Hej,
Vi har vårt dagvattenledning från taket ansluten på avloppet under marken.
Nu ska vi gräva för att byta en del avloppsrör (gamla betongrör som har spruckit).
kan man då ansluta sin dränering på avloppsröret också?

Olivier
 
Hej!
Kan och kan... :rolleyes: men det beror lite på vilken typ av avlopp ni har; enskilt eller kommunalt.
Har man enskilt avlopp och har en väl fungerande infiltration osv så går det väl kan jag tänka mig.
Är det kommunalt avlopp brukar inte kommunerna vara så positiva till att få dagvatten i avloppsledningarna då de får väldigt mycket vatten att ta hand om i reningsverken vid regn och skyfall, vilket lätt leder till att det blir sämre avloppsrening. :(
 
Om du redan har dagvattnet anslutet så kommer inte dräneringen att utgöra något större tillskott. Det viktiga är att se till dräneringen ansluts på ett sådant sätt att det inte kan komma avloppsvatten in i dräneringen vid skyfall eller stopp i avloppet nedanför anslutningspunkten.

-h
 
Dag och -dränvatten ska aldrig blandas med avloppsvatten. Har du kommunalt är det en dålig idé av den anledning som Crille68 redan angivit (och är det kommunalt VA finns det i regel dagvattenledning att ansluta dränvattnet till).

Har du enskilt avlopp är det en ännu sämre idé att koppla dränvatten på avloppet. Har du infiltration eller markbädd så kan de extra vattenmängderna betyda att du överbelastar anläggningen, och det betyder att du riskerar att dränka bädden med igensättning som följd. Blir dyrt och illaluktande.

Däremot kan du troligen koppla på t.ex. utgående ledning från markbädd, om den lednigen går vidare till täckdike eller öppet dike eller motsvarande.
 
gromit42x skrev:
Om du redan har dagvattnet anslutet så kommer inte dräneringen att utgöra något större tillskott. Det viktiga är att se till dräneringen ansluts på ett sådant sätt att det inte kan komma avloppsvatten in i dräneringen vid skyfall eller stopp i avloppet nedanför anslutningspunkten.

-h
Den är bra! Tänk att man sitter och pressar avloppsvatten rund hela huset vid stopp i avloppet!

Dagvatten har varit ansluten på avloppet sedan 1926. Det är kommunalt i Göteborg.
Finns det anslutningar som förhidnra att vattnet rinner tillbaka in i draineringen?

tack frö svaren!
Olivier
 
Det finns klaffbackventiler att köpa. Finns dock alltid en risk med mekaniska system. Slutar ventilen funka så är det lite trist. Särskilt om den ligger ett par meter under marken. Jag förlitar mig på gammal hederlig fysik med rejäl höjdskillnad mellan dräneringsnivå och anslutningen till avlopp. Helt säker kan man väl aldrig vara....

Vad gäller anslutning av dagvatten till avlopp så skall man aldrig säga aldrig. det kan variera ifrån kommun till kommun. Där jag bor finns det ingen dagvattenledning och svårt att få till en vattenkista så jag ringde kommunen som gav mig tillstånd att ansluta till avloppet.

Det man kan överväga är att dra dräneringen till en stenkista och enbart låta dagvattnet gå till avloppet. Det är mycket mindre vattenmängder i dräneringen än vad som kommer ifrån stuprören så en stenkista bör kunna svälja det utan problem. men det blir lite mer att gräva;)

-h
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.