Vi har idag ett hörnkylskåp och ett vanligt 60 cm högskåp som skafferi. Nu håller kylskåpet på att falla för åldersstrecket (ja, egentligen föll det för ålderstrecket redan för några år sedan, men nu är läget akut).

Även om vi trivts med vårt stora hörnkylskåp från Norcool http://www.norcool.se/ så tänkte vi satsa på ett "vanligt" kylskåp, typ energiklass A+. Vi hade tänkt ta det gamla skafferiets/högskåpets plats för den nya kylen och istället göra ett "hörnskafferi" på den gamla hörnkylens plats.

Problemet är att tillverkaren av vårt kök (Tibro Kök) har mage att ta 6.000:- för stommen till ett högt hörnskåp, utan lucka, utan frontanpassning. Jag hoppades på att IKEA skulle ha något liknande men har inte hittat något.

Djupet skall vara 60 på bägge sidor och basen kring 102 (in mot hörnet). Är det någon av er som vet var man kan få tag på ett sådant?

/Tumme_mitti_handen
 
Redigerat:
Bygg ett istället och beställ bara luckan så att den matchar övriga köket/luckorna. Då kan du inreda den precis som du vill och du kan höja golvet i sockelnivå, snyggt utifrån och du kan gå in i den istället. Kan ta några bilder på våran under veckan, den är nämligen under uppbyggnad. Samma mått som du nämner.
 
Ja, Anders, det blir kul att se. Jag har suttit och vägt "lättja" i ena vågskålen och "6.000:-" i andra vågskålen och för 6.000 pengar blir det nog ett eget bygge. Vad gör du den i för material? Har du några smarta lösningar i hur man effektivast använder hörnet? Utdragbara hyllor vore smutt...
 
Tumme_mitti_handen skrev:
Även om vi trivts med vårt stora hörnkylskåp från Norcool [länk] så tänkte vi satsa på ett "vanligt" kylskåp, typ energiklass A+. Vi hade tänkt ta det gamla skafferiets/högskåpets plats för den nya kylen och istället göra ett "hörnskafferi" på den gamla hörnkylens plats.
Vi är inne på en hörnkyl från Norcool det verkar väldigt praktiskt och jag blir lite nyfiken på varför ni inte skaffar en ny hörnkyl?
 
För våran del så byggs det som vanliga väggar med 45x70, OSB och gips. Smyginklädnad blir MDF som målas och hålet blir givetvis så stort som övriga skåp så att en likadan lucka kan monteras. Vi kommer som sagt höja golvet i hörnan till sockelnivå så att man kliver upp ett steg och går in i skafferiet. . Det blir inte lika mycket "hyll-yta" som när man använder hela skåpet men jag tror att det blir effektivare att göra så. Det blir för mycket yta längst in annars som blir bökigt och oanvänt.
 
manul skrev:
Vi är inne på en hörnkyl från Norcool det verkar väldigt praktiskt och jag blir lite nyfiken på varför ni inte skaffar en ny hörnkyl?
Fördelar med hörnkyl är att det är oslagbart stort, allt från dricksbackar till stora grytor till gigantiska smörgåstårtor går in.

Nackdelar är egentligen två som jag ser det: priset och energieffektiviteten.
http://www.norcool.se/files/pdf/Prislista.pdf

Nu kommer det väl nästan att bli samma pris för oss som tänker sätta in dubbla, moderna, tysta energieffektiva skåp. Jag har inget emot Norcool. Det vi har idag är 15 år gammalt och det håller inte kylan.
 
Så här ser vårt hörnskafferi ut i dagsläget.
 
  • DSC_0026 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tumme_mitti_handen skrev:
Fördelar med hörnkyl är att det är oslagbart stort, allt från dricksbackar till stora grytor till gigantiska smörgåstårtor går in.

Nackdelar är egentligen två som jag ser det: priset och energieffektiviteten.
[länk]

Nu kommer det väl nästan att bli samma pris för oss som tänker sätta in dubbla, moderna, tysta energieffektiva skåp. Jag har inget emot Norcool. Det vi har idag är 15 år gammalt och det håller inte kylan.
Just nu har jag en större sak emot hörnkyl... eller iallafall mot hur den monteras. Vår var monterad som ett vanligt köksskåp och stod därigenom direkt mot gipsskivorna mot ytterväggen... Så lite fantasi gör nog att man kan inse vad som händer med varm vägg och kall kyl... Kondens, fukt och MÖGEL! Nu vet jag inte om orsakerna hos oss var just det men det kan nog vara idé att kolla upp om hörnkylen skall monteras med någon luftspalt vid väggarna eller om det är något annat man skall tänka på för att undvika de problem som vi fått.
 
Tumme_mitti_handen skrev:
Just nu har jag en större sak emot hörnkyl... eller iallafall mot hur den monteras. Vår var monterad som ett vanligt köksskåp och stod därigenom direkt mot gipsskivorna mot ytterväggen... Så lite fantasi gör nog att man kan inse vad som händer med varm vägg och kall kyl... Kondens, fukt och MÖGEL! Nu vet jag inte om orsakerna hos oss var just det men det kan nog vara idé att kolla upp om hörnkylen skall monteras med någon luftspalt vid väggarna eller om det är något annat man skall tänka på för att undvika de problem som vi fått.
Du menar att ni har drabbats av mögel vid hörnkylen, det låter ju inte alls bra. Fast alla kylar har man ju stående direkt mot väggar och där blir det inte kondens och mögel. Om den är bra isolerad så ska ju inte ytterväggen på kylen vara kall, dvs det borde inte bli något problem med kondens
 
manul skrev:
Du menar att ni har drabbats av mögel vid hörnkylen, det låter ju inte alls bra. Fast alla kylar har man ju stående direkt mot väggar och där blir det inte kondens och mögel. Om den är bra isolerad så ska ju inte ytterväggen på kylen vara kall, dvs det borde inte bli något problem med kondens
Nu är ju jag bara lekman men om jag skall spekulera lite så har ju en "vanlig" kyl aggregatet och slingorna på baksidan och de ger ju ifrån sig värme, på hörnkylen sitter aggregatet i taket så här kommer den kalla väggen i direkt kontakt med husväggen. Jag gissar dock att problemet var att monteringen borde gjorts annorlunda. Även en "vanlig" kyl som monteras fel kan ge fuktproblem. Så här blev det hos oss bakom vår hörnkyl.
 
  • mögel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här blev det, raka hyllor, inget upphöjt golv. Kanske blir vid ett senare tillfälle.
 
  • DSC_0669.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0668.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.