HÖGT TAXERAD Finansminister Pär Nuder kan glädjas åt att höjningen av taxeringsvärdena ger nya inkomster till staten. Men samtidigt kan han vara lite bekymrad, eftersom han äger en fastighet i Österåker utanför Stockholm med ett taxeringsvärde – före höjningen – på 2,8 miljoner

Foto: MATTIAS CARLSSON

Taxerinshöjningen steg för steg
1. Lantmäteriet och skatteverket håller just nu på med preliminär värdering av Sveriges småhuspriser 2001–2004.
2. I juni finns de preliminära öknings­talen klara och ett pressmed­delande skickas ut.
3. I oktober får alla småhus­ägare ett taxeringsförslag där man får veta sitt nya preliminära taxeringsvärde.
4. Under våren 2006 skickas den definitiva underrättelsen ut till småhusägarna.

Så mycket höjs taxeringsvärdet
Taxeringsvärdena och därmed fastighetsskatten kommer att höjas kraftigt från årsskiftet. Här är de genomsnittliga ökningarna för olika landsdelar, beräknade utifrån SCB:s småhusprisindex 2001–2004. Det är dock viktigt att komma ihåg att ökningarna varierar kraftigt mellan olika orter och områden.
Övre Norrland: +15%
Mellersta Norrland: +16%
Norra Mellansverige: +20%
Stockholms län: +16%
Storstockholm: +16%
Storgöteborg: +36%
Västsverige: +33%
Småland: +23%
Östra Mellansverige: +28%
Sydsverige: +31%
Stormalmö: +34%


Villaskatten höjs med tusentals kronor

Villaskatten chockhöjs från årsskiftet.
I genomsnitt stiger taxeringsvärdena med 25 procent.
En vanlig villa kan bli flera tusenlappar dyrare i skatt per år.
Senast småhusen fick nya taxeringsvärden var 2003. Nästa år är det dags igen.
Nuvarande taxeringsvärden gäller hela 2005. Vid årsskiftet börjar Skatteverkets nya taxeringsvärden att gälla.

Höjs mest i storstäder
I stora delar av landet innebär det en chockhöjning. I södra och västra Sverige kommer taxeringsvärdena i genomsnitt att stiga med över 30 procent.
Ökningarna är störst i storstäder. På många mindre orter blir ökningarna betydligt mindre, några få procent.
– Just nu håller Lantmäteriet och Skatteverket på att sammanställa de preliminära prisökningarna. Det kommer att ligga till grund för de nya taxeringsvärden, säger Henrik Roos, fastighetsanalytiker på Lantmäteriet.

Stora variationer
Enligt Lantmäteriet blir den genomsnittliga ökningen av taxeringsvärdena i hela riket runt 25 procent.
Det är villaprisutvecklingen mellan 2001 och 2004 som styr. Priserna har ökat i hela landet, men variationerna är stora mellan olika kommuner och bostadsområden.
De största ökningarna har skett runt Göteborg och Malmö. Villaägare i Storgöteborg kan räkna med en höjning på i genomsnitt 36 procent. I Stormalmö är ökningen i snitt 34 procent. Stockholmare och norrlänningar klarar sig lindrigare denna gång, snittet är 16 procent.
Den årliga fastighetsskatten är en procent av taxeringsvärdet.
En villaägare som har ett taxeringsvärde på 1,5 miljoner i dag kan få betala 3 750 kronor mer per år i fastighetsskatt om höjningen blir 25 procent.
För villor i attraktiva områden kan det bli ännu mer.

Besked våren 2006
De preliminära ökningstalen kommer i juni i år.
– I oktober får alla småhusägare ett taxeringsförslag hem i brevlådan där man får veta sitt nya preliminära taxeringsvärde, säger Henrik Roos.
Den definitiva beskedet till småhusägarna kommer våren 2006.
 
Allvarligt talat, Nu har dom f-n i mig en skruv lös....

Och med tanke på tidigare diskussioner kring slopandet av ränteavdrag, etc, så börjar det byggas mot det.

