Undrar om nåt har tips och råd om följande. I ett 1,5 planshus från 1937 saknas diffusionsplast mellan övre plan och råvinden. Det är isolerat ovanför idag. Råvinden utvisar enligt besiktning att det läcker luft och fukt upp till vinden. Hur gör man för att ordna detta? Övre plan inehåller 2 sovrum och en liten toalett. Jag ska göra iordning taken på övre plan med nya släta gipsskivor. Kan man sätta plast innanför gipsen? I så fall kommer ju plasten att perforeras av massor av gipsskruv... Eller måste man riva upp hela innertaket och göra om från början? Eller är det kanske lämpligare att ta bort all gammal isolering och lägga diffussionsplast ovanifrån och sedan lägga på islolering? Vad säger Ni?
 
Vad tror du om att:

1. Se till att det inte är några stora hål eller dylikt (ventilation) som mynnar ut på vinden.

2. Isolera med ekofiber som inte kräver plast i taket.

Det måste väl först och främst handla om att få ner temperaturen på vinden eller?
 
Det där med gipsskruv eller annan skruv genom den åldersbestädiga plasten är ju ett helt allmängiltigt "problem" även vid nyproduktion.

Med tanke på att där skruvarna finns, finns ju också glespanel eller liknande som gipsskivan skrivas i så risken för läckage genom just dessa hål känns väl väldigt liten.

Skillnaden mot att ha platsen från början är att du får inte en hel yta över taket som täcker innerväggarna.
 
Mattias: Det finns ingen ventilation el dyl som läcker på vinden. Det är allmänt otätt och fuktig luft stiger upp. Ekofiber tror jag inte på. Visst handlar det om att sänka temperaturen på vinden, men en plast är nog att rekommendera om man ska göra något åt det.

Piloten: Jag tänkte att det blir jus så många hål i och med att man skruvar gips i taket jämfört med glespanel. Glespanel är inget alternativ - jag vill ha kvar takhöjden som endast är 2,20 idag.

Min fråga är nog mer om det med plast och gips blir någorlunda tätt så att det är nån idé att göra det.

Nån annan som har tips eller råd - detta måste ju vara ett vanigt problem i gamla hus?
 
Du får väl inte mindre skruvhål om du skruvar mot ett befintligt tak eller om du skruvar mot glespanel ?
Effekten borde bli den samma. Jag hade nog försökt att sätta plast så gott det går.

När det gäller ekofiber så är jag skeptisk. Möjligen är den mögelresistent med problemen med konvektionsskador inträffar ju inte i isoleringen utan oftast på undersidan av taket och det har jag svårt för att förstå att ekofibern kan lösa. Men om jag blir överbevisad skulle ja ge mig direkt.
 
Piloten: Tack för inlägget. Om jag skrivar gips i glespanel så skruvar jag ju gipsen i just glespanelen för att undvika att det blir hål i plasten. Plasten sätter man väl innan glespanelen. De hål som blir i plasten blir således endast de hål som krävs för att skriva fast glespanelen genom plasten och in i det bef innertaket. Nog borde det bli lite fler hål om jag skiter i att använda glespanel, men det kanske är marginellt.

Jag tror jag gör som så att jag sätter plast itaket och en bit ner på väggen och skrivar gips direkt. Det måste ju bli bättre än det är idag. Sen drar jag ut den gamla isoleringen, låter vinden torka ur och lägger ny isolering (mineralull).

Ang ekofiber så är det inte intressant för mig. Det går fetbort oavsett vad folk försöker bevisa.
 
Ok nu förstår jag dina funderingar. I mina tak sitter plasten närmast gipstaket, det vill säga utanpå glespanelen. Men tätningen bildas ju när man skriva gipsen upp mot underlaget. Jag har för mig att isoleringstillverkarna brukar föreslå denna lösning.

