Hej!

Jag byggde min altan sent förra sommaren.
Den är byggd med tryckimpregnerat virke som vid tillfället var rejält blött.
Nu undrar jag, när bör man olja in golvet? Ska man göra det i vår eller ska man vänta ytterliggare en tid innan?
Vad bör man mer tänka på för att sköta sin altan så att den håller sig fin och frisk?

Trevlig helg
//Viktor
 
Vi byggde altan också förra sommaren och här kommer det att dröja mycket länge innan det tryckimpregnerade får någon olja.
Om den ens får någon överhuvudtaget.
Jag föredrar ett ljust altandäck och har fått för mig att det blir mörkare och ser skitigare ut vid inoljning.

Nä, jag förlitar mig nog på tryckimpregneringen och kör möjligen av det med högtryckstvätt om det skulle behövas.
 
Jag föredrar att lägga genomblöt golvtrall för då kan jag lägga brädorna mot varandra och behöver inte ha någon springa mellan varje. När träet sen torkar blir det perfekt. Har gjort det både i inglasad altan och ute på öppet soldäck och det har blivit kanonbra. När utedelen blir blöt går springorna ihop men det är ingen risk att kanterna reser sig på grund av för för smala springor vid läggningen. Dessutom går det väldigt snabbt att lägga när man bara trycker ihop brädorna och skruvar.

Angående olja eller inte så är min erfarenhet att man ska undvika olja. På det gamla trädäcket oljade vi varje år och det blev ganska snabbt svart och tråkigt. Det nya har vi bara skurat av varje vår med såpvatten och sedan lagt på grönt träskydd (med svamp för det stänker mindre än med pensel) och det ser efter 4 år fortfarande ut som nästan nytt. :)

 
Hobbyfixarn, vad är "grönt träskydd"?
Låter som en bra grej. Vi byggde vår entretrappa för fyra
år sedan och har sedan oljat varje år. Den är nästan
helt svart. :(
Vill inte göra om samma misstag med vår altan som vi byggde förra sommaren och inte är oljad än.
Kan man rengöra entretrappan som redan är mörk för att få den ljusare igen? :)

/ DALE.

 
Det viktigaste innan varje inoljning är rengörningen, annars binder man bara in gammal skit i oljan. Man får försöka med de rengörningsmedel som man kan köpa eller ta tex klorin och vatten, bra är även de altangolvstvättar till högtryckstvätten som nu finns, var försiktig med att spruta med för högt tryck bara.

Såg att Copp säljer en typ av lasyr till altangolv, vet inte hur det fungerar för risken finns alltid att det färgar av sig eller att det snabbt slits bort.

Det finns oljor med vitpigment också som man kan använda för att få något ljusare vid oljande.

Men i princip så håller jag med, det är jättesvårt att hålla kvar den urspungliga färgen när man har börjat att olja.
 
Grönt träskydd finns i många fabrikat så du kan hitta det både i färhandeln och varuhus. Jag har provat Cuprinol Träskydd (K-Rauta), Alcro och det som ÖB säljer och kan inte se någon skillnad, bleks lika fort och verkar innehålla ungefär samma saker.

Trappen blir det nog tufft att få riktigt snygg om du inte tar fram sandpappret för att få bort den svarta ytan, men det kan ju vara värt ett försök med clorin eller annat...
 
Måste få nämma Haglunds/Caparols Västkustolja i detta sammanhang. Vilken skillnad, har jämfört med Beckers träolja m fl men av de som jag provat så är Västkustoljan klart bäst. Såpskura, låt torka och rolla sedan ut oljan.
 
Sultanen, vad är det som är så bra?

Är det någon som provat Butinox terassolja (säljs bl.a av Coop) den olja kan man bryta till stengrå, furu, gyllen och grön.

Jag är som säkert alla, ute efter det ljus trägolv som man har när man lagt det, dvs innan man börja olja in det!
 
Mycket intressanta åsikter här. Jag är nu i slutfasen av att bygga vår altan, och jag vill definitivt behålla den ljusa färgen så länge som möjligt.

Men vad händer om man INTE oljar? Borde inte oljan ha någon positiv egenskap som man går miste om? Börjar inte plankorna spricka om man inte oljar dem?
 
Har inte sett att trallvirket spricker mer när man använder träskydd istället för olja. Jag ska bygga ytterligare en altan i sommar och den kommer aldrig att få något mer skydd än en årlig strykning med grönt träskydd.
 
Hörde på radion att tryckimpregnerat icke oljat mår bra av att skuras med vatten, såpa och citronsyra.
Oljan behövs tydligen inte för hållbarhetens skull.
Har egen erfarenhet av oljat som bara blir mörkare och mörkare >:(
 
Hobbyfixaren, vet du om grönt träskydd finns i andra färger än grönt, men då kanske det heter tex gult träskydd???
 
que skrev:
Hobbyfixaren, vet du om grönt träskydd finns i andra färger än grönt, men då kanske det heter tex gult träskydd???
Är det Alcro Träskydd som rekommenderas så finns det i grönt, brunt och färglöst.
 
que skrev:
Hobbyfixaren, vet du om grönt träskydd finns i andra färger än grönt, men då kanske det heter tex gult träskydd???
De fabrikat jag sett har grönt, brunt och färglöst precis som "Nybyggare" skriver att Alcro Träskydd har, några andra färger har jag inte sett.
 
Jag var inne och tittade på Alcro's hemsida men blev inte så mycket klokare på skillnaden mellan träskydd och träolja? I syfte att användas på altangolv. Om det är enbart färgen så finns det hos Alcro brytfärg för deras träoljor, kanske fastnar det inte så mycket skit i träskydd som i oljan och därför mörknar den inte så lätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.