Hej,

Har nu blivit medlem och läst otroligt många inlägg och verkligen beundrat alla som tagit sig tid att svara så många vilsna själar. Hoppas att så också är fallet denna gång...

Jag och min sambo har för närvarande ett fritidshus som vi planerar att riva nu vinter/vår. Planerar att börja bygga villa alltså tidigast till våren..

Vi vet ungefär hur vårt hus ska se ut(sluttningshus) samt planlösning(200-210m2).Genomgående hög standard.
Samtidigt är vi långt ifrån händiga och tänker ha allt på entreprenad, utom möjligtvis målning och tapetsering.

Då är alltså våra frågor: Ska vi gå till arkitekt, låter denne rita för att sedan gå till byggfirmor för offerter???

Eller låta ett husföretag rita samt bygga huset???

Vad blir bäst ekonomiskt sett??

Kan Tänka oss att ordna med markarbeten samt platta på mark då vi har bra entreprenörer som vi känner inom detta område.. Innan byggfirman tar över

Har en budget på 3.5 - 3.7 Mkr för bygget inkl allt utom tomt

Tror ni detta är genomförbart???:confused:

Vad ska vi välja???
 
Mest för pengarna får ni om ni väljer ett typhus från någon husleverantör som sedan uppför på totalentreprenad.
 
Hej!
Vi ska bygga Origo 2-plan med Götenehus och detta finns också som sluttningshus som jag tycker är supersnyggt:
http://www.gotenehus.se/hus/origo_sluttning.html
Tyvärr har vi en platt tomt så det fick bli ett i 2 plan :). Götenehus har varit väldigt bra att ha och göra med!
Lycka till! /Tina
 
Ja,

Typhus låter bra, men hur mycket vi än kollar så hittar vi inte det som skulle passa optimalt för vår tomt.

Tina: Götenehus och Sävsjö trähus är de husföretag som vi blivit mest intresserade av. Totalentreprenad, kostar det mycket extra???

Villa origo ser riktigt bra ut, får man välja fasad? tror det är bäst med träfasad hör uppe i norrland..
 
...ca 3 milj inkl allt. Vår tomt kostar ca 500 000:- och vi tror att vi kommer att landa på 3,6 inkl trädgårdsanläggning, pantbrev mm mm. Vi har valt vårt helt i trä - både liggande och stående. Det blir ca 200 000:- dyrare i puts. Pratade med arkitekten och han hade planerat detta hus i flera år och är otroligt stolt över det - så det var en kick att prata med honom och få höra hans tankar bakom alla detaljer. /Tina
 
Eftersom vi har ett antal origo-byggen som blivande grannar i Lövbrunna i Täby, har jag fotat några alternativ. Här finns både träfasader, putsade, och blandat.
 
  • 20080609 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080609 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att det var Johan Danielsson ni pratade med. Han är grymt duktig och kan verkligen få en platt ritning på ett papper att bli levande och kännas spännande. Vi hade också fördelen att diskutera vårt egenritade hus med Johan vilket också gav en kick!
Med er budget på 3.5 plus tomt bör ni kunna få ett riktigt fint/stort hus. Att få vårt egetritade hus kostade inget extra, vi skickade bara ritnigen till olika företag som fick prissätta och överträffa varandra prismässigt (nedåt).
Nu valde vi ett klassiskt hus, men ändå.
http://alex.byggtips.info
 
Johan Danielsson...otroligt duktig arkitekt som gav oss många roliga idéer...och som dessutom tog sig tid att verkligen prata om huset!
 
jag är inne i en djup disskusion med ekeforshus,dom kan åxå tydligen köra totalentrepenad.
dom kör d,s efter egna ritningar och kan ge bra förslag.
vidare har jag fått bra respons från lb hus,men dom kör inte ritningar utan helst katalog.
sävsjö har inte ens brytt sig att svara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.