Hej

En enkel fråga:
I hus byggt före 1972 är det andra färger på installationsledningar. Jag vet att röd är jord. Vad är svart respektive vitt? Vilken färg har tändtråden (jag tror att den är blå - eller)?
När det gäller 12-volt kan man med en spänningsprovare kolla vad som är plus och minus. Går det även med starkström?
 
TROLIGEN är svart nolla och vit fas, men det måste kollas på plats.

I växelström finns inte plus och minus. I stället har man FAS (den spänningsförande ledaren) och NOLLA (returledare). Vilken som är vilken kan man avgöra med en spänningsprovare avsedd för 230 V växelström.
 
Starkström är ett begrepp som inte direkt säger något om växelström eller likström.
 
Man kan ju luska ut vilken tråd som är fas genom att med spänningsprovaren (den ska klara 230v) ta ena testpennan på jord och den andra på de trådar som är fas resp nolla. du ska ha 230v mellan fas och jord och 0v mellan nolla och jord.
 
  • Gilla
JohanOrnestedt
  • Laddar…
olotor skrev:
Jag vet att röd är jord.
Som påpekast så ofta här ... när det kommer til el "vet" man ALDRIG, man mäter ALLTID.
Lite inte på gamla kablar utan dubbelkolla allt om det börjar ändras. Var precis på ett hus (omkring samma byggtid som ditt) idag där elektrikern höll på att snygga till diverse installationer och där var färgerna både det ena och andra.

(Fotsvett hann lite före mig ... fasiken) ;)
 
Sen är det absolut inte alls skrivet i sten att röd är jord. Det finns alltför många ställen där allt eller delar av den är omkastade så man måste helt enkelt mäta sig fram, t o m i varje del av installationen.

De mätningarna är inte helt riskfria och kan vara lite trixiga...

/Kent
 
Finns ingensom helst standard för färger i gamla installationer, lokala seder, personligt tyckande och humöret för dagen varkar ha styrt.
Alltså:
Vilken färg som helst kan vara precis _vad_som_helst_!!
Olika ledare i samma färg kan dessutom vara olika saker i samma installation, i något fall i samma dosa.
Mycket spännande...
 
Jäklar vad svaren haglar tätt *S*

/Kent
 
FrittDrag_II skrev:
Som påpekast så ofta här ... när det kommer til el "vet" man ALDRIG, man mäter ALLTID.
Lite inte på gamla kablar utan dubbelkolla allt om det börjar ändras. Var precis på ett hus (omkring samma byggtid som ditt) idag där elektrikern höll på att snygga till diverse installationer och där var färgerna både det ena och andra.

(Fotsvett hann lite före mig ... fasiken) ;)

Haha :)

Så sant så, Ska alltid mäta sig fram, svart bör vara fas och vit minus, men sedan en bunke elklåpare som tror sig kunna lite el och kopplar lite vilt så kan dom färgerna vara totalt fel.
va med om nån expert som hade skalat av det gul/gröna höljet på jord tråden och trätt på ett brunt hölje för att de saknade en tråd som skulle kunna ha löst sig med en spartrapp istället för att trådarna skulle räcka och bibehålla jorden :)
 
Tack för alla snabba svar. I mitt fall är röd jord, sedan går det en vit direkt till lamputtaget, svart ner till omkompplaren och blå tillbaka till omkopplaren.
Klarar jordfelsbrytaren alla tester - dvs kan man ta fas - jord respektive jord - nolla utan att den löser ut?
 
Mikael_L
olotor skrev:
Tack för alla snabba svar. I mitt fall är röd jord, sedan går det en vit direkt till lamputtaget, svart ner till omkompplaren och blå tillbaka till omkopplaren.
Klarar jordfelsbrytaren alla tester - dvs kan man ta fas - jord respektive jord - nolla utan att den löser ut?
En vanlig multimeter (normalt högohmig) belastar kretsen så lite att JFBn inte löser ut.
 
Tack, men hur mäter man vilken som är nolla respektive fas i ett hus byggt före 1972 om det inte finns jord?
 
olotor skrev:
Tack, men hur mäter man vilken som är nolla respektive fas i ett hus byggt före 1972 om det inte finns jord?
Med en Phasen-penna får du reda på vad som är fas, men det kräver ändå en del detektivarbete om du vill reda ut allt till 100%.
 
Mikael_L
olotor skrev:
Tack, men hur mäter man vilken som är nolla respektive fas i ett hus byggt före 1972 om det inte finns jord?
Men på nåt ställe, i köket t.ex., så brukar man kunna hitta ett jordat uttag. Då kan du ansluta en 10 meter lång ledning på jordblecket, och dra med ledningen till där du vill mäta.

Annars kan man (om man är elektriker ... ;) ) lyfta på kåpan till centralen och börja med att kolla där.
Det är säkert tom en bra början ifall det är mycket som är osäkert...
 
en del spänningprovare tjuter och blinkar rött om man träffar en tråd med fas på enbart genom att trycka dit ena testpennan på en tråd och hålla den andra testpennan säkert i andra handen så man inte kliar sig i huvudet eller liknande med den spetsen, de svider till. Phasen pennan funkar också, fast den ska man ju aldrig lita på, den är bra så länge den lyser för då vet man att den fungerar, lyser den inte så kan den ju vara sönder, inget godkännt och säkert alternativ för att kolla om det är spänningslöst för att sedan arbeta med dom kablarna >:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.