Jag håller på att bygga en altan runty mitt nybyggda hus. Jag har berg längst ner och sedan ligger det makadamm eller jord runt huset.

Min tanke är att gräva ner ca 60-80 cm elller så långt det går innan jag stöter på berget.

Sedan bankar jag ner ett eller två 12mm armeringsjärn ner till berget i centrum av var gjutröret hamnar.

Efter det så tar jag en 40x40 trädgårdsplatta och borrar ett 14mm hål i mitten och låter armeringsjärnet gå upp där och lägger det i botten av hållet som jag även har fyllt med lite 8-16 makadamm. Ställer sedan gjutröret på plattan och fyller med betong runt om och i röret. Och 4st armeringsjärn i röret och sedan stoplhållaren.

(Kommer använda 95x95 stolpar.)


Blir detta tillräckligt hållbart eller ska jag göra på något annat sätt
 
Om du ändå ska frilägga berget så kan du borra ett par hål som är ca 15 cm djupa och gjuta fast armeringsjärnen i berget. Då säkerställer du att plintarna inte kan flytta sig i sidled.
 
På de ställen där jag kommer ner till berget har jag tänkt att borra fast armeringsjärnen i berget. Men på de plintarna som jag inte kommer ner till berget där det är mer än 70-80 cm till berg räcker det med att banka ner järnen till berget bara?
 
du behöver ej ha nån trädgårdsplatta i hålet.
det skall juh stå på berget?
annars kan du göra det.
nä det räcker me 2 st järn i varje plint som du trycker ner när du gjutit.....

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.