M
Hej! Jag har lite frågor;

Vad jag förstått så har man "alltid" bygglov om man ska bygga ett nytt hus på en tomt med ett befintligt hus, stämmer det? Nu talar vi om hus utanför detaljplan ute på landet.


Vad skulle det kosta mig att få bygglov i ett sådant fall som ovan? (nu vet jag att priserna variierar som med allt, men en ungefärlig summa). Antar att rivningslov kostar med.

Nån som vet vad brandkåren tar för att bränna ner ett gammalt hus?
 
Du får ju inte bygglov automatiskt för att det finns ett hus sedan tidigare, men sannolikheten för att du skulle nekas bygglov för det nya huset är oerhört liten. Det skulle t.ex vara om huset är ett svartbygge inom strandskyddat område. Utanför detaljplan har dock dina grannar lite mer att säga till om i första skedet. Det är bra att ha en dialog med dem innan du lämnar in bygglovet för att inte få sig en överraskning senare.
Utanför detaljplan kan man också "ta sig friheter" som att bygga tomtgränsen, bygga komplementbyggnader och i princip utforma huset fritt. Det är bara grannarnas åsikter som väger in.

Bygglovskostnaden brukar vara den samma som för ärende inom detaljplan. Rivningslov söker du samtidigt som bygglov, så slipper du extrakostnader.

Ring Räddningsverket och fråga först. Många gånger är de inte intresserade. De kommer inte och bränner ner enkom för eldandets skull. De vill ha träningsmöjligheter.
 
M
Hej och tack för ett snabt svar!

Närmaste granne ligger på ca 500m avstånd och utom synhåll så de borde förhoppningsvis inte ha så mycket att anmärka på. Har du nån koll på ungefär vilka summor vi snackar om när vi snackar bygglov+rivningsanmälan? 5000? 35 000?
 
Snarare 35.000:-. Tror faktiskt att vi betalade 39.000 sammanlagt och då var det bergvärmeansökan i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.