Vi funderar på att ha ett snyggt sten- eller klinkergolv på hela bottenvåningen i vårt nya hus. Det innebär kök, hall, vardagsrum, tvättstuga och badrum. Vi tycker dels att det är snyggt, men också praktiskt eftersom det är ytor som slits mycket. Vi kommer att ha golvvärme och oroar oss inte så mycket för att det ska kännas kallt. Däremot är det många som hävdar att det känns väldigt hårt, att man får ont i ryggen av att stå och gå långa stunder och att det är farligt för småbarn. När det blir dags att flytta in kommer vi att ha en ettåring. På övervåningen kommer vi troligtvis att lägga parkettgolv och eventuellt textilmatta i något rum. Är det någon som har erfarenhet av det här med stengolv/klinkers på så stora ytor?
 
1. Det kommer att eka om man inte motverkar med möbler, mattor och annat som dämpar ljudet.
2. Golvet blir kallt på sommarhalvåret. Golvvärmen lär inte arbeta då. Diskutera detta med en VVS-konsult och överväg alternativ som att "värma ändå", förstärkt golvvärme med elslingor osv
 
Fru_B skrev:
Däremot är det många som hävdar att det känns väldigt hårt, att man får ont i ryggen av att stå och gå långa stunder...
Vi la klinker i vårt förra kök, det är ett misstag jag inte kommer att göra om.
På ytor där man inte förväntas stå så länge som i ett kök är det kanske ok, men det är definitivt något att tänka på.
Nu blir det bara klinker i entreerna.

/ Fredrik
 
Tornhill skrev:
Vi la klinker i vårt förra kök, det är ett misstag jag inte kommer att göra om.
På ytor där man inte förväntas stå så länge som i ett kök är det kanske ok, men det är definitivt något att tänka på.
Nu blir det bara klinker i entreerna.

   / Fredrik
Du kanske kunde berätta varför det var ett misstag..?
 
Jag har stengolv i hela bottenvåningen och det är definitivt ett stort plus med mitt nya hus. Jag har visserligen en hel del lösa mattor men det är underbart att inte behöva vara rädd om golven. Nu har jag ju en relativt tung jycke som springer ut och in hela tiden och det är första gången jag inte behöver bekymra mig om att golven inte slits.

Däremot håller jag ett vakande öga på vänner som kommer med småttingar och försöker hålla dessa 'på mattan'. Nu växer ju barn ganska snabbt ... och en unge kan ju lika gärna falla på asfalten ute på gatan!

Har elvärme i plattan och hade denna på lägsta värme hela sommaren för att torka ut huset och det drog inte många kwh. Däremot kostar det multum under vintern så golvvärmen är på väldigt låg nivå (kompletteras med kamin) även när det är kallt.
 
Johan Gunverth skrev:
1. Det kommer att eka om man inte motverkar med möbler, mattor och annat som dämpar ljudet.
2. Golvet blir kallt på sommarhalvåret. Golvvärmen lär inte arbeta då. Diskutera detta med en VVS-konsult och överväg alternativ som att "värma ändå", förstärkt golvvärme med elslingor osv
Vi har naturligtvis tänkt ha både möbler, mattor och annat - även om vi båda föredrar en ganska minimalistisk inredning. Det får väl bli stora textiltavlor på väggarna, för gardiner vill jag helst slippa. Några persiska mattor borde väl göra susen?

Vi får kolla upp det där med golvvärme under sommarhalvåret. Blir det värmebölja kan det ju vara en fördel med ett svalt, skönt golv.

 
jon_h skrev:
Du kanske kunde berätta varför det var ett misstag..?
Visst, jag tyckte själv att det var så tydligt när jag skrev, men när man nu läser igen är det ju faktiskt inte det :)

Problemet var alltså att det blev tokigt hårt. När man hade stått upp på köksgolvet och lagat mat i en till tre timmar, så hade både hustrun och jag ont i ryggar och fötter.

Mjukare golv i köket i nya huset alltså.

Notera att vi även hade klinker i entren på gamla lägenheten och där var det mycket bra, lättstädat och tåligt. Problemet var just när man stod upp långa stunder i sträck på golvet. Det är väl egentligen bara i köket man gör det.

/ Fredrik
 
Jag förstår. Kan tänka mig att man får ont i ryggen av att stå länge på det. Det är den svenska vanan att inte ha inneskor som ställer högre krav på golvets mjukhet, nere på kontinenten har de nog inte det problemet.
 
Staffans2000
Tofflan är guds största gåva till mänskligheten! Tag på och se ljuset.
Det har ett par hundra milijoner europeer redan gjort, och med dessa små mirakel på fötterna så finnes det ej några kalla eller hårda golv.

Toffelhjälten: Staffan

P.S. jon_h: för en gångs skull tänker vi i samma banor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.