Hej alla lyckliga alt. mindre lyckliga husägare!

Vi går i husbyggartankar och är intresserade av kommentarer/åsikter om ert hus när ni bott där ett tag. Man läser oftast kommentarer om olika husleverantörer som är bra/dåliga från människor som håller på att bygga eller precis byggt klart. Vi skulle därför (helst) vilja höra kommentarer från er som bott i ert hus ett tag.

-Bra och dåligt med ert hus och er husleverantör?
-Något ni ångrar?
-Är ert hus varmt på vintern/bra ventilation?
-Lyhört?
-Etc.

Extra intressant om någon byggt med Rörvikshus eller Värsåsvillan då jag inte kunnat hitta så mycket info om dessa.

Hoppas på många svar!

MVH

davni
 
Smart sätt att komma underfund med vad folk tycker och tänker!

Vi är precis igång med vårt tredje husbygge, tidigare har vi haft Myresjöhus och Faluhus.
Det blev ett egenritat Faluhus igen! Vi var jättenöjda med vårt förra Faluhus, dock blev familjen för stor och vi växte ur det (120 m2)...
Det vi har upplevt med vårt förra Faluhus och efter att ha skummat runt diverse olika husleverantörers leveransdeklarationer och kalkyler gör att vi valde samma leverantör den här gången igen. En släkting byggde dessutom sitt Forsgrens timmerhus förra året, och det hade vi gärna valt om plånboken hade varit lite större... De ingår dock i samma koncern som Faluhus och har liknande kvalitet.
Man har stora möjligheter att påverka alltifrån husritning till leverantörer och entreprenörer.
Ett bra tänk vad det gäller energiförbrukning! Vilket känns viktigt både för miljön och plånboken framöver! Vi drog runt vår enplanare på 120 m2 på totalt 11000 kWh.
Väljer man bort t.ex kök och vitvaror vilket vi har gjort så är det relevanta prisavdrag som stämmer med verkligheten, vilket det inte gjorde i några av de kalkyler som vi bad att få från andra firmor...
Vi har varit mycket nöjda och hittills i vårt bygge känns det minst lika bra!
 
Hej!

När det gäller att välja husleverantör tror jag att man ska tänka på två saker som ofta är separata. Först är det hustillverkaren och då handlar det ju till stor del om priser, arketektur, material, basutbud/extra utrustning etc. Sedan handlar det om de lokala hantverkarna som ska sätta ihop hela rasket (snickare, elekiker, rörmokare, målare, plattsättare) och hur skickliga och noggranna de är. Min uppfattning är att detta kan vara förklaringen till att vissa är jättenöjda med en viss husleverantör medan andra är helt missnöjda. Själva har vi byggt med Rörvikshus i Värmland och vi är nöjda med såväl husleverantören som de inblandade lokala hantverkarna. Vad jag har förstått har andra personer som byggt i exempelvis Skåne helt andra erfarenheter. Var ansvaret ligger när saker och ting blir fel är förmodligen inte alldeles självklart när flera olika parter och leverantörer är inblandade. Även om jag anser att husleverantören måste agera betyder inte det att de har det hela ansvaret för vad underleverantörer eller inhyrda hantverkare ställer till med. Ofta blir diskussionerna kring detta ämne onyanserade.

Mitt råd är att ni besöker andra som byggt med de för er intressanta företagen och tittar på husen och pratar med ägarna. Detta ger med all säkerhet ett bättre beslutsunderlag än att gå på allmänna uppfattningar som är spridda över hela landet med endast huslevantören som gemensam nämnare.
 
Hej.
Jag är en av de sk.missnöjda kunderna i Skåne som byggt ett Rörvikshus. Jag har skrivit tidigare på detta forum och jag tänker fortsätta tills mitt hus är klart och slutbesiktigat! (fortfarande inte efter snart 2 år.)
Om du väljer ett Rörvikshus så innebär det att när byggledare och andra hantverkare gör fel i ditt hus så existerar du inte längre för Rörvikshus! De rekommenderar hantverkare som de vet är dåliga och har ekonomiska problem. Alltså de bryr sig inte om kunden i slutändan. Så gå inte på deras annonser och hemsida. Om det där att de tar ansvar för kunden osv. Det gör de verkligen inte!
Och namnet RÖRVIKSHUS är rätt namn för dem. RÖREN VIKER SIG verkligen i väggarna, med vattenskador som följd.
Så välj någon annan leverantör och glöm inte att kolla upp byggledare samt hantverkare. -har de skulder, är de uppbokade på en massa andra jobb så de inte har tid med ditt hus som de lovat, har de varit i rättsliga processer innan med andra de byggt med!
Lycka till!
mvh
BLÅST
 
