Fick svar av geologen igår, marken var sämre än dom trott, deras råd var att påla.
det är ca 5-6m ner till berg.

Pratade med ett pålföretag idag, och pålningen skulle landa på minst 120.000kr.
Inte kul att lägga såpass mycket pengar på något sånt.

Finns det något sätt att kunna undvika pålning?Någon lösning, ex varmgrund?

Huset är på 131m2.

mvh Klimpfan
 
Det enda garanterat säkra sättet är ju att gräva ned till berget och lägga dit bättre matrial. Dock är jag rädd att det blir dyrare än att påla. Att gräva ur en 150-160 m2 5-6 meter är ett rätt stort jobb, sen ska de massorna hes iväg någonstans och bättre massor ska dess plats. Det man fyller med ska packas på rätt sätt också
 
Kompensationsgrundläggning kan vara ett alternativ. Det går ut på att man fördelar husets tyngd på en större yta mha cellplastisolering. Kolla med Sundolitt vad de vill ha för ett paket till din grund och jämför sedan mot de 120kkr för pålningen.

Eventuellt kan du gräva bort dålig schakt, lerjord förmodar jag, och återfylla med sprängsten. Inte så sällan fick det folk i grannskapet som spränger bort en hel del, och vill bli av med materialet. Det vore det absolut bästa alternativet, och billigaste dessutom.
 
isolde skrev:
Kompensationsgrundläggning kan vara ett alternativ. Det går ut på att man fördelar husets tyngd på en större yta mha cellplastisolering.
Nästan rätt: Kompensationsgrundläggning betyder att man tar bort lika stor massa (kg eller ton) som man beräknar att huset ska tillföra. Sen ersätter man med lättare material, oftast skumplast idag.
Då blir det ingen nettoökning av belastningen på marken.
Detta kräver att man är MKT säker på markens geotekniska egenskaper. Skillnader i markens bärighet mellan olika delar av det blivande huset kan lätt orsaka sättningar.
Det finns exempel på misslyckade kompensationsgrundläggningar.
 
Tack för svaren, Jag ska prata med vår geolog om kompensationsgrundläggning. Supergrund.se har någon form av varmgrund, som det står kan göra pålning ej nödvändig. Fungerar det? mvh Klimpfan
 
I
Hej på dej.
Att påla ca:5-6m på 131kvadrat (skriver så för jag vet inte hur man får till den lilla 2:an) kostar aldrig så mycke som 120 000.
Jag skulle tippa på nånstans 40 000-50 000 + moms beroende lite på var du finns i landet.
 
Har just pålat min grund på 97 kvm ,det vart 14 pålar på ett snittdjup av 10 m.
Pris 56.500 :- i Stockholm.
Men beroende på grundläggningsmetod kan grunden till huset bli 2ggr så dyr
 
Redigerat:
Källargrund istället för platta och du har en kompensation. Kostade 100k med eget arbete men gav 130m2 utrymme...
 
I
Undrar hur det går för klimpfan ?
Hur gör du?
 
Jag var själv inne på kompensationsgrundläggning för att undvika pålning, men då jag var alltför sent ute pålade vi i alla fall. Som nämnts tidigare behövs ordentlig kännedom om markförhållanden innan man ger sig på en kompensationsgrundläggning och de geotekniker jag var i kontakt med ville bl.a. kontrollera grundvattenninvån under ett helt år (vilket inte rktigt passade vår tidplan...).

Tänk även på att det inte bara är själva pålningskostnaden som gör att det blir en dyrare grundläggning. Pålplattor har en helt annan uppbyggnad än en "vanlig" platta eftersom den måste vara självbärande. I vårt fall översteg kostnaden för förstärkning av plattan själva pålningskostnaden.
 
Det har varit mkt fram och tillbaka angående det här,
Enligt geologen så skulle dom behöva komma ut med borren för att kunna ge förslag hur vi kunde undvika pålning. skulle kosta 16.000kr.

Men efter att gått igenom alla kontakter, fick jag veta att en bekant till denne utförde pålning(pålitlig och seriös).

Så vi fick bra pris, han beräknade att det skulle landa på 50-60.000kr. Men absolut Inte över 60.

50-60.000 får man väl leva med att ha nedgrävt i backen.

Istället för att betala 16.000kr för borren och sen få till svar att vi måste påla, så kör jag på pålning direkt istället.
Så efter semester påbörjas pålningen,
 
GustavW skrev:
Källargrund istället för platta och du har en kompensation. Kostade 100k med eget arbete men gav 130m2 utrymme...
Får inte bygga källare, har en massa restriktioner som jag måste hålla mig till enligt kontraktet. Men utan dom hade ja helt klart byggt källare
 
zno skrev:
Tänk även på att det inte bara är själva pålningskostnaden som gör att det blir en dyrare grundläggning. Pålplattor har en helt annan uppbyggnad än en "vanlig" platta eftersom den måste vara självbärande. I vårt fall översteg kostnaden för förstärkning av plattan själva pålningskostnaden.
Den här förstärkningen av plattan, hur går den till?
 
I vårt fall innebar förstärkningen för pålad platta:

- 50 mm extra isolering.
- 50 mm extra betong.
- 100 mm högre kantbalkar.
- Balkarmering och förstärkning

...vilket ökade priset på plattan med 35%.

Skickar med en bild tagen under armeringsarbetet. På bilden är det inte färdigarmerat, men du ser redan de bärande partierna samt hur mycket mer armering det är fråga om jämfört med en "vanlig" platta där det bara ligger ett par järn i nederkant + armeringsnät.
 
  • Img_5035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enbart pålningen till vårat hus gick på cirka 325:- / löpmetern. Tyvärr har vi 30m ner till berg vilket gjorde det dyrt. Men 120.000 för 5-6m djup låter för dyrt för er del tycker jag.
 
  • DSC_0021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.