Hej ! Nu är badrumsrenoveringen igång.Jag ska gjuta ett nytt golv på betongplattan.Är det någon som har koll på Eps Cement ? Kan man blanda Leca kulor i vanlig Cement /betong ?:rolleyes:
 
Ja, jag har koll på EPScement.

Ja, man kan gjuta med cementbunden leca. Det smidigaste är nästan att fukta lecan med flytspackel i en tombola. Sök lite på "cementbunden leca" på forumet, då borde du hitta en del äldre trådar om detta.
 
Ok !!! Tack för det !!!
 
Vad var det du ville veta om EPScement då?
 
Det jag undrar om EPS är egentligen vad det är ?? om det blir billigare att blanda Leca och cement ?? Eller köpa färdig Eps
 
EPScement är en frigolitkulor i en cementblandning. Du kan läsa mer på deras hemsida, www.epscement.com.

Vilket som är billigast vet jag inte, men jag gissar på lecavarianten.
 
Cementbunden LECA
Tio volymdelar LECA Lättklinker i valfri sortering
blandas med 1 volymdel cement och maximalt
1 volymdel vatten. Blandningen görs i tombola.
Börja med att fylla den fastställda mängden LECA
Lättklinker i behållaren och tillsätt halva vattenmängden.
Låt tombolan arbeta en stund. Tillsätt cementen.
Låt tombolan arbeta vidare och tillsätt vattnet i små
portioner. När cementblandningen ger en glänsande
och klibbig film runt varje lättklinkerkula ska inget
ytterligare vatten tillsättas.

Saxat ur: http://www.nystromscement.se/pdf/Ditt_hus_och_Din_tradgard.pdf
 
Va nice är det nån som har koll på torktider eller hur länge det ska brinna innan man kan gå på golvet ?? nån skillnad på Leca /EPS......... Skönt att man inte kan allt då hade man ju inget mer att lära !!!!!!!!!!!!!!!!
 
Här är lite information från EPS hemsida..

Åtgångsexempel:

Antal m2 10 m2 10 m2 10 m2 10 m2

Tjocklek 20 mm 30 mm 50 mm 100 mm

Åtgång 200 liter 300 liter 500 liter 1000 liter





Uttorkning, gångbar: Efter ca 12 timmar om uttorkningsklimatet är ca 20 grader,

50 % relativ luftfuktighet och ett visst luftombyte.



Uttorkning, beläggningsbar: EPSCement har självuttorkande egenskaper och har efter en månad en relativ fuktighet som ligger väl under 85 %. Materialet kan därför beläggas med avjämning/slipsats omgående efter slutförd gjutning på ytor som kan behandlas utan att beträdas eller så snart gjutningen är gångbart på ytor som måste beträdas. Det är viktigt att det gjutna materialet inte ligger öppet för länge. Lägg på avjämningsmassa, slipsats eller diffusionsspärr inom 3 dygn efter gjutning.



Observera: Värmeslingor, vatten eller el, kan inte gjutas in i EPSCement eftersom EPSCementen är värmeisolerande. Däremot läggs slingorna med fördel ovanpå EPSCementen och gjuts in i spackelmassan.



Tekniska data

Brukstid: 1 timme
Densitet (härdat material): 450 kg/m3
Tryckhållfasthet (SS 13 72 30): 1,8 MPa
Värmeledningstal: 0,08 W/mK
Bransklass: A2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.