Hej,

Håller på att planera inför trappbygget nu då trädäcket är färdigt.

Men vad är den maximala sättstegshöjden man bör ha? Vi måste komma upp i minst 58cm totalt.

Har räknat ut att vi måste använda reglar som är 195mm (3 trappsteg) eller 145mm (4 trappsteg). Så stegen kommer alltså bli antingen 22.3cm eller 17.3cm höga.

Vad tror ni? Kommer det bli alldeles för högt med 22.3, vill ju helst inte ha mer än 3 trappsteg. Varje insteg kommer bestå av 3st brädor á 120mm trall (tjocklek 28mm).

Vore tacksam för hjälp. :cool:

/Kristina
 
Hej Kristina,

Skulle nog satsa på 4 steg då 22 cm blir för hög steghöjd o obekvämt o gå i.

Mvh Fredrik
 
runt 17 cm skall det vara....
 
Tack för svar.

Hade dock hoppats på ett annat. :rolleyes:

Då får det bli 17.3cm på trappstegen, kommer bli en ganska så bred/stor trapp, men då den sitter ihop med så pass stort trädäck så kommer det nog bli snyggt ändå. Då är det bara kvar att inhandla reglar.:)

Tack än en gång för svar.

/Kristina
 
Savanna skrev:
Tack för svar.

Hade dock hoppats på ett annat. :rolleyes:

Då får det bli 17.3cm på trappstegen, kommer bli en ganska så bred/stor trapp, men då den sitter ihop med så pass stort trädäck så kommer det nog bli snyggt ändå. Då är det bara kvar att inhandla reglar.:)

Tack än en gång för svar.

/Kristina
här har du min stora trappa.....

oj bilden blev liten jaja kan lägga ut annat?
 
  • hem1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för bilden, gick att förstora upp den :D

Japp det var en stor trapp, fats ni har ett stort hus åxå så det var snyggt. Skulle hemskt gärna äga det huset, :D men får nöja mig med vårt nu då renoveringarna äntligen börjar vara klara.

Vår trapp blir lite av en specialare, enbart rundning åt ena hållet, hoppas och tror det kommer bli snyggt. Kommer spendera pengar på reglar nu på fredag så vi får sätta igång med bygget. Vi ska ju åxå hinna få upp timmerförrådet och måla det innan ungen ploppar. :p

Tack än en gång för svar,

/Kristina
 
Beror ju på lutning och så oxå... nedan en rekomendation jag hittade på nätet

"Utvändiga trappor bör ha mindre lutning än invändiga trappor.
Stigningsvinkeln bör vara mellan 17° och 30°.
Steghöjden får variera mellan minimalt 140 och maximalt 200.
Stegdjupet i trappor bör vara minst 250, men trappor med normal lutning har cirka 300 djupa plansteg.
Steghöjd och stegdjup kan man beräkna med hjälp av formeln 2 x steghöjden + stegdjupet = 600–650.
Exempel: steghöjd = 150, stegdjupet blir: 600– (2 x150) = 300.
För att undgå att vatten samlas på sättstegen (och is på vintern) kan man ha ett svagt fall på cirka 1:50 (cirka 1,2°)."
 
Hampe skrev:
Beror ju på lutning och så oxå... nedan en rekomendation jag hittade på nätet

"Utvändiga trappor bör ha mindre lutning än invändiga trappor.
Stigningsvinkeln bör vara mellan 17° och 30°.
Steghöjden får variera mellan minimalt 140 och maximalt 200.
Stegdjupet i trappor bör vara minst 250, men trappor med normal lutning har cirka 300 djupa plansteg.
Steghöjd och stegdjup kan man beräkna med hjälp av formeln 2 x steghöjden + stegdjupet = 600–650.
Exempel: steghöjd = 150, stegdjupet blir: 600– (2 x150) = 300.
För att undgå att vatten samlas på sättstegen (och is på vintern) kan man ha ett svagt fall på cirka 1:50 (cirka 1,2°)."
trappor anslutning till altanen är 30 graders lutning perfa.


mvh
snickar estwing
 
Har inte den blekaste aning om hur man räknar ut en lutning på 30 grader. :D Stigningsvinkel säger mig inte mkt heller.

Det är väl bara att bygga och se till att allt är rakt snyggt och att det sitter ihop så det inte faller ihop direkt man börjar gå på den. ;)

Eller är det ngt speciellt man bör veta då man bygger en trapp, vet hur regelverket ska se ut och hur jag ska kapa allt virke och så. Ngt mer? :confused:

/Kristina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.