Svårt med val av färg till golvlister, taklister, fönster och dörrfoder. Finns det några generella tipps om detta i ett 1850tals sk Parstuga rödfärg ute.
 
finns massor av böcker att läsa i. Gysinges handbok nr 8, Så renoveras torp och gårdar, invändig renovering (byggnadsvård i praktiken) gå till biblioteket och kolla upp under kategorin byggnadsvård. Sen finns tidningen gård och torp som har mycket reportage och bilder från äldre hus där man kan få inspiration.
 
Det tycker jag också är svårt. Fastän jag har läst alla böcker Sophie räknar upp. :)
Vi har tittat en del på hur det har varit målat, men också vad vi själva tycker är behagligt och så använder vi oss av traditionella pigment och brytningar. Kimrök och grön umbra i vitt i olika procentsatser till exempel. Jag tycker att det är snyggt när väggar, dörrar och snickerier är målade med samma pigment men i olika blandningar med vitt, snickerierna mörkast och väggarna ljusast. Sen tycker jag att det är väldigt fint med ådrade snickerier (typ björkådrat eller mahognyådrat, exempel och how-to finns i Gysinges handbok no 8).

Annars kan jag också rekommendera Lena Nessles böcker om att måla inomhus i gammal stil. Hon har gett ut ett par.
 
Ett annat tips är att man inte ska vara rädd för starka kulörer. I dagens inredningstidningar beskrivs lantligt och gammaldags ofta som vitt och neturellt och beiget...men det stämmer ju egentligen ganska dåligt med de färger man hade förr. man använde de starka pigment som fanns. mörkgröna foder och lister är inte ovanligt t ex. eller som konichiwa girl skriver samma färg i olika brytningar.

I vårt förra hus valde vi vita lister och foder i nästan alla rum...för att få en genomgående känsla i alla rum att de hörde ihop. I vårt nya hus kommer jag inte alls tänka likadant utan experimentera med starka färger och ha olika fast rummen gränsar till varandra. Det blir inte så tillrättalagt då. Och gillar man det inte är det ju bara att måla om!
 
Här är två färger tyvärr inte torra ännu... därav den blanka ytan. Hus från 1894.
 
  • 080629-017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 080629-018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.