Hej

Jag låg i badkaret och funderade. Vad kostar det här vattnet?

Badkaret rymmer 300 liter vatten om jag fyller det helt med mig i.
Normal vattentemperatur på badvatten är väl ca 40 grader?

Är det någon som har en gissning om ungefär hur många kronor det handlar om?

Självkart handlar det om vilken leverantör man har, men jag är inte intreserad av ett exakt svar utan bara om det handlar om 2, 5 eller 10 kr per badning.

Vi har fjärrvärme.

Tack
 
Om du ex. räknar på att kallvattnet håller 10 grader så kostar uppvärmning av 1 kubikmeter till 40grader ca 35kr.

Sedan får du räkna med att vattnet i sig själv kostar 15-20 kr per kbm. Så uppvärmningen är fortfarande inte astrnomiskt dyr i förhållande till totalkostnaden. Så ett bad med 300l vatten borde totalt kosta 15-20 kr.
 
Man kan till och med göra en formel av detta.

För att värma en liter vatten en grad, så går det åt 0,00116kWh

I ditt fall blir det alltså 0,00116kWh x 300 liter x 30 grader = 10.44kWh. Och så multiplicerar du med ditt pris för fjärrvärme.

Varmvatten är en stor utgiftspost som man inte alltid tänker på.
 
upp till 20 kr per bad !!!!
Oj......

Då kommer ju den svårare följdfrågan.
Vad kostar det att duscha?

Jag har ganska högt vattentryck och dushar alltid med högsta möjliga vattensprut.
En normaldusch tar minst 15 om man ska hinna njuta av den.

Hinner man göra av med mer eller mindre än 300liter på en sådan dusch?

Det tar ju bara ca 9 minuter att fylla badkaret, så då så borde jag ju duscha bort ca 500liter = 35kr ????
Eller kommer det ut ut mindre vatten ur duschmunstycket än ur badkranen?

Tack för alla svar.
 
Du kan mäta hur mycket vatten det kommer ur din dusch med t.ex. en tiolitershink och ett tidtagarur. Normalt kommer det mindre vatten ur ett duschmunstycke än ur en badkarskran. Icke desto mindre kan det bli dyrare att duscha upp samma mängd vatten.

När man badar avger vattnet sin värme till omkringliggande luft tills det blir rumstempererat, om man så vill. Man kan låta badvattnet stå någon timme innan man tappar ur det. I alla fall under den kalla årstiden kan en del av värmeenergin tas tillvara att värma upp huset med. Men i en dusch rinner det varma goa vattnet raka vägen ned i avloppsbrunnen, och hinner inte avge så mycket värme till huset.

Det finns duschmunstycken som är snålspolande, och det finns badkar som rymmer betydligt mindre än 300 liter vatten + badande person också. Det kan vara en mycket god investering utan att man för den skull behöver ändra så mycket på sin livsstil.
 
Mikael_L
Swetrot skrev:
Det finns duschmunstycken som är snålspolande, och det finns badkar som rymmer betydligt mindre än 300 liter vatten + badande person också.
Och andra skiter högaktningsfullt i det... Trenden verkar iaf vara:
bubbelbad.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.