Hur har ni andra gjort med målningen? Vi kommer ha snickare som bygger vårt hus i lösvirke. Grunden görs i oktober och sen byggs huset under hösten/vintern. Vi har svårt att bestämma om vi ska måla innan eller efter huset byggs. Vi är inne på att måla alla bräder styckvis innan snickaren kommer. Vad tror ni om det? Vi har också funderat på att i så fall köpa färdiggrundade brädor och endast stryka färgen en gång. En gång målas sen till sommaren. Frågan är om färdiggrunden är tillräcklig, vi har fått olika bud om det.

Hur har ni gjort?
 
A
Vi målade innan vi spikade upp, då både omgångar med bruten grundfärg och en omgång färdig färg. Det vi har kvar är att måla hela huset en vända till men nu sitter panelen på plats. Vi lät även bryta grundfärgen. Med tanke på storleken på vårt hus så blev det lättast att göra så.
 
Jag hade inte valt färdiggrundat virke, utan precis som mickeosus så hade jag grundmålat brädorna på marken, givetvis bruten i rätt kulör.
Färdiggrundat virke är så dåligt grundat att i mitt tycke kan det kvitta. Sen om man färdigstryker en gång också på marken är väl en smaksak. Visst, det är smidigt att slippa springa på ställningen en gång, men det är ju inte heller så kul att kröka rygg heller.
Den sista strykningen måste du ju göra när huset är färdigbyggt.
 
Ok tack för tipsen, vi får nog hoppa färdiggrunden. Vi ska ha liggande panel om det nu har nån betydelse. Huset ska vara vitt (0502Y), behöver man ändå bryta grundfärgen? Fler åsikter om målningen?
 
Om ni bara grundar på marken, så gå över huset när snickarna har satt upp panelen och måla på skador och annat trärent.

Nej, ta en vit grundfärg bara.
 
Vit eller bruten grundfärg handlar mest om vilken färg ni skall ha ovanpå. Är det en mörk färg så kan det bli svårt att undvika genomslag från grundfärgen. Fråga i färgaffären. Det är också bra att färdigstryka en gång före uppsättning. Bräderna kommer att krympa lite (eller mycket). Då finns det risk att det blir någon millimeter i varje fog som tittar fram, är den då bara grundad och tom. i fel kulör så kan det se ganska lustigt ut, och ev bli en angreppspunkt för väder och vind.
 
Tack för era svar! Vi får försöka hinna både grundfärg och en färgstrykning. Svårt att uppskatta hur lång tid det tar bara. Funderar på att köpa en såndär färgspruta som det görs reklam för. Kommer inte ihåg exakt namn, quickbrush eller nåt? Vad tror ni om sån?
 
5.2 racing skrev:
Jag hade inte valt färdiggrundat virke, utan precis som mickeosus så hade jag grundmålat brädorna på marken, givetvis bruten i rätt kulör.
Färdiggrundat virke är så dåligt grundat att i mitt tycke kan det kvitta. Sen om man färdigstryker en gång också på marken är väl en smaksak. Visst, det är smidigt att slippa springa på ställningen en gång, men det är ju inte heller så kul att kröka rygg heller.
Den sista strykningen måste du ju göra när huset är färdigbyggt.
Nja, att säga att grundmålat från fabrik är dåligt är inte fair. Beror helt och hållet på var du köper ifrån och vilken typ av grundning dom utför, finns flera varianter på hur en grundmålning kan göras på fabrik. Ibland är det inte bättre än "transportskydd" men visst kan du få en helt okej grundmålning.

Så här ser vårat hus ut i dagsläget. Grundmålad med NCS 7500 från Forsa som såg riktigt bra ut. Sedan ska det på två strykningr med NCS 7502-Y, en i sommar och en till våren 2009.
 
  • grundmålad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo förvisso. Men i 99 % av fallen ser det mer ut som färgad olja. Tror att det är skillnad om man väljer en kulör.
Dom vita förgrundade brädorna håller inte i närheten samma klass som om man grundar själv.
 
Inte i Göteborg iaf.
 
Vi grundmålade panel och läkt innan vi spikade upp den. Sen strök vi panelen på plats en gång innan vi spikade läkten. Sen målade vi enbart läkten en gång. Och sen målade vi allt en gång till för att dubbeltäcka och måla in spik och skruvskallar.

Alla foder färdigmålade vi innan vi satte upp dom för att få skarpa linjer utan kladd.

Olivfärgad fasad och faluröda knutar.

//Madelene
 
  • Bygget 052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok tack för bilder och övriga svar. Virket skulle i så fall vara något som heter Vaxholm. Hur färdiggrunden är vet jag inte för det virket. Vad är Forsa? Nån som vet något om Vaxholm?
 
imported_Anders_S skrev:
Nja, att säga att grundmålat från fabrik är dåligt är inte fair. Beror helt och hållet på var du köper ifrån och vilken typ av grundning dom utför, finns flera varianter på hur en grundmålning kan göras på fabrik. Ibland är det inte bättre än "transportskydd" men visst kan du få en helt okej grundmålning.

Så här ser vårat hus ut i dagsläget. Grundmålad med NCS 7500 från Forsa som såg riktigt bra ut. Sedan ska det på två strykningr med NCS 7502-Y, en i sommar och en till våren 2009.
Verkar bli ett fint hus du bygger. Kan du inte lägga upp nån mer bild?
 
  • huset 2008-03-12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tycker att du ska prata med snickarna om vilka längder de vill ha virket i...

Tex panelen på huset kapades 265, under fönster 75 och över fönster 28. Då kunde jag såga till droppnäsan och måla den med extra omsorg. Nu vet jag inte hur det fungerar med liggande panel.

En kompis till mig har en målarmaskin. Du drar igenom panelen i ett kar och i slutet sitter det borst som slätstryker. Han grundmålade all panel till huset på 5 timmar. Pust!! Jag har målat i tre veckor nu och det tar aldrig slut.

Börja i god tid med målningen för det är svårt att hålla samma tempo som snickarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.