Har en liten fråga. Vi har köpt en sån 366 meter diameter pool, ingen ställning. Strunt samma, min fråga gäller vattnet. En liten pump ingick - exakt VAD bidrar den med? Sen fick vi med några oxygen-tabletter och aktivator....är det allt som behövs? HUR håller man vattnet fräscht?

Ska ringa och prata med dem igen, men det är svårt att få tag i rätt person...
 
Pumpen gör att vattnet cirkulerar, samt att det sitter ett filter i pumpen som tar bort större partiklar.

Dock räcker inte det, du behöver en hov för att få bort, löv, insekter, frön & annat.

oxygen-tabletter är det klor fria sättet, du borde kunna chocka vattnet genom att Överdosera.
Kanske behöver du om du fått alger ett annat meddel också. Ett Algbekämpningsmedel

Sen behöver du kolla PH-Värdet så det ligger rätt, finns PH + & PH-

När man väljer att använda Oxygen tabbletter så är det välldigt viktigt att man sköter doseringen varjedag. Annars får man annat i poolen en bara vatten. Anser att sig inte ha tid att göra det varje dag så ska man nog välja klor i stället.

Det finns även förtjocknings medel (eller flockningsmedel), som binder ihop particklar till en massa. Denna massa kan man sedan damsuga upp & då blir vattnet klart igen.
Finns olika sorter vissa gör att skiten flyter och vissa gör att det sjunker ner till botten.

Oftast behöver man inte byta vatten.
 
Om du har patronfilter o ska flocka så ska du använda "Klar-i-max" finns hos ex. www.miamipool.se .
De andra flockningsmedlen kräver sandfilter.
 
och aktivatorn tillsättas med max 5 dagars intervall. Vi har kört oftare men inte varje dag. Bör man göra det trots att det står annat?
 
Någon som har tips på vad jag kan göra när jag missat klortabletterna några veckor :S Vattnet ser just nu inte så inbjudande ut, men d kankse går att fixa utan att byta det??
 
Chockklorera!!! och kör filtret ett längre tag, vi satte i fjol även algmedel och då blev vattnet bra igen...Det står på klortablettburken vilken dos du ska använda om du ska chockklorera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.