Hej,

Har just nu ett antal innertak som har målad väv, tänkte då sätta upp easycover istället. Den marknadsförs ju som vägg och tak täckande. Räcker det att köra en bred latex fog över dessa eller skall man köra pappremsa och spackla? Om man kör remsa finns det ju en risk att taket blir vågigt?! Är det någon som gjort detta??

mvh

Matte
 
Varför göra nåt alls? Måla på det som det är. Alternativt bredspackla taket.
Easy Cover känns som en nödlösning, dessutom har jag svårt att tro att det kommer bli bättre än innan i ditt tak.
 
Att bara måla är otänkbart. När man använt vanlig strukturväv mest äverallt och då även i tak är INTE snyggt. Alternativet är att lägga nytt innertak eller få det slätt på nått sätt. Bredspackling känns onödigt om easy cover funkar.
 
Jo, men funkar det då? Lägga ner så mycket jobb och sen ändå så ser man skarvarna. Nej, jag hade nog bredspacklat det.
 
vi har satt upp sånt i våra tak och görs skarvarna snyggt så syns de inte efter målning. Blev hur bra som helst och täckte allt det fula på taket. Pilligt att få upp det men bättre lite pill än all slipdamm efter spackling.
 
hmm..tänkte just på uppsättningen. Finns det ingen risk att den vill av gravitationen ramla ned innan limmet torkat?? Blir nog lägga kant i kant och sedan en tunn latex fog och därefter måla ett par ggr.
 
Visst vill den ner men så fort den fått lite grepp så är det inga problem. Du får börja i en ände precis som vilken tapet som helst.
Jag körde inte kant i kant - det blir ju aldrig helt perfekt. Körde med överlappning på ca 2cm istället - sen skär man (mha en lång rätskiva, linjal eller nåt annat rakt) med en vass universalkniv genom överlappningen och drar ut/bort de båda avskurna kanterna. En mer perfekt passform kan du i princip inte få och det spelar ingen roll om skärningen är rak eller inte, det kommer inte att synas ändå. Dock måste detta göras försiktigt som tusan och medan limmet är våt så att man kan dra ur kanterna utan problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.