Hej,

Jag har en elpanna från 1978 av märket Euronom i vårt tvåvåningshus. Den värmer vattnet till Radiatorerna och till kranarna i huset. Ibland behöver jag "fylla på" vattnet till radiatorerna så att mätaren MVP visar 9 (det är rekommenderat värde enl. tidigare ägare som pratat med rörmokare för vårt hus). Och ibland måste jag tvärtom tappa av för att mätaren stiger. Värdet brukar variera mest i takt med kraftiga omslag ute beroende på hur mycket värme som körs ut i radiatorerna, men även (konstigt nog) om man använder mycket varmvatten i allmänhet, t.ex. om flera duschar efter varandra.
Min första fundering är, hur stort spann kan man tillåta på MVP utan att behöva fylla på, tappa av? Är 8-10 ok, 7-11, antar att högre värde är "sämre" än lägre.

Sedan har jag en annan sak som jag inte förstår hur jag kan råda bot på. Vi flyttade in i huset i november och då fungerade varmvattnet i kranarna bra. Sedan i januari under någon vecka så föll trycket på varmvattnet till kanske hälften mot normalt. Sedan blev det normalt tryck igen under någon månad. Sedan i februari/mars så föll trycket igen till nästan mindre än hälften av normalt tryck. Det är samma tryckfall i alla kranar, både toa/kök, och både övre- och undre plan. Kallvattnet har hela tiden samma normala tryck.
Vad kan problemet vara? Är det för lite vatten i det systemet, måste jag fylla på det genom någon kran?

Tacksam för all ev. hjälp jag kan få...
Mvh
//Henrik
 
Om trycket varierar mycket så kan det bero på för litet expansionskärl, eller så är gummiblåsan i kärlet trasig. Alternativt behöver man fylla på lite luft. Förutsätter nu att du har ett tryckkärl (röd plåtburk, med en luftnippel på)
Men pendlar det mellan 7-11 MVP är det ingen katastrof. Huvudsaken är att trycket inte går ner till 0 hela tiden

Om trycket på varmvattnet försvinner vid alla tappställen (och kallvattnet är ok), så verkar det som att det börjar kalka igen i pannan, eller i blandningsventilen. Ibland sitter det ett filter på inkommande kallvattenledning till pannan, som kan korka igen. Man behöver nästan skruva isär lite och kolla
 
Hej! :)
En sak som inte är bra är att tappa ut vatten och sedan fylla på igen.
Varför släpper du ut vatten ur systemet? :confused:
Om det finns en fungerande säkerhetsventil så är det ingen fara att låta trycket gå upp lite till. Antagligen är säkerhetsventilen på 1,5 bar = 15 mvp, så det finns marginal.
Om det är stora variationer i trycket i värmesystemet beror det sannligt på att det är lite luft i expansionskärlet.
Hur mycket variation av mvp - meter vattenpelare - som är normalt är svårt att säga. Beror på storleken på expansionskärlet och hur mycket luft det är i det.

Om trycket varierar på varmvattnet och ibland är väldigt dåligt när kallvattnet är ok så beror det nog på blandningsventilen eller om det finns ett filter precis som "lordi" skriver.
Det "kan inte" vara dåligt med varmvatten i "systemet" och det går inte att fylla på enkom. Det är ju kallvatten som blir till varmvatten = samma system. Det enda är i så fall att det är ett igensatt filter = svårt att få vatten in i pannan.
Har du något filter innan eller ev. i pannan på varmvattnet?
 
Hej,
Tackar för Era svar!
När jag läst ett antal inlägg här så har jag också förstått att det inte är bra att tappa i och ur vatten ur systemet. Föregående ägare sa att rörmokaren sagt att det skulle vara 9 som MVP - och i min iver att alltid ha det så nära som möjligt har jag kompenserat både genom att fylla på och tappa av om det gått under 7 eller över 10-11, då jag tänkt att det är bäst att jag själv gör det istället för att lita på säkerhetsventilerna (även han berättade att han gjort så). Men nu så skall jag låta det sköta sig mer självt när jag förstått att det är "ok" :)

För övrigt så noterade jag imorse nytt bottenrekord, MVP var nere på 3, och det har aldrig varit under 6-7 tidigare på över ett halvår sedan vi flyttade in. Fyllde på till 8 MVP i morse, när min fru steg upp en timme senare var den på 9, och när jag kom hem ikväll var den 7. Nu fyllde jag på lite till 9 MVP igen :). Får vi se vad som händer...

Sedan skriver Du att det kanske beror på att det är lite luft i expansionskärlet. Då undrar jag:
- är det normalt att det skall vara luft i expansionskärlet? bör man undvika det?
- om det helst inte skall vara det, finns det något sätt att få bort det?
- finns det något sätt att ta reda på om det faktiskt finns luft i expansionskärlet, eller är det bara att "gilla läget".

Sedan vad gäller mitt "tryck-problem" på varmvattnet så verkar ju tipset vara blandningsventilen eller ett filter. Om jag skall vara ärlig så vet jag inte hur en blandningsventil ser ut eller om jag kan tänkas hitta något filter. Finns det något tips om vilken ledning jag skall följa/titta på för att hitta dessa. Sitter det i själv pannkonstruktionen eller utanför? Var brukar de kopplas in? Är blandningsventilen den där shunten sitter? Har blandningsventilen någon spak eller liknande så man kan röra lite på den för att se om det kan hjälpa? Antar också att ett ev. filter sitter på ett sådant sätt att man väl måste tappa systemet för att kunna komma åt och rensa det? Eller kan man rengöra det "under drift". El-pannan är från 1978 av märket Euronom och jag tror inte den har någon specialutrustning som inte var vanligt på den tiden...