Hej på er!
Flyttade in i ett Modulenthus för ca ett år sedan. Kunde inte välja husleverantör pga att Modulent/Finndomo ägde tomterna. Om ni nu går i tankar på att köpa ett modulbyggt hus typ Modulent, Smålandsvillan, Älvsbyhus mm, så skulle jag rekommendera er att ta det billigaste! Varför då? Jo stomme och tak är "samma skit" (ursäkta uttrycket) oavsett vilken leverantör man väljer. Sen går det alltid att fixa tapeter, golv vitvaror på egen hand till ett mycket bättre pris.
P-O
 
Men nog är det väl skillnad i tak mellan älvsbyhus och modulenthus? Eller lägger även modulent takpannorna direkt på plast utan takboard eller liknande (naturligtvis finns reglar men ingen board )
 
Vi har bott drygt ett år i vårt Myresjöhus.
Vi är väldigt nöjda med själva huset, vi hade turen att få en jättebra entreprenör och skickliga hantverkare på alla poster så huset är välsnickrat och detaljerna är snyggt utförda. Vi är också nöjda med de tillval vi gjorde. Vi valde till osb-skivor i alla innerväggar + isolering och stegljudsisolering mellan våningsplanen. Detta gör att huset känns väldigt gediget och ljudmiljön är bra.

Vi har dock inte så bra minnen av Myresjöhus som leverantör... vi hade våra duster med dem under bygget och varenda faktura vi fick av dem var felräknad till deras fördel...! De höll också på och strulade mycket när grunden skulle gjutas och avlopp/vatten och el skulle dras. Vi bor lite på landet och de var inte vana vid egen brunn och eget avlopp här i Stockholm. Så vi fick själva reda ut många frågetecken och vara stand-by hela tiden, beredda att fatta beslut som vi hoppats att Myresjöhus skulle ta hand om, eftersom vi valt totalentreprenad för att slippa vara byggledare. Vi fick dock byta byggledare efter våra klagomål, men då var mycket svett och tårar redan förbrukade...
Det enda vi ångrar egentligen är att vi inte valde till nätverk i huset. Vi trodde att det räckte att vi kör datorerna trådlöst och vi hade tänkt på att lägga första telefonjacket i klädkammaren så att vi kan ha routern där den inte syns (och inte i hallen som många har). Men nu har vi bredbands-tv genom Telia och den kan man inte köra trådlöst. Så här sitter vi med världens längsta nätverkssladd genom hela nedervåningen. Men vad jag förstått har nätverk i väggarna blivit standard hos många husleverantörer. Annars - välj till det!

Vi har golvvärme på nedervåningen (vattenburen i plattan) och det är toppen! Men elräkningarna har blivit mycket dyrare än Myresjöhus kalkyler. Vi har inte vågat räkna ihop årsförbrukningen, men det är inte som glädjekalkylerna i alla fall.

Lycka till!
 
maggan9 skrev:
Men nog är det väl skillnad i tak mellan älvsbyhus och modulenthus? Eller lägger även modulent takpannorna direkt på plast utan takboard eller liknande (naturligtvis finns reglar men ingen board )
Nejdå!
Även Modulent lägger pannor direkt på takfolien utan board. I vårt fall så har man naturligtvis inte spänt folien tillräckligt. Resultatet blir att vid minsta blåsväder så låter folien som åsksmällar, Modulent skall naturligtvis fixa detta problem (har dom sagt i ett drygt år). Har inga större förhoppningar omm att det blir klart innan semestrarna.
Så jag vidhåller mitt tidigare påstående att stomme och bjälklag/tak är ungefär av samma undermåliga kvalitet hos de som gör hus tillverkade i moduler.
/P-O
 
Men smålandsvillan har board eller bara plast?
Vi har takboard under betongpannorna, vilket jag tycker är bättre än bara plast, men helst vill man väl ha råspont + takpapp under betongpannorna...
 
japp. Smålandsvillan och Finndomo har board, Älvsbyhus har plast. Råspont och takpapp är bäst.
 
