Våran byggprocess började fint i juli månad och har sett jättebra ut, positivt muntligt bygglov för ett par veckor sen,processen drar igång, huset beställs och entreprnörskontrakt blir klara. Tomten hade vi bara betallt 30000 i handpenning på och skulle betalas fullt ut på fredag.Nu till problemet.. i måndags ringer byggnämden till min kontaktperson hos hustillverkaren och säger att dom drar tillbaka sitt muntliga bygglov för att det måste göras en bullermätning innan vi kan få ett skriftligt bygglov.idag var dom ut och mätte och kom fram till att det är för mycket buller på tomten från en intilliggand väg (65db).Det lustiga är att det ska byggas mitt imot min tomt och det är ca 10 meter mellan våra tomtgränser och där är det bara 45db och då är det helt ok att byggas där men inte på¨min tomt.min kontaktperson ska åka upp till byggnämden imorgon och försöka prata med dom och nu är det bara att hoppas men som det ser ut nu så blir det inget husbygge för våran del!!!!för min del så kan dom dra helvete och aldrig mer komma tillbaks!!!!!!fortsättning följer inom de närmsta dagarna!
 
Buller gränser är ett jävla otyg!!! Har du hört att folk som bor mitt i SThlm gnäller på bullret??? Det säger emopt sig själv... Folk med för mycket fritid som flyttar till stan med sina jävla förorts ideal och tycker det är "så fiiiint och central" sen har de mage att reagera på buller och störande belysning??? Undra om de flyttat rätt???


Att din granne har lägre ljud är inte så konstigt 10 m gör mycket i ljud sammanhang och det fria fältet som här inte är fritt utan halvklots format

Men som fråga på ditt inlägg...
Ligger din tomt högre än den andra tomten???
Sedan en grej till enligt BBR så handlar det väl ändå om vilken buller miljö du har inomhus eller hur? Bygger du ett juste plank mot vägen minskar du bullret markant... ljudet vid trafiken ca 100 dB max förmodligen runt 80 säger vi till ditt hus är det hmm vi säger att det är 10 m från huset till vägen det ger 82 dB men förmodligen runt de 60 som påstås vid konstant ljudnivå...
För att kunna dämpa ner till jag tror det är runt 40-48 dB krävs en ljudisolering på 32-40 dB inte helt omöjligt att uppnå det kostar lite extra. För att tjäna ytterligare några dB så gör man sig ett buller dämpande plank mot vägen som skärmar av direkt ljudet....Iofs har boverket skärpt sina regler. Men prata med nämnden och skissa på buller plank ljudet rör sig 90 gradigt från ljudkällan lite enkel trigonometri och du har tagit bort en hel del av direkt ljudet... :)säg det åt dem....
 
min tomt ligger högre än hans.jag har en 4.5meter hög granhäck mot vägen men det gav ingenting menade dom på(konstigt).vi får se imorgon när min kontaktperson ska uppvakta byggnadsnämden!jävligt förbannad idag för övrigt!!!!!!!!!
 
Häck hjälper inte mycket och att din tomt ligger högre är en förklaring.....Men ett plank ger helt annat utslag...iom att en häck inte är helt tät....
 
Muntligt bygglov? När vinner det laga kraft så att man kan börja bygga?

/Ojoj
 
Ojoj skrev:
Muntligt bygglov? När vinner det laga kraft så att man kan börja bygga?

/Ojoj

Samma dag som SBF-05 tror jag :)
 
det har visat sig att käringen som utfört bullermätningen har gjort på följande vis:åkt ut och lysnat med sina små öron och haft en liten handdbmätare!!hon har kommit fram till att det måste göras en grundligare undersökning.har själv varit ute idag med en handmätare och kommit fram till att när det åker förbi en bil så blir det 60-65db och när det inte åker någon bil förbi så är det 40-45db!!vi har kontaktat VTI idag för att få en rättvis mätning över dygnet alla24 timmar och det ska dom förhoppningsvis göra nästa vecka!!
 
Man gör väl mätningarna över de värsta resp. de bästa timmarna och gör ett överslag vill jag minnas.... Kan också minnas att man räknar antalet bilar i snitt per dag och hastigheten på vägen så kan man med en enkel tabell läsa ut vilket dB värde som finns... Och handmätare i all ära...... En handmätare för under 50k kan man hiva i soprorna!!! Och jag skall det göras seriöst så sklall man mäta dygnsekvivalent dBA värde ocH inget annat... Sedan handlar det bara om hur mycket man måste lägga ner på ljudisolerande åtgärder det kan bullra 190 dB men har ni väggar och fönster med Rw värde på 150 så funkar det nu är det en omäjlighet men ändå.....Keep up the fight och orkar du ta in en akustiker kostar liet flis men du kan få rätt och då kan man ta da stämma...fan vi lever inte i det landet damn it!
 
Nu har det hänt lite!!vi tog reda på hur det fungerade med buller och riktlinjerna är:max 70db för enstaka ljud och max 55db för genomsnitsljud mätt vid husfasaden.vi tog kontakt med VTI och pratade med en expert på buller och han sade att man inte kan åka ut och mäta ett dygn utan ett helt år.Det är ju inte praktiskt möjligt så man tar reda på massor av olika faktorer som vägyta och antal bilar i genomsnitt/dygn m.m.Sedan gör man en datorsimulering och får ut db-nivån på ett helt år.våra värden blev för enstaka ljud 67db och ett genomsnitt på 51db och då är inte granhäcken med i beräkningarna som torde ge några db förminskning enligt VTI.Nu är det klart,Vi har fått vårat efterlängtade bygglov!!!huset kommer v14 och det ska bli mycket spännande.
 
Grattis!!!!
Lycka till
;D ;D ;D
 
Grattis och tack för ett spännande ämne. Våran nyköpta tomt ligger i en bullerzon!?!? Lite orolig över detta faktum, men det känns som det ska gå. Kommunen snackar om att det måste finnas uteplats på andra sidan huset (kontra vägen). Dessutom får inte sovrum finnas mot vägen, så jag antar att det blir "arbetsrum" ditåt. Fattas bara att det skulle komma någon säpo-agent krypande på natten för att se vart man knoppar.

Nån som har någon mer uppfattning om vad detta kan innebära i praktiken?

 
Det har med hälsa och miljö att göra... Buller är inte najs för kroppen i fel doser. Vägen alstar en del lågfrekvent buller men det brukar inte vara problem.. Man får lägga lite krut på ljudklassade fönster mot vägen om man vill ha sovrum där kanske...

Se www.boverket.se och BBR kapitel kommer jag inte ihåg på rak arm men det är ljudkapitlet... Står en del matnyttigt där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.