Samma lösning återfinns ju i väggar där plasten sitter mot reglarna innan gipsen. Återminstone innan man började lägga plasten 45 mm in i väggarna.

 
ekofiber har den fördelen till skillnad från mineralull att om det blir blött så kan det torka igen och då är det ingen skada skedd. Dvs har du kutterspån så har man kanske inte diffusionsplast och då är det inte bra att lägga mineralull på kutterspånet eftersom det då ibland kan bli blött pga konvektionen.
värmekonduktivitet ekofiber: 0.04 W/k
stenull 0.035 W/mk
glasfiber 0.035-0.03 lite beroende på densitet
så det är precis vad man skall ha det till. Sedan ger skadedjur fan i ekofiber eftersom det är borsalt behandlat och då dessutom inte brinner .ekofiber är dyrast också. så summa summarum har du ingen diffusionspapp ekofiber har du diffusionspapp glasfiberull.
 
Det jag inte förstår är hur ekofiberisolering kan klara sig utan luftspärr den gång konvektionsskador är det stora problemet med fukt på vindar. Kan någon förklara detta ?
 
Det gör den inte eller det gör den.. :p

Det beror ju på.. Ekofibern är ju tänkt att lagra en viss fukt vilket den kan.. Och när det blir torrare ute så torkar ekofibern.. och kan på så sätt suga åt sig mera fukt..

Det är ju Jättebra.. Med tanke på att Miniralull inte sugeråt sig alls..

Dock så finns det ju gränser blir det förmycket fukt så klarar ekofiber inte av det..

Vart går gränsen? ja det är bara o changsa.. :-/

det är ju likadant med ventelationen hur mycket ska man ha.. en Del säger massor andra säger lite.. Risken med förmycket är att det kommer in kall uteluft som sedan kondeserar i isoleringen!. För lite, risk att den fuktiga innomhus luften inte kommer ut..

som sagt var säkrast är nog att plasta.. inte är det lätt inte..
Alternativet är ju också Cellplast som man lägger på yttertaket (utomhus) mellan takpappen & läckten..

igentligen är det idiotisk att isolera inne på vinden.. samma sak med källaren.. man ska isolera utomhus..

synd att det inte finns riktigt bra lösningar.. (ännu)
 
Men om bortser från att isoleringen som sådan kan bli fuktig så kvarstår ju problemet med konvektionen.

Av de fuktiga vindar jag har sett har det alltid varit konvektionsskador på yttertakets insida. Själva isoleringen har inte mögelskadan utan den sitter uppe i taket.

Så länge isoleringen mellan vinden och den varma delen inte är lufttät, så spelar det ju ingen roll hur mycket fukt isoleringen klarar när kondenationen sitter uppe i taket
 
kan bara hålla med dig Piloten..

Fast om man tok isolerar borde väll konvektionen ske i isoleringen? dvs där möter varmt kallt..!

jag är också för plast, för vindens skull.. Själv kör jag utan plast men så har jag bara 15 cm Kutterspån också.. = Varmt o gott på vinden.. Nästan varmare där änn innomhus ;)
 
Per-Erik skrev:
kan bara hålla med dig Piloten..

Fast om man tok isolerar borde väll konvektionen ske i isoleringen? dvs där möter varmt kallt..!

jag är också för plast, för vindens skull..  Själv kör jag utan plast men så har jag bara 15 cm Kutterspån också..  = Varmt o gott på vinden.. Nästan varmare där änn innomhus  ;)
Teoretiskt har du helt rätt. Då ångan kyls ned till daggpunkten så sker kondensation. Daggpunkten återfinnes nog så gott som alltid inne i isoleringen i ett tilläggsisolerat hus. Men det verkar som om ångan har en tendens att ta dig ur isoleringen och konvektionen fortsätter upp i taket och det är här vattendropparna samlas.

Även stenullsisolering är ju i princip teoretiskt okänsligt för mögel så i en välventilerad vind är det ju ingen katastrof.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.