 
Skattechock för husägare!


Idioter!!!säger jag


Nu blir jag sur som f¤&#%&#%&#&
 
Men så gör något åt det. Det är val snart. Knyter du näven i byxfickan och röstar på Partiet såsom farsan alltid har gjort eller vill du se en förändring?

Själv berörs jag inte av fastighetsskatten då jag inte bor 5 år på samma ställe. Egentligen gynnar en sån här skatt mig när jag ska sälja min villa som är relativt nybyggd men jag blir förbannad ändå.

mvh
David
 
Men vad är det som är konstigt tycker ni?

Är väl ganska självklart att taxeringsvärdena skall följa det verkliga värdet på huset? Eller?

Hade det inte varit konstigt om ett hus säljs för 5millar men har ett taxeringsvärde på 1mille?

Sen kan man ju diskutera om man skall ha taxering på fastigheter överhuvudtaget, men det är en annan sak.
 
Nädu, Det är ju knappast så som Du beskriver det att folk förköper sig.

Vad jag retar mig på är att merparten av underlagen för taxeringsvärdet, kan man inte göra så mkt åt.

Sen vet jag inte om Du tycker att det är slöseri med att man använder klinker och kakel istället för plastmatta, om sammanlagda avställningsytan i kök är mer än 5 eller 7 meter, om det finns havsutsikt, etc...

Problemet med fastighetsskatten är att den är omotiverad och innebär en dubbelbeskattning då den även ligger till grund för förmögenhetsskatt.

Utöver att det slår på alla husägare, så tyvärr slår det även på äldre människor som har amorterat allt dom orkat men dom har inte mer pengar för det. Bara värde. Då skall dom tvingas ifrån sina hem pga skattekostnader? Sinnessjukt!!!

Och det spelar för f-n ta mig ingen roll om jag har råd med det eller. Tycker allmänt sett det är för jävligt!
 
Tycker att det är lite att sparka på dom redan liggande


Fattar inte den höjning som kommer från ingenstanns

har inte hört att skaen har diskuterats i några av partierna eller dyl..


//Matte
 
jureit skrev:
Helt riktigt. Frågan är ju om fastighetsskatten är det som är sjukt i sammanhanget. Snarare tycker jag att det är fastighetspriserna som är sjuka. Folk köper och bygger dyrt som satan. Budgetar sprängs både till höger och vänster för "man vill ju kosta på sig lite". Sedan blir de förvånade att skatten följer med upp.
Ja, har man råd att köpa bil, då har man råd att köpa bensin. ;) (hasse&tage)

Stanna upp och betänk det du säger, Jureit: Om man belånar sig upp över öronen och förköper sig, så ska man betala mer skatt på det belånade också.

Ska ju inte komma här och spela Allan och konsumera. Har jag plastmatta i duschen så ska han inte ha kakel. ;)
Välkommen till Kolchosen. :D

mvh
David
 
Explorer skrev:
Fastighetsskatt är inget problem eftersom denna kostnad är diskonterad i priset när man köper ett hus.
Problem finns ju ändå. Du kan ju aldrig säkert veta den framtida prisutvecklingen (med medföljande justering av taxeringsvärde) i det område du bor. Säg att priserna ökar med 40-50% på ett par, tre år p.g.a. att området plöstligt ses som atraktivt (så har skett där vi skall bygga -- priserna har ökat 46% på tre år). Innebär en saftig taxeringshöjning för dem som bott i området sedan länge. En höjning som de troligen inte alls räknat med när de en gång flyttade dit.
 
Ska man leka Paranoia-leken så:

1) Det finns en viss oro för den höga belåningen till boende
2) Riksbanken kan inte peta i styrräntan av enbart den orsaken, ekonomin (läs - arbetslösheten) skulle bli ett problem (även politiskt) om räntan höjdes...
3) Höjd fastighetsskatt? Tjoho, dämpa utlåning till boende utan att peta i styrräntan.

