hej jag undrar hur långt efter dom får skicka räkningar till en person.
jag har fått en räkning från en målar firma som är sex månader gammal är de okej att få så gammla räkningar
 
Ja, har något svagt minne av att det finns en gräns på 2 år mot konsument, men det kan vara fel. 6 mån är helt ok (och ganska vanligt).
 
A
Jag har hört en historia (antagligen en skröna) om en företagare som var nära konkurs skickade iväg nya räkningar till alla kunder han haft under de senaste 10 åren. Till de som kunde visa upp kvitto på att de betalat bad han om ursäkt och sa att något hade blivit fel. De som inte kunde visa kvitto krävde han på pengar igen och sa att han bara glömt att fakturera.
 
Mikael_L
6 månader gammal räkning?
Ja då är det bara att betala och se glad ut.

Fem år eller tre ville jag minnas var tiden, men fotografen kan ha rätt... Jag är inte idiotsäker precis ...

Som privatperson behöver du behålla dina kvitton i fem år (eller var det tre?) för att bevisa att du betalt. Efter denna tid kan ingen hävda en fordran mot privatperson. Mellan företag är det väl 10 år.

Som ni ser var det risigt med minnet om hur många år, men några år är det garanterat iaf.
 
Mikael_L
bra-byggare skrev:
Jag har hört en historia (antagligen en skröna) om en företagare som var nära konkurs skickade iväg nya räkningar till alla kunder han haft under de senaste 10 åren. Till de som kunde visa upp kvitto på att de betalat bad han om ursäkt och sa att något hade blivit fel. De som inte kunde visa kvitto krävde han på pengar igen och sa att han bara glömt att fakturera.
Då kan kunderna svara med att hävda ogiltig fordran, så får företagaren skaka fram bevisen för det utförda arbetet!
 
Det är tre års preskription för räkningar om det inte är ett skuldebrev inblandat, då blir det tio år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.