Hej!

Jag vill gärna ha tips på inredning och tapeter/kakel i gammal stil.
Har ni bilder så skulle det vara väldigt roligt att få se dessa!

Min dröm är ett riktigt lantligt badrum, men jag har svårt att hitta något intressant!

Tack på förhand!
 
Är det verkligen ingen som har renoverat sina badrum i gammal stil?
 
Problemet är nog att lantlig stil = äldre stil, dvs kring sekelskiftet? Så är det i alla fall med kök.
Det blir svårare man kommer till badrum eftersom gamla gårdar på landet inte hade några badrum inuti huset, utan badrummet av idag är ett nytt påfund. I någon av de mer välkända böckerna om byggnadsrenovering (Invändig renovering av Gudmundsson? Så renoveras torp och gårdar av Hidemark?) finns exempel på ett försök till att skapa ett gammalt badrum som smälter in i ett gammal timmerhus. Men jag tycker man lyckas sådär... Det är gamla, vita kakelplattor på väggarna (avlånga med fasade kanter), stengolv och porslin från olika sekler (30-60-talen?). För mina ögon ser det inte alls tidstypiskt ut och inte särskilt lantligt heller... Jag skulle satsat på ett modernt badrum med stilren design och mycket naturmaterial. Du kan kanske skapa en lantlig känsla med textilier, möbler osv?

/Pontus
 
Tack för ditt svar:) Jo, jag vet att det inte fanns någon badrumsinredning då. Jag uttryckte mig nog lite fel:p
Det jag är intresserad av är pärspont, färg på kakel och klinker, badrumsinredning mm i lite "bondestil".
 
Kolla lite i kök-och-badrumstidningar. Jag undrar om det du frågar efter kanske finns utomlands också? Kolla in Spanien, Frankrike eller Portugal till exempel. Där kanske finns nåt bra? Bara en idé..
Eller de fina gamla badrum som fanns i paradlägenheterna i storstäderna kring sekelskiftet. Hallwylska palatset på Hamngatan i Stockholm kanske? De är ju gammeldagsa och jättefina.
Jag tror att bönderna på landsbygden som slet på den tiden inte hade varken råd eller möjlighet till särskilt snofsiga badrum.
 
I Sverige är det väl vitt kakel som gäller om man vill ha keramik. Svart och vit-rutigt på golvet är ju klassiskt i gamla kök och skulle kanske fungera även i ett badrum? Annars är ju pärlspont på väggen ingen dum idé. En gammal byrå eller skänk skulle nog också kunna ge en gammaldags känsla, liksom lite attiraljer som tvättfat med kanna osv. Gamla speglar går ju lätt att hitta (det behöver ju inte vara en badrumsspegel). Kan man ha röda Pelargoner i ett badrum?? Vackra gamla badkar är nog lite lättare att hitta än handfat, dusch och WC. Kanske skulle man kunna ha ett gammalt tvättfat fast monterat på en möbel, istället för ett modernt handfat? Kan man koppla vattnet till botten av en gammal kanna, så att vattnet rinner ner i tvättfatet? Nu är jag verkligen ute och spånar... Du får lägga upp bilder sedan!

/Pontus
 
Pongu skrev:
I Sverige är det väl vitt kakel som gäller om man vill ha keramik. Svart och vit-rutigt på golvet är ju klassiskt i gamla kök och skulle kanske fungera även i ett badrum? Annars är ju pärlspont på väggen ingen dum idé. En gammal byrå eller skänk skulle nog också kunna ge en gammaldags känsla, liksom lite attiraljer som tvättfat med kanna osv. Gamla speglar går ju lätt att hitta (det behöver ju inte vara en badrumsspegel). Kan man ha röda Pelargoner i ett badrum?? Vackra gamla badkar är nog lite lättare att hitta än handfat, dusch och WC. Kanske skulle man kunna ha ett gammalt tvättfat fast monterat på en möbel, istället för ett modernt handfat? Kan man koppla vattnet till botten av en gammal kanna, så att vattnet rinner ner i tvättfatet? Nu är jag verkligen ute och spånar... Du får lägga upp bilder sedan!

/Pontus
Pärlspont på väggen i badrummet är enligt mej en snygg men dålig idé. Undvik träväggar så långt det är möjligt. Vi har ju kommit till standardiserade byggregler av en anledning. Mögel är blä.
 
det finns badrum där det fungerar utmärkt med pärlspont på väggarna och har så gjort i över 20 år. Inte i dusch/eller badkarsutrymmet just men resten. Målar man med rätt färg som andas så går det.

Men vi använde istället kakel när vi gjorde om vårt badrum i förra huset. Vi hade svart vitt klinker på golvet, lagt på diagonalen. Vita helt släta 15x15 plattor på väggen som vi fogade med vit fog och så en dekorlist där kaklet slutade. Inne i duschen som utgjordes av klarglas dörrar i kvartsrunt utförande (såna som går att öppna både inåt och utåt) lät vi kaklet gå ända upp till taket men resten av badrummet slutade vi på 3/5 dels höjd. ovanför satte vi en papptapet som vi målade med linoljefärg. Vi använde ett gammalt handfat med en gammaldags blandare och gjorde ett eget spegelskåp ovanför. Badkar köpte vi ett i glasfiber men i gammal stil med lejonfötter. Toalettstolen valde vi en högspolande från byggfabriken. Vi blev jättenöjda men badrummet blev inredningsmässigt inte riktigt klart och vi tyckte det kändes lite kalt och kallt.

Om 2 veckor ska vi nu riva ut vårt befintliga badrum i nya huset för att göra om det oxå. Vi hade tänkt använda terrakotta klinker för att få en lite mer ombonad känsla men hittade inget vi gillade så det blev svart vitt igen. Väggarna blir samma och handfatet har vi flyttat med oss eftersom det var så såeciellt. Badkaret har vi köpt ett likadant som förragången liksom duschväggarna. Toastolen har vi dock valt en annan modell (normal spolning) eftersom vi inte trivdes riktigt med den andra. När man spolade i den kom vattnet så fort att det varje gång stänkte ut under sitsen på golvet och väggen bakom toalettstolen. Så hur fin och annorlunda den än var fick det praktiska gå före...
 
  • badrum 12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vi hade tänkt göra en kommod under handfatet men hann aldrig...ska bli det denna gången! så döljer man alla rör och sånt trist! :)
 
Sophie> Vart köpte ni ert svartvita klinker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.