Fast så kan det naturligtvis inte gå till ::)
 
Lite väl drastiskt att kalla fastighetsskatt, taxeringsvärde och ränteförändringar, paranoialekar....

UTAN tvivel, så kommer samtliga att förändras framöver. Kan Du förklara för mig då hur man motiverar en skatt för den skattepliktige, till att börja med?

Min uppfattning är att det endast är en skatteintäkt till staten.

Kan Du förklara för mig, värdet av förmögenhetsskatt för den enskilde individen?

Min uppfattning är att det endast är en skatteintäkt till staten.

Kan Du bedömma konsekvensen av förlorat ränteavdrag kontra höjda räntor över en 5 års period?

Jag vet inte men är ganska övertygad om det inte blir till fördel för individen.

Som jag också skrev tidigare, kan vi inte göra alltför mycket åt "räntevapnet" utan en räntehöjningskonsekvens blir vad den blir. Ränteavdrag minskar därmed risken vid en höjning. Tas det bort och räntan fördubblas (inte otroligt på 5 års sikt) så är det ett helt annat scenario. Eller hur?


 
E de inte så att fastighetsskatten är tänkt att vara, och har tidigare legat på, 75% av marknadsvärdet.
Varför ligger K/T värdet idag normalt på 2 - 3 när det borde ligga på 1,33. Kan det bero på för seg uppdatering så när den väl kommer så ser det felaktigt ut.
Köpte ett hus 97 och sålde det 03 för dubbla priset men taxeringsvärdet var i stort sett detsamma.

Tillhör inte de som tycker att fastighetsskatten är en bra metod men DET är en diskussion för sig. Att skatten nu glider upp mot den tänkta nivån kan inte komma som en överaskning för husköparen. Det ligger ju med i de mest enkla kalkylblad.

Kör tyvärr diesel (10,32 litern) men slipper FS än så länge.
 
OLHA skrev:
Kan Du förklara för mig då hur man motiverar en skatt för den skattepliktige, till att börja med?

Min uppfattning är att det endast är en skatteintäkt till staten.
Nu var det inte jag som var adresserad, men tar mig friheten att svara ändå ;)

Man behöver inte gilla alla skatter i allmännhet och vissa, i synnerhet, är kanske lite mer svårförståeliga än andra ;).
Dock så blir det ju extra problematiskt när man går ner på ett enskilt beskattat område (vilket det än vara månde), där det alltid finns intressegrupper som anser just skatt "X" vara den mest orättvisa och felaktiga av alla.
Medans andra grupper i sin tur anser skatt "Y" vara den värsta och skatt "X" högst rättfärdig ;)

Min tro är att man som individ måste bestämma sig för vilken typ av samhälle man önskar, ett solidariskt högskattesamhälle med de avarter det förvisso för med sig och sedan efter bästa förmåga försöka komma tillrätta med dessa (vilket absolut kommer att tvingas fram oavsett om man vill eller ej).
Alternativt ett lågskattesamhälle där man lämnar det mesta i den enskilde individens händer.

Men är man då beredd att ta de olägenheter som medföljer när man lämnar över i princip allt till den enskilde att sköta efter bästa förmåga, många klarar det säkert galant och blir riktiga vinnare i det systemet (dessutom är det min tro att det kommer att tvinga många att klara långt mer än de tror/gör i det system vi har nu, synd bara om man i princip helt skulle behöva avskaffa div. förmåner för dem som är i verkligt behov, för att komma tillrätta med över/missutnyttjande), men vad göra med dem som inte alls klarar av att administrera hela sitt liv från vaggan till graven??
Hur många offer är man beredd att ta sas. på vägen och hur hantera de spänningar som ofelbart uppstår i ett samhälle med de verkligt stora klassklyftor som infinner sig när "kittet" försvinner??

Den som kan konstruera en variant som innehåller det bästa från bägge systemen, den får def. min röst i nästa val :)

*EDIT* Men denne någon hade väl isf. lyckats med konststycket att konstruera "Utopia", så det kanske är för mycket begärt ;)


//Christina.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.