det hus som vi är spekulanter på har lite hög fuktighet i krypgrunden kom det fram på besiktningen. Vad kan man göra åt detta? Ev ventilations system, avfuktnings system för krypgrund , vad kan det kosta?
 
Marylin skrev:
det hus som vi är spekulanter på har lite hög fuktighet i krypgrunden kom det fram på besiktningen. Vad kan man göra åt detta? Ev ventilations system, avfuktnings system för krypgrund , vad kan det kosta?

Är det inga skador på trossbotten och ingen nämnvärded tillförsel av fukt. t.ex dålig dränering så det räcker med att täppa igen grunden och installera wn avfuktare typ Woods så räkna med 6-10 000 inkl framdragning av el eluttag.
 
Man brukar först lägga markduk, sedan grus sedan ålderbeständig plast ovan på det. Hjälper inte detta så får man skaffa sig en luftavfuktare & täppa till alla hål som är i krypgrunden.

Markduken kostar 10:- Kvm
Grus beror på men ca 3000:- (ink frakt) för ca 10 ton.
Ålderbeständig plast 2,7 meter * 25 meter 349:-.

En luftavfuktare brukar ligga på runt 10-12 tusen + driftkostnaderna.

Men det jobbiga är ju om trossbotten är skadad.
 
tack för tipset!!! en sån är nog en bra investering, det är inga skador ännu, men fukthalten var lite för hög när bestiktningsmannen mätte, så det är bättre att vara säker.. förr eller senare blir det ju skador om man inte gör något åt det.
 
i mitt jobb ser jag många krypgrunder och ungefär 95 % av dem har förhöjda fuktvärden. Å andra sidan har jag inte sett någon där man åtgärdat med ångsäker plastduk som fortsatt har skadliga fuktvärden.

Så satsa på Per-Eriks förslag och börja där.

Gör så här;

-ta semester,
-ta bort allt byggavfall som ligger i grunden (slöa hantverkare som slängt isolering, träbitar och skräp i krypgrunden utan att städa borde få smäll!)
-passa även på att ta bort badenbadenstolar etc.
-ta bort organiskt material, jord, fin sand, , helst ner till berg om det går.
-kolla fallet, kommer vatten att rinna ner i grunden i så fall kan det vara värt att åtgärda ,
-lägg ut åldersbeständig plast med överlapp ca 20 cm. Lägg inte ända ut till yttervägg utan lämna en glipa på ca 10 cm.
-hur var det nu med fallet? Kommer det att rinna ner vatten i grunden? Ta då och punktera plastfilmen på lågpunkterna så att vatten inte står utan kan rinna ner.

Sen kan man även kolla över ventilationen i grunden, men det beror även litegrann på var ni bor i landet, där jag bor (O-län) är det bättre med mer ventilation än mindre.

Besiktningsmän jag pratat med rekommenderar att man inte lägger ut grus över plasten utan tvättar ett gäng med stenar och lägger över för att tynga ner plasten.

Sista rådet ni ska få idag - gör det direkt, vänta inte till ni säljer om 15 år! :)
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Tack jay för informationen. Fick svar på några frågor jag funderat på. Det är min syster som har krypgrund och fått tips om att lägga ut plast. Det har inte bara varit fuktigt, utan det har verkligen varit vatten (många vatten droppar).

Om man nu gör det, då kan man inte gå in och kolla läget längre, eller?
Plasten går väl sönder om man går på den.

Sedan är ju frågan, om det i hennes fall, om fukten kommer via marken eller in via luftventilerna. Detta plus den fukt som kommer via FTX avluften, den släpps ut i krypgrunden. Inte alls bra, har sagt till henne att de måste montera dit ett rör och leda ut luften ut ur huset/grunden.

Finns det ingen nackdel med att lägga ut plast?
Kan det inte bli mögel eller liknande under plasten som sedan fortsätter växa?
 
FTX avluften är troligen en ganska stor bov i dramat. Blir ju lite fukt som åker ut när man duchar.. Det kan hon ju tänka på..

Plasten går att gå/krypa på om man är försiktigt, vid tex inspektioner och liknande. Ålderbeständigt plast är ganska seg. Men det beror väll kanske på vad man har under plasten också. Vassa stenar och sånt.
 