Men om finnanmokoncernen har board har väl även modulenthus board? Jag blev förvånad när någons skrev att modulent hade bara plast..
 
Ångrar ja....bla att vi inte har delad betongplatta på ett par ställen i huset som hade gjort att det blivit lite mindre lyhört.

Hade varit bra med något nätverksgrejs i väggarna.

Skramliga innerdörrar, även lås...köp massiva rekommenderar jag.

Mät avståndet mellan sittplats och tv så du får rätt med kontakter, Vi fick dra från vinden.just för att vi hade satt tv uttaget för långt bort.

Ångrar även att vi byggde 1,5 plan och inte 1 plan.

Har vattenpump och den står i groventreén, Borde stått ute i garaget eller nån annastans längre bort för ljudets skull.

Ventilation i huset som låter...får väl bli självdrag i nästa hus ;)

Så för att summera det hela så irriterar jag mig på sånt som låter...lyhört. Får undersöka den biten mycket mer noggrannt till nästa husbygge.
 
Vi bor i ett hus som LB-hus har levererat och byggt åt oss. Mycket bra personer att ha med att göra och noggranna.
De få besiktningsanmärkningarna vi fick var alla utom en åtgärdade dagen efter. Nu väntar vi på den sista som blir efter sommaren då det har blivit sprickor i väggarna så de får komma och spackla och måla. Tur att man har valt målade vita väggar säger jag bara.
Vi trivs väldigt bra i vårat hus och nu kan vi snart börja njuta också då det snart är färdigmålat och det därefter återstår lite pyssel i trädgården
 
Finns många saker som vi ångrar då detta var det första huset. Vi byggde SMV mariannelund. För att sammanfatta:

* För lite bänkyta i köket + bänk som inte används 8höger om kylfrys

* Odugligt badrum. Man får inte plats med en 90x90 dusch och INGA avlastningsytor. Funkar bra som gäst-toa men defintivt inget "badrum". Man hade enkelt kunnat bredda det en dm och låta duschkabinen och fönstret byta plats. Vips så hade man fått plats med 90x90 samt ett "riktigt" handfat med liten bänk eller högskåp.

* Kontakter till taket sitter ej på taket utan vid sitorna. Detta är väl iofs bra då man kan sätta lampan precis där man vill. Nackdelen är att sladden blir så fruktansvärt ful.

* Vardagsrummet svårmöblerat pga att det är uppstyckat i mitten av ingången. Bättre med ingång vid en av sidorna istället.

* Altandörrarna är KOMPLETT odugliga. Det är sk franska dörrar som dels är väldigt smala samt inte glas ända ner vilket göra vardagsrummet väldigt mörkt.

* Vardagsrumsfönstren går inte ner till "knäna" utan endast till midjan för att ett giganstiskt element ska få plats. Bättre med mer ljus i vardagsrummet anser jag. Värme finns det nog ändå även med ett mindre element. Detta elementet är hur fult som helst och tar över hela vardagsrummet.

* Ingen garderob i hallen får plats.

* Inget LAN draget

* Bara ett vattenutkast, ska man vattna runt hela huset behövs en gigantiskt lång slang.

* Välj bort vitvarorna och köp egna. Fläkten vi fick till bullrar som ett tröskverk vid lägsta hastigheten.

* Välj induktions-spis. Vi ångrar ihjäl oss att vi inte valde bort keramikplattorna...

* Köket är väldigt opraktiskt, välj hellre ett IKEA kök som har betydligt smartare förvaring än detta. Detta är a'la 80-tal.

Tja, det var väl det jag kunde komma på....

MVH
Henrik
 
maggan9 skrev:
Men om finnanmokoncernen har board har väl även modulenthus board? Jag blev förvånad när någons skrev att modulent hade bara plast..
Det beror på taklutningen, på de 1,5 plans Mudulenthus som jag sett så kör dom med board, 1-planshusen har däremot enbart armerad folie under pannorna.
/P-O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.