Vi skall sälja vårt hus och har fått visat intresse från ett par grannar, som föreslår att vi skippar mäklaren och genomför hela affären privat. Ingen mäklare är kontrakterad. Dock har två varit här och lämnat en ganska lika bedömning och värdering.

Först skrev jag ett långt inlägg där jag talade om varför jag tycker just detta är bra i vårt fall, men såg att det lämnade intryck av att jag bestämt mig för att genomföra det. Så jag formulerar mig kort:

Vad ser ni för fördelar, nackdelar, möjligheter och risker?

Tacksam för många svar!
 
Fördelen är att du slipper arvodet till mäklaren. Däremot kan det vara klokt att ta hjälp av någon kunnig vad det gäller formulerandet av kontrakt och köpebrev, så att köpet blir giltigt. Ofta kan banken utföra den tjänsten.
Nackdelen kan väl vara att en skicklig mäklare kan driva driva upp priset, så han drar in sitt arvode och mer.
 
Jag tror att under förutsättning att man har skaplig koll på prisläget (och då inte bara via mäklares bedömmning i förväg) så kan det vara en bra afffär att skippa mäklaren, och skall man blanda in en mäklare så skall man givetvis låta mäklaren bjuda ut huset, inte bara administrera försäljningen till grannen.

På riskfronten så tycker jag att man bör skapa sig en god bild av juridiken runt en försäljning om man skall driva den själv, eller med hjälp av en bank. Dvs. saker som att inte låta köparen få tilträde i förtid för att påbörja renovering, vara restriktiv med ev. villkor i köpeavtalet. Enkla formaliteter som att kontrollera att köparna verkligen är de de påstår, dvs kontrollera legitimation vid kontraktsskrivningen, det är viktigt även om man varit grannar i 10 år (iofs, ännu viktigare för köparna att kontrollera att säljarna verkligen äger huset). Och säkert tusen detaljer till som jag inte vet eller kommer på just nu.

Se också till att jobba upp en bra kontakt med en bankman som bör kunna hjälpa till vid själva överlåtelsen (fixa in och ut pengar till och från konton och lån). Gå igenom med bankmannen vilka steg man brukar ta, vilken dokumentation som behövs (du bör ta ut ett gravationsbevis att visa köparen, där står dels vem som äger fastigheten, dels vilka pantbrev som finns uttagna och tror jag, i vilka banker de finns). Och förhoppningsvis kan du få så god kontakt med bankmannen att du kan låta han/henne granska ev. avvilkelser i kontraktet från standardavtalet.

Till fördelarna ser jag dels att med en sådan "internaffär" så bör köparna kunna hinna göra sin besiktning före kontraktsskrivningen, så ni slipper ha ett besiktningsvillkor. Ni bör kunna skippa en del "styling" inför visningar.


Men jag tror att ni får räkna med att priset blir lägre även netto än om ni anlitar en nogrannt vald mäklare, fast det kanske vägs upp av att slippa publika visnigar.
 
Bra uppslag. Tack.

Eftersom det är några som vi känner som är intresserade (och har barn i samma skolklass, så vi kommer att fortsätta att träffa dem) - så är en central fråga: hur undviker vi på bästa sätt att bli ovänner med varandra?

Ser lite olika alternativ
1) vanlig upplysningsplikt och ansvar för dolda fel i tio år enl jordabalken. Förhindra dolda fel genom att ge köparna så mycket och korrekt information som möjligt angående huset och speciellt dess brister.
2) friskrivning - köpeskillingen åker nog ned. Hur mycket är rimligt? Vi pratar 160 kvm och pris i klassen 4 milj (detta är i västra Göteborg).
3) dold fel försäkring. Jag tycker de verkar läskiga, inte så mycket kostnaden utan snarare 30-50% av basbelopp i självrisk per skada.

Vad tror ni?
 
#1 Skall ni givetvis göra i vilket fall som helst. Låt era vänner inpektera och fråga av hjärtans lust.

#2 Kommer att skapa ont blod. Hur skulle era vänner bli mindre sura över som upptäkts fel när ni har friskrivit er? Vem som ska stå för notan är ju klart, men glada lär dom inte bli.

#3 Tycker jag är utmärkt. Upptäcks det ett fel på villan för 4 miljoner är självrisken kanske 0.5% av köpeskillingen, medan försäkringen täcker den stora biten, kanske 100,000 för nytt badrum eller något liknande. Jag tror era vänner i det läget skulle vara tacksamma att ni har sett till att skydda dem mha en försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.