Hej!
Vi har också fukt i krypgrunden, eller snarare hade. Fick en avfuktare installerad när vi köpte huset i samband med besiktningen. Säljaren fick stå för kalaset men vi får stå för driften... :surprised: nåja, bra att den finns där.
Vi har plast under sand i vår krypgrund och det är ju inte optimalt men bättre än att inte ha plast alls. Den vi har och andra jag sett i jobbet i andra krypgrunder har varit mkt hållbar och bra. Jag menar det är inte gladpack som läggs ut utan rejäl plast. :) Det gör ju inget om det skulle bli ett liiitet hål här och där för det är ju inte något 100 % hermetiskt tillslutet utrymme vi pratar om.
Jag har aldrig sett mögel under plasten men vem vet vad som kan hända... Man ska väl inte lägga den direkt mot jorden och organiskt material precis, utan på sand eller liknande som kan dränera bort vatten.
Det där med att leda ut varm fuktig frånluft från huset ned i krypgrunden är nog verkligen ingen höjdare. :rolleyes: Kommer det varm fuktig luft från huset ned i den svala krypgrunden blir det lätt kondens. Det finns ju olika skolor vad det gäller ventilation av krypgrund men vi har täppt till det mesta nu i och med avfuktaren. Det är ju på sommaren det är känsligast med stor luftomsättning i grunden då uteluften är varm och innehåller mkt fukt. Att dessutom ta ned luft från huset kan inte vara bra för huset. Det är kanske en bra tanke att värma upp krypgrunden och därigenom få mindre fuktutfällning och att ta tillvara på värmen istället för att ventilera ut den direkt men frågan är om det är bra i det stora hela...
 
Hej,

Ett tips kan ju vara en sol-luft-panel ex solarventi. Den drivs helt av solen och blåser in torr varm luft när solen skiner. Jag har själv en sån på mitt garage. www.solarventi.se kan du läsa mer. Tror jag har nån bild på www.walltorp.net .

/Håkan
www.walltorp.net
 
hakan_wallin skrev:
Hej,

Ett tips kan ju vara en sol-luft-panel ex solarventi. Den drivs helt av solen och blåser in torr varm luft när solen skiner.
/Håkan
www.walltorp.net
Är det bra ? Är inte risken att den varma luften innehåller lite fukt ändå och denna kondenseras i grunden när luften kyls ?
 
Blåsa in luft i grunden är väl inte så bra. Blir ju övertryck och luften trycker sig upp i huset. Om nu en fläkt används så borde den väl suga, så det blir undertryck.
 
jonand skrev:
Är det bra ? Är inte risken att den varma luften innehåller lite fukt ändå och denna kondenseras i grunden när luften kyls ?
Ja, så fungerar det som du beskriver , storst risk finns på sommaren och vid andra tillfällen då det finns varm fuktig luft ute.
 
Tryghetsvakten kanske kan funka ?.. Har läst mycket om torpargrund/krypgrund alla kommer med 100 olika svar har själv köpt ett hus med torpargrund/krypgrund . Har även förhöjda värden av relativ fuktighet. får vara 70-75% har 85% det jag ska göra är 1 installera belysning så jag kan se vad fan jag gör vid inspektion mm. 2 Åldersbeständigplast + en mätare som mäter fukten. 3 spola dräneringen med högtryck (kan vara stopp) 4 kolla så inget lutar in mot grunden . 5 Sätta in tryghetsvakten.. man får ju helt enkelt hålla koll ibland kanske man inte ska göra något . Ibland kan situtionen bli 10 gånger värre om man ändrar något. om man ska ändra något gör det i steg så man ser följderna av det. Nu kanske jag är helt ute och cyklar men som sagt försöker man inte så vet man i heller inte
 
Jag har en Solarventi installerad i mitt garage och har satt en hygrometer i inloppet. Den blåser in Varm och torr luft som håller upp till 20-30 grader över utetemperaturen och 20% relativ fuktighet. Vad gäller att blåsa in luft och skapa ett övertryck så ska man öven sätta in en ventil där den kalla fuktiga luften kan tryckas ut av övertrycket. Finns bättre beskrivet på deras sida.

/Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.