Hej!

Jag har tänkt bygga ett soffbord (bifogad bild 1). Jag skulle vilja att det har samma finish som gamla teakmöbler från 50-60tal har (se exempel i bifogad bild 2) Hur kan jag åstadkomma detta till en rimlig kostnad? Skall jag:

-Bygga bordet av teakfanerad mfd och klarlacka det?
-Bygga bordet av ekfanerad mdf och olja det med pigmenterad olja?
-göra på något annat sätt?

Jag vill helst inte att projektet skall gå på mer än ca 2000,- i materialkostnad. Hur skulle ni göra?

mvh, Nicke
 
  • soffbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • teakfinish.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du väljer skivmaterial så lär du behöva sätta kantband för att få det snyggt, och då kan du inte få en kantprofil som är avrundad. Den typen av bor du beskriver, skall i mina ögon ha en ordentligt avrundad kantprofil, och då är nog en massiv kantlimmad skiva det enda raka - vilket kanske inte ryms inom din budget (kräver ju rätt verktyg också).

Ett alternativ är ju att se om du kan hitta billiga bord second hand där du kan återanvända skivorna. Om borden är skadade kan du säkert komma billigt undan.
 
Jag (som glad amatör) skulle nog satsat på någon fanerad skiva (håller formen bra) samt klä in kanterna med någon tjockare teaklist som sedan kan rundas om så önskas. Och sedan olja hela hela klabbet till mättnad med linolja. Med reservationen att jag inte oljat just teak med linolja tidigare, så där kanske finns synpunkter?
 
Som glad amatör skulle jag inte ge mig på att kantlimma en list tjockare än 1mm på detta bordsförslag ;-)

 
Snyggt bord och smart design. Jag skulle ta en loppisrunda för att se om det går att hitta något användabart. Har man någon auktionshall i närheten kan det gå att få ännu billigare möbler där, men det kräver mer tur och timing än loppis.
 
P
Att hitta en begagnad möbel som man återvinner är ju en god idé.

De kan ju dyka upp lite överallt och kikar man på Blocket kan man ju fynda en ankunge och göra en svan.
 
Tycker definitivt att ytbehandlingen skall vara matt för att få rätt stil. Typ linolja, eller DanishOil.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.