Hej!
Jag skall måla om min ytterdörr i kolonistugan, och undrar om ett färgborrtagningsmedel är lämpligt för att ta bort gamla färgen på en dörr? Några pratar om ett medel som heter Bums, men Julka har också ett liknande medel.
 
Visst kan du använda Bums eller något liknande medel. De fungerar på så sätt att färgen löses upp och den blir därför lättare att skrapa loss, men använd handskar för medlet är frätande.
Ett annat alternativ är att använda varmluftspistol att värma med och därefter skrapa bort den uppmjukade färgen.
 
Jag har ett liknande problem med ett stort element jag ska ha bort gammal färg på. Tänkte först köra iväg det till nån som blästrar det men när det är så gammalt som det är så kanske risken är att det går hål nånstans så jag funderar på Bums eller varmluftpistol istället. Om man använder varmluftpistol måste man då ändå skrapa allt för att få bort färgen? Om man använder Bums eller liknande går det då att bara spola av färgen eller måste man skrapa då med?
 
Med Bums brukar det vara så att man får upprepa behandlingen ett flertal gånger och troligen får du även skrapa en del.
Men du kan ju testa att spola av med högtryckstvätt, det bör ju gå ganska smidigt om inte färgen sitter alltför hårt fast.
 
Högtrycktvätt är ju ingen dum ide att prova. Det ska jag göra när jag får ut elmentet :) Tack för tipset
 
Finns verkligen Bums kvar med metylenklorid i? Trodde den var utrotad från färghandeln!
Anders
 
Anders_S skrev:
Finns verkligen Bums kvar med metylenklorid i? Trodde den var utrotad från färghandeln!
Anders
Nej, Bums är inte vad det en gång varit. Numera innehåller Bums Benzylalkohol och fosforsyra.
 
vart kan man köpa Bums idag? Alcro har en som heter Delfin färgborttagare..
 
Oljebaserad färg är lättast och mest skonsamt för underlaget att ta bort med varmluftspistol, färglagren reser sig och är jättelätt att få bort med tex en vanlig slö bestickkniv. Dock blir det helt fel att använda varmluftspistol på vattenbaserad färg, det blir bara kladdigt, men det borde dock räcka med nåt ganska enkelt medel. T-röd vet jag löser vattenbaserad färg men det finns nog något effektivare i färghandeln.
 
Biocleen har en plastfärgsborttagare och den finns även i provförpackning på 1 dl. Brukar funka bra.
Tack o lov att den gamla Bumsen är väck man höll på att dö av ångerna. När jag sålde Alcro så försvann den men jag trodde att den kanske kommit tillbaka.
Anders
 
Propplösare i geléform fungerar också, ruskigt aggresivt.
 
Snurre skrev:
Propplösare i geléform fungerar också, ruskigt aggresivt.
Innehåller väl natriumhydroxid. Starkt frätande.
 
Använder man starka grejer som tex lut och propplösare så torkar man ut träet och gör fibrerna spröda, detta går inte att "laga". Inte alls en bra idé på en ytterdörr eller nåt annat som ska tåla utomhusklimat.
 
Ja visst är propplösare starkt frätande och visst kan det skada träet. Dock kan man stoppa processen med ättikssprit och man kan även slipa bort det tunna lager trä som har gjort träfiber spröda. Inget att rekommendera för den oerfarne men ibland har nöden ingen lag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.