HEJ,
Jag behöver en ungefärlig budget hjälp och tips!

Jag har surfat många timmar och försökt lära mig hur man ska kunna bygga ett enklare fritidshus utan att vara särskilt byggkunnig eller rik. Vi har en maxbudget på 500.000kr. Vi har siktat in oss på en hyggligt plan tomt i fritidshusområde med vatten och el vid tomtgräns, anslutningsavgifter betalda.

Våra krav för huset är ca 60kvm, med tre små sovrum. Enklaste kök typ ett par skåp, kyl/frys/spis, samt badrum med duschkabin och handfat, ev våtrumsmatta? Åretomisolerat. Vi har inga utseendekrav på huset. (tittat på CA-boden samt Arvika modul)

Tomten kostar 90.000kr, och vi tänkte göra plintgrund själva, med guds hjälp :).

Så lite uppstyrt här vad vi behöver:

Billigaste fritidshuset på 60kvm med isolering, frakt och lossning. Tänker mig att materialet ingår till tak, innerväggar, dörrar etc.

Snickare som reser huset samt bygger innerväggar, och det "stora inne"

Billigaste avloppslösning för BDT, samt Toa. (Mull, separett, trekammare?)Måste anläggas av fackmän.

Eldragning in i hus från tomtgräns

Vattendragning in i hus från tomtgräns

Uppvärmning billigast /enklast möjligt

Beg kök/vitvaror till badrum

Byggherrekostnader

Ventilation? Vad behöver man, kostnad?

Materialkostnad plintgrund?


Skulle vilja ha ett hus i gediget enkelt trä, med sovhytter, och grova väggar, plankgolv, vinterisolerat, utan krusiduller. Verkar omöjligt till lågt pris :confused:

Tar tacksamt emot tips på allt ovanstående och annat relaterat. Är det mkt pengar att tjäna på att göra plintgrund själv? Då vi ändå behöver hjälp med el och VVSdragning kunde man kanske ta en offert på det med grundjobb?
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
På min byggblogg på http://klasoida.blogspot.com
finns bla vår budget och inlägg från bygget.

Vi har byggt ett Onsala från CA boden med en budget på ca 260000 kr inkl tomt (som gick på 40kkr). Vi ligger väl nu på ngt över budget, men har släppt till lite eftersom vi fick ett pengatillskott. Då har jag gjort allting utom eldragning och en del schaktning själv.

Vi har jagat mycket material och köpt på erbjudanden samt begagnat på blocket och tradera. Det finns nog en del småposter som jag har köpt in utanför budget också - men inte mer än ett antal tusenlappar.
Det som lätt drar iväg är VVS, verktyg samt byggtillbehör (typ skruv, spik, vinkeljärn, konsoller osv osv)

Som mer detaljerat svar på din fråga:
-Billigaste fritidshuset på 60kvm med isolering, frakt och lossning. Tänker mig att materialet ingår till tak, innerväggar, dörrar etc.
Vårt onsala med isolering, extra fönster, isolerad dörr, frakt och lite annat gick på ca 110kkr (2006 års priser) - ett korsbaka går diag på 150kkr ca, så lägg till 50-60 kr på det så borde du ha en ungefärlig prisbild med ett sådant som är isolerat. Ni kan nog lätt lägga på tillval för uppåt 100 kkr iof, om ni väljer takbeklädnad, färdigmålad fasad eller liknande... Jag var iaf mycket nöjd med CA Boden som leverantör, dt enda negativa var att dom var lite svåra att få kontakt med tidvis (dom hade väldigt mycket leveranser förra året i Mars - Juli) - men dom levererade enligt spec och på utsatt tid så jag är nöjd...

-Snickare som reser huset samt bygger innerväggar, och det "stora inne"
Detta är nog er stora kostnad. Räkna med iaf 6-16 manveckor tror jag. Dvs 240-640 mantimmar á 250-500 kr/h. Dvs någonstans kring 60 000 kr - 320 000 kr skulle jag tro

-Billigaste avloppslösning för BDT, samt Toa. (Mull, separett, trekammare?)Måste anläggas av fackmän.
Måste väl inte alls anläggas av fackmän ? Eller iof - vet ni inte hur ni gör så :)
Annars kan brunnsgrävande/tank osv variera mycket har jag hört. Från 10000 - 100000 - beror lite på kommunens krav också tror jag...

-Eldragning in i hus från tomtgräns
Detta gjorde jag själv (själva grävandet och dragandet alltså - inte inkopplingen). Kabeln (5x10mm2) kostar iof en hel del - men där hjälpte det oss att ha en släkting som jobbar på en elgrossist :)

-Vattendragning in i hus från tomtgräns
Ingen aning, detta var gjort hos oss. Beror helt på markförhållanden sträckor, grävarkostnader, frostfritt djup etc.

-Uppvärmning billigast /enklast möjligt
El-element eller möjligen luftvärmepump om man skall ha värme på hela tiden.

-Beg kök/vitvaror till badrum
Helt kök på blocket för 2000kr inkl kyl/frys av äldre modell, spis med keramikhäll och micor hittade min sambo ! :)
Sedan köpte vi en bänkskiva med ho för 400 kr på ikeas fyndavd :)

-Byggherrekostnader
Vi slapp byggfelsförsäkring (ansökte om dispans), och jag fick själv vara KA -så här har vi i princip inga kostnader utom bygglovet och byggsamråd+bygganmälan

-Ventilation? Vad behöver man, kostnad?
Det där varierar - jag hade en bra genomgång med byggnadsinspektören på byggsamrådet så han visade lite på hur man kunde göra. Iom att det är ett enkelt fritidshus så är det vanligt självdrag som gäller - dvs ventilation rakt igenom väggarna på strategiska sätllen. Ett sånt färdigt rör kostar ca 150-300 kr.

-Materialkostnad plintgrund?
Denna kostade oss knappa 4000 kr - betong +armering + plintrör. Jag grävde för hand och den lilla mängd singel som gick åt blv inte ngn större kostnad.

/K
 
Redigerat:
Tack för ditt svar, har lite koll på er blogg! Ska nu närmast loda i bästa avloppslösning samt grund...
Har ni småbarn också? Det har vi, och det känns väl som det största hindret för att kunna jobba på obehindrat med en stuga..samt att vi kommer ha 2 timmars resväg till stugan.. men jag är optimistisk! Det ska gå ävn om det tar tid!
 
asaz skrev:
Tack för ditt svar, har lite koll på er blogg! Ska nu närmast loda i bästa avloppslösning samt grund...
Har ni småbarn också? Det har vi, och det känns väl som det största hindret för att kunna jobba på obehindrat med en stuga..samt att vi kommer ha 2 timmars resväg till stugan.. men jag är optimistisk! Det ska gå ävn om det tar tid!
Ja 2 st - 2 och 4år - det är nästan det största "hindret" faktiskt, barn tar kraft och tid. Vi har 2.5h till stugan ...

Har fått lämna familjen ett par helger- och köpte en tillfällig byggbil under den första delen av bygget för att få upp det stora i någorlunda fart iaf...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.