Stämmer det att om vi har en totalentreprenad på ett husbygge på ex 4 000 000 och den första delbetalningen är på 1 000 000 har vi då rätt att hålla inne 10 % ( 100 000) och nästa delbetalning är 1 000 000 där ytterligare 10% hålls inne, nu är 200 000 inne hållna dvs 5% av totalsumman (5% av 4 000 000) och resterande delbetalningar betalas utan undanhåll. Om detta stämmer vart hittar jag information om detta
 
Det verkar vara ett bra sätt att skaffa sig en dålig relation med sin byggare/husfirma.
Det kan kanske finnas anledning att hålla inne pengar dock?
 
Man har rätt enligt konsumenttjänstlagen att innehålla 10% till slutbesiktning, vilket är något jag starkt rekommenderar.
Om byggaren tycker att detta är "ojuste" så har han inte på privatkonsumentmarknaden att göra!

Självklart finns det anledning att hålla inne pengar. Hur ska man annars få dem att göra allt klart i tid?!

Länk till konsumenttjänstlagen finns här på byggahus.se
 
Det brukar väl snarare vara så att man delar upp betalning efter olika moment varav det sista är slutbesiktningen, inte att man drar av 5-10 procent från varje delbetalning.
 
I ert kontrakt finns förhoppningsvis en betalningsplan som beskriver efter vilka moment och för vad ni ska betala och hur mycket som ska betalas. Till slutbesiktningen har ni då troligtvis 10% kvar i ert betalningsplan. Om ni inte redan skrivit avtal, se till att en betalningsplan finns och den är klart beskriven när fakturor ska betalas. Tex utvändigt klart inklusive takpannor på, rör och tråd mm.
 
galaxenspresident skrev:
Det brukar väl snarare vara så att man delar upp betalning efter olika moment varav det sista är slutbesiktningen, inte att man drar av 5-10 procent från varje delbetalning.
Det finns (oseriösa) entreprenörer vars betalningsplan innebär 100% betalning innan slutbesiktningen, vilket är fel!

En seriös entreprenör har räknat av 10% från respektive delbetalning redan i sin betalningsplan, vilket då syns ganom att det kvarstår 10% att betalas efter godkänd slutbesiktning.
 
Om det är avtalat att man betalar en viss del efter varje moment så gör man det om det är klart. varför ska du dra av pengar redan från början om allt funkar?? ska du förbättra din likviditet på byggarens bekostnad?
Håll inne med de tio sista procenten istället!
 
styrman1 skrev:
Om det är avtalat att man betalar en viss del efter varje moment så gör man det om det är klart. varför ska du dra av pengar redan från början om allt funkar?? ska du förbättra din likviditet på byggarens bekostnad?
Håll inne med de tio sista procenten istället!
Tja, svårt tycker jag. Ibland kan du som konsument bli så pass blåst att de sista 10% skiter firman i och då skiter de i dig. Mitt råd är, håll innen med det du kan. OM entreprenören slutför på ett bra sätt så har de inget att oroa sig för. Problemet är ju att Såååååååå många inte slutför/fixar fel mm mm DET måste ju bero på att vite / innehåll av betalning är för låg!
 
Tack för alla svar. MEN, var kan jag hitta info om detta dvs. vilket lagstöd jag har etc. etc.
 
Lena_Erik skrev:
Tack för alla svar. MEN, var kan jag hitta info om detta dvs. vilket lagstöd jag har etc. etc.
Konsumenttjänstlagen 52§
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.