Saxpy skrev:
Trodde du skulle ha innanförliggande luckor? Jag hittade ingen version av 73 som klarade det...
Men det borde väl funka eller är det jag som tänker fel, se bifogad ritning
 
  • ssp 73.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer ju inte att fungera om du ska sätta lister direkt på stommarna som jag har gjort. Istället får du ju sätta stommarna med ett mellanrum som är lika brett som den listen du ska använda. Det blir ju lite mer meck men det går ju.
 
Saxpy skrev:
Det kommer ju inte att fungera om du ska sätta lister direkt på stommarna som jag har gjort. Istället får du ju sätta stommarna med ett mellanrum som är lika brett som den listen du ska använda. Det blir ju lite mer meck men det går ju.
Det går att låta luckan sticka ut endast 1 mm om jag tolkar det hela rätt, det finns två varianter på gångjärnet, varav en som heter halvtäckande och om jag läser tabellerna rätt så går det att få det att bara sticka ut 1 mm, se bilder, den andra bilden visar det som är halvtäckande
 
  • ssp 73 b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ssp 73 c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm... Jo, det går ju. Hade jag varit i dina kläder hade jag nog byggt en prototyp och testat så att det blir bra först. :)

Om du fräser ut ett litet spår i listen för gångjärnet så kan du ju faktiskt klara dig utan att köra mellanrum på stommarna med 36mm list.
 
Saxpy skrev:
Hmm... Jo, det går ju. Hade jag varit i dina kläder hade jag nog byggt en prototyp och testat så att det blir bra först. :)

Om du fräser ut ett litet spår i listen för gångjärnet så kan du ju faktiskt klara dig utan att köra mellanrum på stommarna med 36mm list.
Jo, jag ska fixa en prototyp, jag har redan en lucka så nu ska jag bara beställa gångjärnen och sedan testa ut hur det blir, men det är bra att få lite teoretisk feedback och inspiration. Jag får återkomma när jag fått gångjärnen och hunnit testa ut det men det tar nog ett litet tag innan jag har tid
 
Saxpy skrev:
Snyggt. Själv så sliter jag med att bygga inredningen just nu. Gjorde som du med stommar från IKEA och bygger luckor, fronter och listverk själv. Blir innanförliggande med slätspegel för min del för så ser det ut i gästhuset som inte renoverats totalt sönder på 70-talet...

Ytterligare frågor, jag har gjort en prototyp med MDF i spegel men är inte riktigt nöjd med resultat efter målningen, vad har du använt i spegeln, är det plywood. Blev du nöjd med resultatet efter målningen?
 
Japp, jag kör plywood i spegel. På prototypen blev jag sådär nöjd bara men på de riktiga ser det bra ut. Man ska bara komma ihåg att slipa plywooden slät innan man sätter in den i ramen för det är ett h-vete att göra i efterhand. :) Egentligen bör man ju måla den också innan man sätter ihop den så att när ramen rör sig så kryper inte omålad plywood fram.

Vad är det som du inte är nöjd med med MDFen?
 
Saxpy skrev:
Japp, jag kör plywood i spegel. På prototypen blev jag sådär nöjd bara men på de riktiga ser det bra ut. Man ska bara komma ihåg att slipa plywooden slät innan man sätter in den i ramen för det är ett h-vete att göra i efterhand. :) Egentligen bör man ju måla den också innan man sätter ihop den så att när ramen rör sig så kryper inte omålad plywood fram.

Vad är det som du inte är nöjd med med MDFen?
Jag målar med linoljefärg och det känns som att den blir för jämn jämfört med ramen som är i riktigt trä, men jag ska måla en gång till och se om jag fortfarande ser skillnad.

Du har gjort en "riktig spegel" dvs plywooden kan röra sig i ett infräst spår? Hur tjock plywood har du använt?

Jag har fräst ut ett spår på baksidan av luckan och limmat MDFen så jag får en helt slät baksida och en helt stabil lucka, jag pratade med ett snickeri som körde den modellen för sina luckor.
 
Jag har 12mm plywood i spegeln som mycket riktigt löper i ett spår i ramen.

Jo, jag kan förstå att det ser lite annorlunda ut, inget mönster alls i MDF. Plywooden skiljer sig lite från ramen men då får man allt titta noga och det lär ingen annan än jag själv göra.
 
Jag kollade runt lite och det finns lite olika kvalitet på Plywood, verkar finnas en klass som heter B som är den med högst kvalitet och som även går att bara lacka, fast frågan är vart man får tag i den kvaliteten

Hur mycket spelmån ger du plywooden?
 
Krauta har två olika kvalitéer av 12mm plywood. Den ena är riktigt dålig och den andra är rätt ok men man får välja ordentligt så man får en som är riktigt fin.

Spåret i ramen är väl 8-9mm och spegeln har nog 2-3mm till godo. Om man kör med ett 12mm fräs så sitter spegeln fast rätt ordentligt faktiskt.
 
Jag sökte lite och hittade de här produktbladen för Plywood http://www.ljungberg.se/documents/FuruplywoodProduktblad.pdf , men jag misstänker att det K-Rauta har är av typ BB, skulle vara intressant och se om man kunde hitta av kvalitet B kommer ihåg när jag byggde modellflyplan för många år sedan att den plywooden var oerhört fin och antar att den motsvarar kvalitet B
 
Japp, den som jag köper är BB, men det räcker helt klart till om man inte ska göra väldigt stora paneler. Man kan såga bort eventuella defekter och bara få lite spill iallafall. Tror inte att prisskillnaden är motiverad när det finns en work-around så att säga. Om man slipar och täckmålar så blir det fint. Om man skulle betsat alt. lacka den som den är så hade jag nog gått upp på B men nu känns det lite överdrivet.
 
Jag körde med 4mm björkplywood Tycker inte man behöver ha tjockare än så.. spåret är nog 4,3mm. Luckorna blir lite lättare med tunnare plywood för att inte tala om MDF som väger bly
Jag köpte ett kontraprofilfrässtål som jag fräste luckorna med. då fräser man spåret och profilen i ett svep ( om man nu vill ha en profil i kanten på luckorna dvs).
En grej man kan tänka på om man vill göra saker på ett hantverksmässigt korrekt vis är att plywoodens fiberriktning skall följa luckan längdriktning. Det syns inte så mycket om man målar med täckande färg...men om man tex väljer att ha omålad insida så ser man det... Och det går ju inte!!! :)
 
Hej, har du platsbyggt köket själv? Superfint. Vi funderar på samma stil, har du ngn koll på vad det kostar att platsbygga ett liknande kök om man anlitar någon (har tyvärr tummen mitt i handen)? Ska ev låta bygga ett serveringsskåp (eftersom det en gång funnits ett i 20-tals lägenheten) mvh /emelie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.