Hejsan!

Har precis köpt en villa med finfint badrum på övervåningen. Säljaren hävdade att det var fackmannamässigt gjort, men några intyg fanns inte då det inte var gjort vitt.

Det har nu visat sig efter lite fundering och kontakt med säljaren att rördragningen är gjord med dolda klämda skarvar och hårda kopparrör. Efter reklamation hävdar säljaren att rördragningen till badrummet gjordes 2004-2005, och att kaklingen färdigställdes 2008.

Så till frågan: Vilka branschregler skall tillämpas här?
Om det är de regler som gällde före 2006, var hårda kopparrör med dolda skarvar tillåtet enligt dessa?

Tacksam för svar.

/Thomas
 
hmm, har klämda skarvar någonsn varit godkända i vägg? - Om jag inte minns fel så var det endast hårdlödda (svetsade) skarvar som var godkända i vägg, de skulle då i praktiken jämföras med "oskarvade" rör.. När dessa regler ändrades får du dock fråga någon annan om..

MVH: Marcus
 
avendere skrev:
hmm, har klämda skarvar någonsn varit godkända i vägg? - Om jag inte minns fel så var det endast hårdlödda (svetsade) skarvar som var godkända i vägg, de skulle då i praktiken jämföras med "oskarvade" rör.. När dessa regler ändrades får du dock fråga någon annan om..

MVH: Marcus
Presskopplingar var/är? typgodkända för dolt montage. I princip har det aldrig varit fritt fram för skarvar i väggar golv enligt den gamla skolan. Dock har det pressats många dolda skarvar de senaste åren fram till Säker vatten kom..
 
rogge_vvs skrev:
Presskopplingar var/är? typgodkända för dolt montage. I princip har det aldrig varit fritt fram för skarvar i väggar golv enligt den gamla skolan. Dock har det pressats många dolda skarvar de senaste åren fram till Säker vatten kom..
Jodå det kan jag tänka mig, själv har jag ett spindelnät av lödda kopparrör inbyggt i väggen (70-tals villa).. inte godkänt enligt dagens regler men som jag fattar det så är det ok sålänge jag inte "river" i det, det var väl godkänt när villan byggdes -74? - Hur som hellst så har jag tagit upp ett hål där och ämnar sätta en inspektionslucka.. även om det inte bör läcka nu efter 30 år...

Sen måste jag erkänna att hårdlödda skarvar KÄNNS säkrare än presskopplingar, (ja, jag vet, enligt polaren som är vvs'are så är de idiotsäkra) det är ju en o-ring som skall täta.. kan inte den torka och spricka eller så?

MVH: Marcus
 
Presskopplingar är inte idiotsäkra... Har en som läcker i källaren efter att rörkrökaren skrutit om hur dyr hans pressverktyg var...
 
  • Gilla
Gnojd
  • Laddar…
bigsnucke skrev:
Presskopplingar är inte idiotsäkra... Har en som läcker i källaren efter att rörkrökaren skrutit om hur dyr hans pressverktyg var...
Var det en batteridriven variant? - Samma som hos mig isf =) - Iofs så säger rörmokaren EFTERÅT att han inte var hellt 100 på att det skulle funka pga av avsaknaden av stödhylsor... kul... men det ät tätt hittils...

MVH: Marcus
 
Pressade kopplingar slår aldrig lödda om båda är riktigt utförda. I en lödd krävs att materialet i antigen rör eller lödning löses upp. I presskopplingen endast att o-ringen torkar ut (vilket enligt drömmare inte sker).

Plastfönster gulnar inte och trädgårdsslangar håller för evigt....
 
rogge_vvs skrev:
Dock har det pressats många dolda skarvar de senaste åren fram till Säker vatten kom..
Vilka enligt min personliga övertygelse kommer ställa till ett h-e i framtiden.
Som glad amatör på rörmokeri hårdlöder jag kopplingarna och lägger dessa utanför väggar och trossbottnar.
 
v-g skrev:
Pressade kopplingar slår aldrig lödda om båda är riktigt utförda. I en lödd krävs att materialet i antigen rör eller lödning löses upp. I presskopplingen endast att o-ringen torkar ut (vilket enligt drömmare inte sker).

Plastfönster gulnar inte och trädgårdsslangar håller för evigt....
Det är solens UV-ljus och luftens ozon som åldrar plasten du referar till.
I en pressad koppling har du inte något av dem.
Är bara o-ringen i rätt material (EPDM) och inte utsätts för temperaturer över 120 och under -54 så kommer den att hålla minst lika länge som rören...

O-ringar som torkar ut i t.ex. Gardena-kopplingar är tillverkade av Nitril, vilket inte är beständigt mot vatten (dock mot olja, vilket EPDM i sin tur inte är beständigt mot). Anledningen till att de används är förmodligen att de kostar cirka 3-4 öre jämfört med 10-15 öre för en o-ring i EPDM...

Så vill du vara säker, kräv tillverkaren av presskopplingen på datablad som visar vad o-ringen är gjord av.

EDIT: Som t.ex.Ahlsells kopplingar.
 
Redigerat:
Därför jag kör hårdlött överallt där möjligt, resten skruvat. Har sett _för_ många oringar smulas sönder för att jag ska våga lita på dem i 50 år. Hårdlött är för mig garanti på stång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.