Extremt många trådar om kapsågar men väldigt lite skrivet om de speciella borden man kan köpa till dem. Utan ett sådant blir ju sågen väldigt klumpig att använda så det känns nästan som en nödvändighet.

Kommer snart köpa en blå bosch kapsåg. Någon som har provat några av de billigare borden till dessa och kan ge ett utlåtande?
 
Hitachi skall ha ett mkt prisvärt bord för 1000 +m. Vet att det varit restat. har dock inte kännt på det. Kopia på DW-klassikern.

Lagavulin
 
Har använt Kellens i dryga året nu och är nöjd med det. Hyfsat lätt att både fälla upp/ner och att bära. Något kortare kanske en proffsborden men känns bättre än många andra billiga bord (enligt min uppfattning).
 
Utan bänk är de besvärliga, men jag tycker de där köpebänkarna är överskattade. Det skulle behöva vara skivor eller stegar på sidorna så man inte behövde flytta på stöden så ofta. Ska man ha dem inomhus på ett ställe är det ju lätt att rigga eget bord, för användning utomhus är det väl lite knepigare.
 
Idag var jag efter en längre tids fundering och köpte en Bosch GCM 8S. Efter att ha kapat till sisådär 100 staketspolar idag så är jag mycket nöjd med mitt inköp och att jag valde att köpa en dyrare såg än vad jag hade tänkt från början.

Men denna tråden handlade ju om bordet:D, så jag får väl komma till det nu... Jag kände att 3000 var väl mkt för ett bord när jag redan köpt en så pass(för mig iaf) dyr såg.

Jag kikade helt enkelt runt och föll för ett "lågprisbord" som Swedol säljer under namnet "Birka tools"

VT-72005.jpg

Känns stabilt, praktiskt bärhandtag, inte alltför tungt. Anständigt pris med 1095+moms. De bord som jag har kikat på som har varit billigare har varit rent skräp tyvärr.

Efter det lilla jag har använt såg+bord idag så är jag toknöjd iaf. Vill ni se fler bilder på bordet så kan jag fixa det.
 
Snailman
jag kan väl säga att det stativ jag köpte såg exakt ut som ditt, förutom att det som är signalorange var svart på mitt, var väl hitachis, men hette någonting annat, finns i en annan tråd om det.
 
Bordet från Swedol påminner om Kellens men ser ngt längre ut. Tror det isåfall kan vara ett bra köp.
 
Personligen kör jag med 2 arbetsbockar och en golvspånskiva samt ett löst rullstöd. Tycker det är bättre om det finns lite ytor att lägga ifrån sig saker på. Men kollade på ett stativ idag som Classe reade för 598:- det verkade rätt vettigt, mkt stadigare än annat billigt skräp i den prisklassen. Lite kortare än dom dyrare var det väl dock.
 
Jag har gjort en "stege" av 2 st 45x70 reglar med tvärslåar emellan. Jag fäste sågen i mitten och satte rullstöd från CO i vardera ände. (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20599965)

Sedan placerar jag det hela på två stadiga bockar. Kanske inte jättesmidigt om du skall flytta runt mycket men fungerade bra för mig.
 
Tack för många bra svar.

En fråga som ingen har kommenterat är om det över huvud taget går att fästa bosch-sågen på vilket bord som helst. Jag menar om sägens fästanordning stämmer överens med bordets profil, eller sitter fästanordningen på bordet kanske?
Hur som helst så måste ju denna detalj fungera om det ska vara ngn mening. Men ni som kört med diverse bord har väl antagligen fått till detta utan problem eller?
 
Hej martinradbo. Kikar du på bilden jag la upp så ser du fästen som sitter på bordet, de följer med bordet. Jag vet inte vilken Boschsåg du har tänkt dig men på GCM 8S så passar den nog de flesta borden. Jag packade bara upp grejerna ur kartongen och skruvade ihop dem med bordets medföljande vagnsbultar. Behövde inte modifiera en pryl.

Detta kan säkert någon annan mer om men jag har för mig att jag har läst om att något sågfabrikat har infästningshål som inte sitter på en rak linje.
 
Något som jag tycker är viktigt att ha på ett bord är också att man kan fälla upp ändstopp om man ska kapa ex. staketspolar så man slipper mäta hela tiden.
 
Trodde för det första att det var Bosch som hade fästen som inte gick i linje.

Ändstopp är viktiga om det är en sån bänk, men på DeWaltbordet som jag har på jobbet flexar den rätt mycket, så det är inte direkt för möbelsnickeri, så finkapningar görs i en fast bänk med perstorpsskivor på var sidan, och då sätter man tvingar på en träbit istället vilket fungerar mycket bättre.
 
Ändstopen flexar lite även på swedolbordet. Men till mitt nuvarande projekt staketspolar funkar det klockrent.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.