M
Nuförtiden får man ju inte använda gips i badrummen, va ska man ha istället?

Finns det några bra alternativ och vad kostar de och hur bygger man med dem ? (skiljer de sig mot gipskonstruktioner?)

Hört nåt om Minerit...
 
Minerit VT, Masterboard, Aquapanel och Ivarit är några exempel på fibercementskivor. Det finns också några sorters glasfibergips, samt cementslammade cellplastskivor (typ Lux). Billigast är nog glasfibergipsen, men den är lite otrevligare att jobba med. Lättast att jobba med är cellplastskivorna, men de är också dyrast. Jag brukar köra Minerit VT eller Masterboard.
 
krukan skrev:
den här artikeln stod i loklatidningen för någon vecka sedan, handlar ju egentligen om hela byggnader, men nämner även möjligheten att bygga våtrum i kompositmaterial. Vad tycker folk som vet något om det?

[länk]
Vet inget specifikt om det som står i artikeln men jag hoppas innerligt att de inte tar efter japanerna, utan ser till att det går att klä kompostiten med kakel o klinker som vi är vana vid. Jag har spenderat en hel del tid på hotell i Japan och där är det inte ovanligt att använda nakna plastmoduler för att bygga badrum (och det är inga billiga vandrarhem vi pratar om, utan hotell av god klass som tex Hilton och LeMeridien). Det känns ungefär som att vistas i en liten husvagn utan inredning - inte speciellt trevligt, men effektivt att smälla upp och säkerligen vettigt ur ett vattensäkerhetsperspektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.