Hej!

Vi har tänkt bygga ett lite mindre hus i modern funkisstil i Malmö. Har varit i kontakt med hur måga hustillverkare som helst. En del föll bort direkt pga otrevliga, ej tillmötesgående, säljare och nu återstår följande tillverkare:

Götenehus, LB-Hus, Rörvikshus och Borohus

Lite längre ned på vår lista finns:

Trivselhus, Modern Living och Eksjöhus.

Finns det någon som har färska referenser på dessa tillverkare?

Hej.
Det är nu tre års sedan vi skrev kontrakt med Rörvikshus och det har varit tre väldigt jobbiga år!. Vi har bott ca 20 mån i huset och det är ej slutbesiktigat ännu. Jag har skrivit tidigare om vårt bygge här på forumet, om allt från förseningar, vattenläckor, felbygge m.m. Så jag kan bara råda er till att ej välja dem som leverantör av ert hus.
De tar inget ansvar för kunden vid fel och förseningar, tvärtom vad de lovar i sin reklam i tidningsannonser och på hemsida. Som kund blir du behandlad som icke existerande när du söker hjälp hos dem.
RÖRVIKSHUS, passande namn , då rören viker sig i huset med vattenskador som följd.

Hälsningar BLÅST

Vi bygger med Götenehus just nu.... ska gjuta plattan om ca 2 veckor.
Hittils har det mesta fungerat ganska bra.... det negativa är som vanligt att saker blir dyrare än man fick info om från början... i övrigt har jag bara positiva erfarenheter hittils...

Vi håller på och bygger med Götenehus och hittills har allt flutit på bra. Håller dock med om att allt blir dyrare än vad man först tänkt. Det ingår t ex inte målning, kakel och sättning och det gick på ca 250 000:- för oss. Samtidigt är ju priserna något lägre jämfört t ex med A-hus där detta ingår. Vi bygger Origo i 2-plan som är väldigt funkis...finns även som 1-plans...men det är inte så litet. Lycka till! /Tina

Tråkigt att höra ang Rörvikshus. Jag ska ta upp det med dem och se vad de säger :)

Ang Götenehus så levererar de väl "nyckelfärdigt"? Hur kan då inte kakel o målning ingå?

I vår prodiktionkalkyl så är det inräknat
110 000 för målning
20 000 för klinker
50 000 för kakel

men detta förutsätter att vi inte ändrar ngt (dyrare plattor, annan storlek eller större ytor).
Det som ingår i ovanstående summor kakel/klinker a 1000:-/kvm inkl fix, fog, fuktspärr, läägning, montering. Platta 20*20 för 350:-/kvm
När det gäller målningen så är det tapeter Borosan eller målade väggar( väljer du microlit, annan tapet eller dyrare färger så blir det dyrare).

Målningen har vi inte fått offert på ännu...
Kakel och klinker hamnade för oss totalt på 108 000 (budgeterat enligt götenes kalkyl 70 000). Vi lagt ca 8 kvm extra vid entren och öppen spis och bytt ut till dyrare kakel och klinker i princip överallt.

Ang. totalentreprenaden så ligger just dessa poster utanför... du kan alltid lyfta in de men då kommer de att kosta ca 15% mer..

hos lokala hantverkare (ej genom Götenehus) och det blev lite dyrare än Götenehus kalkyl som säger ca 70 000:- för kakel och klinker samt 80 000:- för målning (Borosantapaeter som ju inte är så kul). Vi valde målad mikrolitväv i hela huset samt en vägg upp i nock i träpanel och målade lister/dörrkarmar och det landar på ca 100 000:- (inkl målning av tak). Vi kommer att ha 60X60 klinker i hall, kök, badrum och tvättstuga + helkaklade badrum (inkl mosaik) och det blev ca 115 000:-. Vi har även bytt ut golvet mot vit mattlackad enstavig parkett och detta kostade ca 25 000:- extra. Tror inte att Götenehus kallas sina hus nyckelfärdiga för det är de inte - däremot tyckte jag att priset inkl målning och kakel blev ungefär samma om man jämför med liknande hus hos andra huslev där detta ingår.
Lycka till!
/Tina

Jag har fått ett ca pris på ett nyckelfärdigthus av Götenehus i alla fall... Ska träffa dem inom kort för att göra en mer exakt kalkyl men jag har varit tydlig med att det jag är intresserad av är ett nyckelfärdighus och det har Götenehus bekräftat...

Blåst;

Mycket trist att du/ni råkat så illa ut. Jag vill dock ställa dig två frågor ang det:

1. Besiktningen har väl inget med entreprenören att göra? Det sköts ju av en oberoende, tredje part. Eller?

2. När jag läst igenom dina andra inlägg får jag för mig att ni ej valde Rörvikshus som totalentreprenör utan även hade egna kontrakt med hantverkare. Stämmer det? I så fall förstår jag inte Rörvikshus hjälper er när "dina" (du har kontrakt med dem) hantverkare ej levererar.

Svar:
1. Eftersom alla intyg: våtrum, provtryck golvvärme m.m m.m saknas går det ej att slutbesiktiga. Och vi har jobbat h...cken av oss sedan vi flyttade in för att få ett beboligt hus......Det kostar både tid och pengar. framföralt psykiskt då vi som sagt fortfarande drabbas av läckor medmera som klåparna, förlåt sk.hantverkarna har orsakat (med rek. från RÖRVIKSHUS).

2. Ursäkta, men då har du läst fel.. För vi skrev ett kontrakt med RÖRVIKSHUS på hela entreprenaden, ett nyckelfärdigt hus. Tydligen menade de skiftnyckelfärdigt hus, för den är snart utsliten.....!
Säljaren och entreprenören var anställda av RÖRVIKSHUS och det visade sig sedan att de varit med om rättsliga processer i andra husbyggen. Detta underlät sig RÖRVIKSHUS att informera oss om. Och det gör mig så förbannad och ledsen att jag inte orkar skriva mer!

Hälsningar blåst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.