Vi har planer på att köpa ett växthus men i första hand använda detta som uterum. Är det någon som har erfarenhet av detta? Funkar det bra? Vad funkar mindre bra?

Några tips?

Tack på förhand!

Jonas
 
Vi har precis byggt ett ca 15kvm växthus från Willabgarden ( euro serra mural 3 i isolerplast) och tänkte ha dotterns lekmöbler och växter där + ett litet fixabord .

Nu har vi upptäckt att det inte går att få alldels tätt vid vädringsfönsterna så det droppar in lite vatten om det regnar ( vet inte om min man monterat fel), men regn sipprar in så att har vi varit tvungna att flytta lekmöblerna för att de inte skulle förstöras. Sedan har inte fönsterna gångjärn utan de kilas fast i en skena och vi har provat med att stänga dem men ändå kommer regn in. Ingången till växthuset är mindre än en vanlig dörr fastän vi har skjutdörr...
En dag glömde jag att öppna vädringsfönsterna och dörren innan jobbet och då koktes en porslinsblomma, en novemberkaktus och en guldranka.
Vi har även i år byggt ett uterum som är 20 kvm stort och där blir det inte lika hett och det regnar inte in..( stomme och tak Willabgarden och vinterbonadevikdörrar från skånska byggvaror), större ingång och bättre lås.
Det beror väl på vad du ska ha där, jag tror att det ska vara ganska funktigt i ett växthus och då kan ex möbler mm rosta, få mögel mm... jag köpte ett lite bord + 3 stolar för 300kr på Jysk som jag vågar ha där, jag räknar att byta ut dem om något år.

Alltså jag skulle inte rekommendera ett växthus som uterum, men någon annan har kanske annan erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.