Vi ligger i en diskussion med vår säljare på Smålandsvillan ang byggströmmen. När kontraktet skrevs fick vi veta att om vi ej dragit el till huset så skulle de ta dit ett eget aggregat som skulle kosta oss 5000:-. Elen var dragen när huset kom på plats så något aggregat behövdes ej.

Vid inflyttning hade över 2500kwH använts och vi har tagit reda på att inga fläktar behövdes under byggtiden. Vi har ansett att elräkningen vi fick är på tok för hög då byggledaren menar på att knappt någon el har använts.

Nu undrar vi om det finns någon/några som också har byggt nytt som känner igen sig? Eller vad som anses skäligt?

/Sara & Micke
 
Det fanns väl en elmätare uppsatt? Är det inte bara att läsa av den?
 
Ja och det var den vi läste av när vi såg vad som hade förbrukats. Frågan handlar mer om hur kan så pass mycket el gå åt när knappt någon el använts?

Enligt beräkningar ska de ha använt 100kwH per dygn. De kom inte och började jobba förrän sista veckan innan slutbesiktning. Mao på max 10 dagar har all denna el gått åt.
 
A
2500kwH är ingenting, det var vi uppe i på nolltid... maskiner drar en hel del, spikpistoler, sågar m.m. allt plockar på, vi har dragit minst det dubbla... och vi är inte ens klara ännu!
 
Anledningen till att ni klarade er med så lite förbrukad el är att byggtiden är på ca 3 veckor. För ett hus som byggs med platta på mark, prefab väggar betalade vi ca 10 000 i elförbrukning + 3500 för elaggregatet. Känn er nöjda!
 
För oss regnade det under stomresningen, så nu är vi uppe i ca. 14 000:- i bara elförbrukning, men torrt blev det...
 
Jo men jag håller med 100kwh per dygn låter fel, om de inte har kört värme elelr fläktar?

Några byggstrålkastare kan lätt komma upp i några 10 tal kilowattimmar per dygn, och sågar, kompressor till spikpistoler drar, men ändå inte sådana mängder.

Men hur har ni läst av förbrukningen? Har ni fått reda på vad mätaren stod på när den sattes ut? I så fall av vem?
 
Bolaget som leverar elen brukar vilja veta hur mycket de skall ta betalt för. De läser av mätaren när den sätts upp.
 
I vårt Hjältevadshus så stod elmätaren på 0 kwh när vi fick det och när vi flyttade in på 587 kwh. Inte mycket att orda över tycker jag. Tiden var 12 sept 06 till 23 okt 06. "Min födelsedag"
Anders
 
oj vilken lång födelsedag! Somliga har tur ;-)
 
3veckor x 7dagar/vecka x 24h/vecka =504h

2500kWh/500h = 5 000 W

Om byggtiden var 3 veckor så motsvarar det alltså att 10st 500watts byggstrålkastare som lyst för jämnan, Alternativt en 10kW byggfläkt som gått på full spetta halva dygnet under hela byggtiden. En kompressor till spikpstoler, sågat etc borde vara försummbar då de bara går ytterst korta perioder.

Edit: 10 dagar x 24h/vecka = 240h
2500kWh/240h > 10 000 W
Det tror jag inte du klarar att komma upp i utan en rejäl uppvärmningsläggning. Med trefas 480 volt eller hur? Så ska du ha en ström på mer än 10000W/500V=20 Ampere konstant under byggtiden (Ska det månne vara någon faktor för trafas växelspänning, jag räknar med likspänmningsformel, men storleksordningen borde stämma).

Konstant mer än 20 ampere under 10 dagar har jag svårt att se hur man kan åstadkomma utan ordentlig uppvärmningsanläggning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.