Tackar för Er hjälp...
//Henrik
 
En variant på blandningsventil: http://www.maniarmatur.se/?artnr=4920708

I botten på expansionskärlet sitter en ventil där du ska fylla på med luft.
Gör systemet trycklöst och använd sedan en pump med tryckmätare föt att fylla på luft till ca 0,6 bars tryck.
 
Tack för bilden på blandningsventilen...!
Den har jag sett men aldrig vågat röra - eftersom jag inte visste vad den gjorde.

Om jag nu skruvar på den, är det något jag skall tänka på? Kan jag göra fel.
Varför skall man överhuvudtaget skruva på den? Är det just för att se till att varmvattenstrycket blir korrekt i kranarna?

Vad gäller expansionskärlet får jag hem och titta på det hur det ser ut och se om jag hittar ventilen... Men jag får nog leva med att trycker varierar som det gör ett tag. :)
 
hedan skrev:
Tack för bilden på blandningsventilen...!
Den har jag sett men aldrig vågat röra - eftersom jag inte visste vad den gjorde.

Om jag nu skruvar på den, är det något jag skall tänka på? Kan jag göra fel.
Varför skall man överhuvudtaget skruva på den? Är det just för att se till att varmvattenstrycket blir korrekt i kranarna?

Vad gäller expansionskärlet får jag hem och titta på det hur det ser ut och se om jag hittar ventilen... Men jag får nog leva med att trycker varierar som det gör ett tag. :)
Blandningsventil blandar varmt och kalt vatten till en lagom temperatur. Innan du rör den kan du markera hur den står nu för att sen återställa den till samma läge -- ett sträck med tuschpenna? Jag skulle motionera den fram och tillbaka några gånger. Har det fastnat skräp i den så kanske spolas det vidare när man motionerar? Kan hända att varmvattenbehållare i pannan börjar bli gammal och igenkalkat och små bitar av kalksten har fastnat i ventilen av och till ? Då rinner ju mindre varmvatten genom tills hindret är bortspolat igen? Det skulle ju förklara att bekymmer kommer och går .... bara mina gissningar
gaia
 
hedan skrev:
Vad gäller expansionskärlet får jag hem och titta på det hur det ser ut och se om jag hittar ventilen... Men jag får nog leva med att trycker varierar som det gör ett tag. :)
Alltså - det finns två typer av expnsionkärl, trycksatta respektive öppna. Trycksatta kärl använder sig av komprimerad gas (vanligluft eller ren kvävkas) för att hålla trycket uppe i systemet, medan ett öppet kärl använder sig av vattnets eget tryck genom tyngdkraftens och lufttryckets inverkan på vattenpelaren för att hålla trycket. Ett slutet expansionskärl kan sitta var som helt, men sitter allt som oftast nära pannan (för att inte behöva dra så långt rör) ett öppet expansionskärl sitter alltid på högsta punkten i värmesystemet, d.v.s. i ditt fall troligen på vinden eller i någon garderob på övervåningen.

Om den förre ägaren rekommenderat dig att "MVP" som väl förmodligen är en manometer (tryckmätare) på pannan ska vara ganska konstant runt 9 (som nog troligen motsvarar 0.9 bars övertryck) så har du nog INTE ett slutet kärl. I ett system med slutet tryckkärl SKALL trycket variera med temperaturen, det är liksom del av själva funktionen. I ett öppet kärl däremot skall trycket vara konstant eftersom kärlet kommunicerar med atmosfärstrycket. HAR du däremot ett slutet kärl (= står i pannrumet) så behöver du inte bry dig om trycket så länge det inte går upp mot 1,5 bar (eller 15 MVP) vilket brukar vara öppningstrycket för säkerhetsventilen i ett radiatorsystem. Kontakta en VVS montör om du är ordentligt osäker och sluta tappa ur vatten för att sedan fylla på igen, det är inte bra för systemet då du på det viset syresätter vattnet och riskerar rost.

Har du ett öppet kärl och tappar tryck så har du stora bekymmer eftersom det innebär att vatten läcker ut någonstans
 
Redigerat:
Hej!
Vill berätta om hur det var för oss precis här hemma. :(
Har eget vatten och efter ett strömavbrott i förrgår hade vi inget varmvatten, knappt vatten ur kranen alls när man öppnade för varmt vatten och det som kom framspottandes var dessutom kallt. :mad:
Vad det berodde på kan man inte veta utan att ha demonterat systemet när det var fel i det men jag antar att det var blandningsventilen som hakat upp sig/fått skit i sig.
Min teori är att när trycket och nivån i systemet sjönk under det normala lossade beläggningar från varmvattenberedarens väggar. När elen kom tillbaka och pumpen fyllde upp systemet igen fastnade skit i blandningsventilen. Allt som hände när jag spolade varmvatten var att det spottade och fräste, vattnet som kom var iskallt och ofta missfärgat (som det blir när det far luft genom ledningarna vilket fungerar som "rensborstar" i rören...)
Eftersom vi har en värmepumpsanläggning som är 21 år gammal tänkte jag att nu är det dags för panikbyte av den till en provisoriskt inkopplad VVB över sommaren. Men hur det var så lossade nog skiten och blandningsventilen började fungera och det kom varmvatten igen. Jag hade innan provat att vrida inställningsratten fram och tillbaka utan framgång. :mad:
Skönt att det löste sig, i alla fall tills vidare. Tur i oturen hade varit att det var första semesterdagen och vi skulle till banken för att prata lån till vedpanneinstallationen...men som sagt; nu har det gått tillbaka och vi har VV igen.
Mitt "tips" är alltså blandningsventilen. En sådan är inte så dyr om man ska byta den. (Fast för oss var det inget alternativ eftersom vi ska byta "hela skiten".) :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.