Hejsan! Vore tacksam för lite hjälp här så vi (jag och sambon) inte letar på fel storlek på tomter.

Vi vill bygga ett hus från Fiskarhedenvillan (Lommen) med en viss ändring på designen och det ser ut som att huset landar på 18 meter (bredd) x ca 14 meter (djup).

Vad för tomtstorlekar kan vi se på? Jag kan matematik och så där, men jag tänker på att vissa tomter säger sig ha max byggyta på t.ex 200-320 kvm. I vårat fall så är huset 18x14, vilket är 252kvm.

Bygglovsmässigt, kan jag då t.ex realistiskt titta på en tomt som har måtten:

Bredd: 18 meter + 4 meter + 4 meter
Djup: 14 meter + 6 mäter till gata + 10 meter bakgård
Totalt: 26 meter (bredd) x 30 meter (djup) = 780 kvm

Då huset redan har dubbelgarage inbyggt i husets, så vill vi inte ha extra tillbyggnad såsom garage.
Kan vi för att se på mindre tomter, avsäga oss rätten om bygglov av extra bebyggelse på tomten som det ofta finns rätt till på 80kvm?

Hoppas någon här kan berätta hur det ligger till. Tack!
 
Redigerat:
Din kalkyl för nödvändig tomtstorlek är nog ett absolut minimum. Oftast anges det i detaljplanen hur stort hus man får sätta på tomten. Den storleken anges oftast antingen absolut som ett viss antal kvadratmeter, dels ibland som en andel av tomten. Och jag tror att det även förekomemr en kombination (typ 150 kvm, men max 20% av tomtytan). Begräsnaningar på 10-20% är ganska vanliga.

Om det finns byggrätt för komplementbyggnader, ex. garage så får man inte per automatik ta den ytan i besittning för huvudbyggnaden, men där verkar det ibland gå att förhandla det till att tolkas som "mindre avvikelse".
 
Redigerat:
Vi tar ett exempel isåfall:
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/7747

Den där tomten är i det här fallet stor, på 1600kvm. Den är ju mycket djupare än vad den är bred, men vad jag måttat så bör denna tomt i metrar sett vara ca 31 x 52 m (försökt o räkna ut "skalenligt").

Jag har fått ritningarna på huset nu och det är 18 meter plus ett överhäng på nästan 1 meter per sida (egentligen kanske 60 cm åt alla håll). Därmed så är husets yta mer av 20 x 16 meter, vilket är 320kvm. Detta är ju max vad enligt tomtannonsen säger är OK.
 
Nu stod det ju boarea, det är ibland något helt annat än byggyta. Ett 2 planshus har ju ex. bara hälften så stor byggyta som boyta. Man måste nog ta reda på exakt hur ytkravet är formulerat.

Med överhäng antar jag att du menar takfot eller liknande utstick. En "normal" takfot räknas inte in i byggytan. En normal takfot bedömms lite olika från kommun till kommun, men vanligen 30-50 cm. Troligen kan man få dispans om det skulle råka vara lite mer än så.
 
780 kvm är ett absolut minimum, det blir trångt, om tomten är kuperad, eller på annat sätt ställer krav på tomtplanering eller husplacering så är det för litet, eller åtminstonde inte mycket kvar till gräsmatta/altan/redskapsbod/sandlåda/studsmatta/äppelträd. Dessutom blir det nära till grannar.

Nu är ju huspriserna som dom är, och det kan vara rimligt att tvingas ge avkall på tomtstorlek. Men jag skulle rekommendera 1000 kvm tomt . (har själv 714kvm tomt med 100kvm byggyta hus och 28kvm carport/bod)


Mvh/Abbe
 
Hej Johnny Viking,

Om du går in o tittar på detaljplanen över Östra Kallfors ( finns på södertälje kommuns hemsida) så får man bygga max 200 m2 i ett plan alt. 160 m2 i två plan ( 2 x 160 = 320), till det får byggas högst två komplementsbyggnader med sammanlagd byggyta på 80m2 var av den ena får vara max 60m2.

Så att få bygglov för ditt tilltänkta hus kan ju bli lite knepigt, men det beror ju på hur handläggaren ser på att garaget ligger i huset,

Jag o min sambo letar för övrigt också tomt o bygga på o har tittat ute i kallfors också.

Mvh Fredrik
 
Är den totala byggytan 18x14m verkligen?
Med tanke på Lommenformen borde du 'tappa nåra m2' på fram och baksida, om inte era ändringar gör så att dessa är bebyggda. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.