i precis din egen takt. Är projektet alltför stort kanske det blir bättre att lägga kvarnen i någon sorts malpåse och bygga nytt vid sidan av. Då blir kvarnen iallafall bevarad åt de människor som kanske kommer efter dig och mig.
 
billy_baver skrev:
Sök istället upp kvarnens ursprung och dess förändring.
Kanske något i stil vad jag pysslat med ;)
http://www.krobykvarn.se
 
Ja, SnickarPelle, nåt sånt. Kunskap sparkar.
 
[quote Hur såg era renoveringsobjekt ut innan ni satte fart och gjorde omvandling?[/quote]

För ca ett år sen köpte jag ett fritids hus som jag ska ha som permanentboende.
Det hela började med att jag skulle riva en vägg, då hittade jag en liten fuktskada i ett hörn och jag började bryta upp väggen lite och såg då att syllen va dålig. Då va det ju bara att byta syllen och då kunde jag ju lika väl isolera golvet när jag ändå höll på. En vecka senare så har jag blåst ut hela huset ink. bjälklag, grävde ut ca:30cm under hela huset. Nu ungefär ett år senare och 100 000 fattigare har jag nytt bjälklag, isolering o spån på det. Alla nya fönster samt dörrar, öppet till nock i vardagsrummet, nykaklat badrum med golvvärme, nytt avlopp o vattenrör, ikea kök (begangnat), nydragen el i hela huset, nytt innertak mmmmmm. Det underlättar ju lite om man har en kompis som är snickare o plattsättare, en som är murare och en bror som är elektriker. Jag vågar ens inte tänka på vad det skulle kostat om vi inte gjort allt jobb själva. Jag tror ekonomi är en viktig del, för det finns ju inget så tråkigt som när man inte har pengar till material då tröttnar man nog ganska fort. Ojoj så här mycket har jag inte skrivit sen specialarbetet i nian. Hoppas jag inte skrämmde dig men så här kan det gå.
 
Vi köpte inget hus. Vi köpte ett läge.

Med köpet följde en tradition (1700-talstorp) som vi inget hade emot. Tidigare ägare hade använt stället som fritidshus med enkel standard. Sedan tiotalet år var det allt mera sällan befolkat, och stugan var stadd i första graden förfall. Det fanns flera riskfaktorer, och vi gick in i köpet med vidöppna ögon.

Efter moget (men snabbt) övervägande valde vi bort alternativet att lägga stugan i malpåse och bygga ny bostad på annan del av fastigheten.

Vi satsade istället på genomgripande ombyggnad kombinerad med väl genomtänkt tillbygge. Den som bodde här för femtio eller hundra år sedan skulle känna igen sig här än idag. Skillnaden är att vi har byggt in diskret men tipptopp standard.

Jag vill inte resonera pengar. Stugan skulle rodna mellan sina ålderdomliga knutlådor: "Taxeringsvärde? Lilla JAG !!!

Nu börjar iallafall det riktigtroliga; att utveckla en STOR och levande trädgård!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.