Är ute efter en borrhammare med SDS+ fäste i mellanstorlek, d.v.s. 3-6 kg och hunnit kika på nästan alla och jämfört dem grundligt samt gjort en mindre tabell med några maskiner som är aktuella för min del.

Så nu till frågan.
Klart är att det finns ett samband mellan vikt (g eller kg), slagstyrka (J), borrkapacitet i betong (mm), effekt (watt) och slagtal+varvtal (rpm).

De flesta parameter är mätbara såsom vikt, slagstyrka och går inte att fuska... Men borrkapacitet i betong. Det är en sak som inte riktigt stämmer, vissa maskiner verkar på pappret vara en mer kapabel maskin men tillverkaren anger lägre borrkapacitet i betong medan en annan, på pappret, klenare maskin anges klara större borrning i betong. Hur mäts dessa egentligen? Finns det allmän standard eller är varje tillverkare fri att sätta vad de vill?

Obs jag skiljer på angiven borrkapacitet och rekommenderat borrkapacitet. Så vad tror ni?
 
Utöver frågan ovan undrar jag om någon känner till märket Kress? Swedol har kampanj på en ganska intressant maskin, Kress 800 PSE, 1994 kr inkl moms. Är Kress något att ha eller bör jag investera pengarna på en Milwaukee eller Bosch istället? Det känns som om i SDS+ 3-6 kg klassen så är Milwaukee och Bosch lika bra som Hilti medan Hilti är överlägsen i de tyngre klassen. Rätta mig om jag har fel...
 
Redigerat:
Hejsan!

Tittade på borrhammare för något år sedan utan att det blev av att jag köpte. Såg dock att AEG verkade ha väldigt prisvärda maskiner. I de flesta fall verkar de helt identiska med Milwakuee förutom färgen. Kan givetvis skilja på interna komponenter som man inte ser.

Jag vet att Harald Nyborg har en maskin för ca 2350 som verkar vara ganska prisvärd. AEG 2600 RX2 tror jag den hette.

/Ulf
 
Ok, ingen som vet ngt om märket Kress?

En annan fråga, har nu tittat på flera lättare borrhammare och det är en sak jag funderat över. För att göra det enkelt tog jag två borrhammare av samma tillverkare med likadana specifikationer, exakt samma motorstyrka, slagstyrka m.m...

Gör någon av dem jobbet bättre? Bättre balans? Mindre vibration? Vilken av de två är att föredra? Och isåfall varför?

566665_D25313K_1.jpg 566661_D25113K_1.jpg
DeWalt D25313K respektive D25113K

Nu är det inte just DeWalt jag är intresserad av utan det var bara för att jämföra två likadana maskiner enligt specifikationen.
 
Jag har Makitas motsvarighet till den högra maskinen (den mer borrmaskinsliknande) och det är i mitt tycke en nackdel att maskinen är så lång som den är. Dels är det ibland svårt att komma åt när där sitter ett långt borr i maskinen, dels blir balansen lite konstig när man kör lättare bilningsarbeten (typ kakel och liknande).
 
Tror kanske att det är lättare att komma med ngt vettigt om du kan beskriva vad du skall ha den till (jo - borra så klart ...;))
 
För bilningsarbeten har jag en ren bilmaskin. Nu känns det som om jag behöver en maskin för 4-32 millimeters borning i betong.
 
Kress gör utmärkta handfräsar iaf. Resten vet jag inget om.
 
Binesh skrev:
För bilningsarbeten har jag en ren bilmaskin. Nu känns det som om jag behöver en maskin för 4-32 millimeters borning i betong.
Misstänker att om det lutar åt 4mm så får man mest bang for bucks av den högra maskinen och skall du köra 32mm ofta så blir det nog den vänstra va? (om man skall ha någe bang överhuvudtaget :rolleyes:)
 
v-g skrev:
Kress gör utmärkta handfräsar iaf. Resten vet jag inget om.
Det var intressant. Handöverfräs är något som också finns med på min inköpslista :D
Hur står det sig emot Festool?
 
Micke184 skrev:
Misstänker att om det lutar åt 4mm så får man mest bang for bucks av den högra maskinen och skall du köra 32mm ofta så blir det nog den vänstra va? (om man skall ha någe bang överhuvudtaget :rolleyes:)
Hmm ja, har också fått samma känsla men vill veta om det faktiskt ligger så? Hursomhelst så verkar den till vänster vara lättare att hantera, bättre precision vid arbete med två händer. Mn hurdan är det med balansen och liknande? Blir jobbet klart snabbare med någon av dem trots likadan motor/styrka?
 
Binesh skrev:
Hmm ja, har också fått samma känsla men vill veta om det faktiskt ligger så? Hursomhelst så verkar den till vänster vara lättare att hantera, bättre precision vid arbete med två händer. Mn hurdan är det med balansen och liknande? Blir jobbet klart snabbare med någon av dem trots likadan motor/styrka?
Den stora skillnaden är väl att du kan koppla till dammsugare på D25313K.
 
Jag har en 2-kilos borrhammare av märket Kress och är väldigt nöjd. Swedols kampanjpris är väldigt bra på den maskinen. Jag har tidigare arbetat med att montera larm, ofta i bankvalv med varierande kvalitet på betong, och har således använt borrhammare väldigt mycket och av diverse olika märken såsåom Hilti, Bosch, Hitachi m.fl. Flex borrhammare tillverkas av Kress.
 
Allvetaren skrev:
Jag har en 2-kilos borrhammare av märket Kress och är väldigt nöjd. Swedols kampanjpris är väldigt bra på den maskinen. Jag har tidigare arbetat med att montera larm, ofta i bankvalv med varierande kvalitet på betong, och har således använt borrhammare väldigt mycket och av diverse olika märken såsåom Hilti, Bosch, Hitachi m.fl. Flex borrhammare tillverkas av Kress.
Hur står Kress sig emot Hilti? Är skillnaden i pris motiverat?
 
Hilti verkar vara ett säkert kort när det gäller borrhammare enligt den allmänna uppfattningen här på orten.

Kress borde vara bra grejjer men jag känner inte till deras borrmaskiner specifikt och vad gäller hanöverfräs så är det nog Festool som gäller, tror jag åtminstone, om man ser vilka maskiner snickarna använder och vad folk här på forumet säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.