Lägger just nu en ny 3-kammarbrunn och avlopp i sommarstugan. Precis innan jag skulle skruva igen toalettgolvet slog det mig att man kanske måste ha avluftning. Toan sitter längst bort på ledningen. Behöver jag avluftning, eller räcker vakumventil, eller kanske inget alls?

/Nisse Hult
 
Hej!
En avluftning brukar ju finnas på alla avlopp och jag antar att de finns där just därför att de behövs...
Att testa om man klarar sig utan är ett alternativ men frågan är om det är rätt alternativ... Det är ju alltid enklast och billigast att göra rätt från början.
 
En avlufting är bra att har. Det kan ju som sagt funka utan men tråkigt om det inte gör det.
Har min avluftning pluggad för tillfället och det funkar fint, den är inte 100% tät, men ibland så kan avloppet i duschen balla ur och vägra rinna ner
 
Ja, det behövs avluftning. Helst ut i det fria, men vacuumventil brukar fungera. Dra upp ett 110 rör.
 
Enskilt avlopp mår definitivt bäst av öppen avluftning upp över nock. Dels ger det bättre ventilation av avloppsanläggningen (bättre rening), men framförallt minskar det risken för stank i närheten av avloppsanläggningen ute på tomten.
 
drainsniffer skrev:
Enskilt avlopp mår definitivt bäst av öppen avluftning upp över nock. Dels ger det bättre ventilation av avloppsanläggningen (bättre rening), men framförallt minskar det risken för stank i närheten av avloppsanläggningen ute på tomten.
...å "drainsniffer" borde ju veta!





(Sorry, kunde inte låta bli!!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.