Gjorde en snabb sökning men fann inget konkret

I mitt altantak (oisolerad altan) på ca 14 kvm ska jag montera 6 st infällda 12V 10W spottar, alt 5 x 20W. Min trafo (Trådlös Nexa) klarar max 105W. Det ska bli träpanel på insidan där spottarna ska borras in. Panelen är spikad i 120 mm regel med plåttak ovanpå. Dvs det är 120 mm luft mellan innertaket och yttertaket.
Problemet är att jag gärna vill lägga dit ca 50 - 100 mm isolering för att hålla kvar lite av värmen under sena sommarkvällar. Hur påverkar detta spottarna?
Är det helt enkelt bara att lägga "färghinkar" eller för ändamålet godkänd produkt och lysa på? Eller ska jag skippa isoleringen pga av spottarna?
 
Jag hade nog lagt in 95mm isolering, dvs då får du 25mm luftspalt och sedan använd möbelspotar på 10W-20W som inte kräver så mycket utrymme ovanför. T.ex. Vinga Twist på 20W som är riktbar, eller Vinga Vision Plate som är fast och kan monteras direkt i en apparatdosa. (http://www.marelcovinga.se/vinga/pdf/Downlights_katalog.pdf). Twist bygger fysiskt 18mm från u-kant tak, men ska ha 5mm luft ovanför, dvs totalt 23mm u-kant tak. Vision ska ha 20,5mm totalt. Om du har läkt ovanför undertaket så räcker det som distans. Men jag har hört folk som lägger en gipsskiva eller påtbit ovanför lampan så att isoleringen inte kan ramla ner.

Andra fabrikat har väl motsvarande varianter...

Men varför inte LED?
 
Jo, det hade ju varit det bästa med sk möbelspottar. Dessvärre har jag ju redan köpt andra av vanlig typ och det blev 5 x 20W. Men skulle det funka med någon form av hink, kåpa eller "gipslåda" runt lampan?
 
Använd naturligtvis för ändamålet avsedda "pottor, har du inte råd att köpa sex "pottor" tycker jag att du ska ta hela projektet under övervägande (pga ekonomi)
 
HAr en liknande fråga..... JAg skall sätta panel i taket på altan och hade tänkt sätta dit spottar.... Jag hade inte tänkt sätta någon isolering utan ha typ 195mm luftspalt från panel till plåttak. Måste jag ha pottor oxå? Närmast bränbart tänkte jag...
 
Hyttmyra skrev:
HAr en liknande fråga..... JAg skall sätta panel i taket på altan och hade tänkt sätta dit spottar.... Jag hade inte tänkt sätta någon isolering utan ha typ 195mm luftspalt från panel till plåttak. Måste jag ha pottor oxå? Närmast bränbart tänkte jag...
Normalt brukar 10 cm fritt utrymme räcka och då hamnar man oftast på 15-17 cm inklusive spottarnas höjd, så det bör funka. Kolla för säkerhets skull i monteringsanvisningar som brukar finnas på nätet.
 
läste någonstans om att de kunde komma kondens från plåttak, stämmer de?, i sådana fall är de ju jäkligt dumt att sätta panel direkt utan att ha någon skydd under plåttaket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.