Gokväll!

Håller på och kollar över möjligheterna inför kommande takstolsinhandling.
Planen är att påbörja ett garagebygge, 7,2 x 10,8m med möjlighet att inreda övervåningen i sommar. :)

Takstolarna jag 'ska ha' liknar den nedan:
spännvidd: 7,2m
förhöjt väggliv med: 0.8m
taklutning:30grader

takstolar_ill_ramverk.gif

Är det c/c 600mm som gäller om man inte vill ha någon pelare/balk nere i garaget?
Eller kan det funka med 'varannan takstol varannan golvregel', eller tänker jag helt galet?
Tilläggas bör att det ska vara betongpannor som tak.


Nästa för Er, kanske mindre smarta fråga är, plattan blir 7,2m bred, ett varv lecablock under syllen, 45x120 i stommen + liggande 45x45 - ska ja då beställa takstolarna 7,2m eller 7,2m minus 2x45mm?
Eller hamnar syllen/'liggande toppregeln runtom' (vet ej den korrekta benämningen - men alltså motsvarade syllen i botten - alltså den 'regel' som takstolarna blir att ligga på) i ytterkanten på plattan?

Väggarna är tänkta enlig följande (innifrån och ut): gips, osb, diffspärr, 45x120, 45x45, utegips (ev vindpapp istället), spikregel, panel/ribb.

Som ni kanske märker så har jag en del att lära innan bygget kör igång/blir slutfört.
Har 3 böcker beställda som jag hoppas gör så en del funderingar klarnar.
 
Allt det där räknar takstolsfabriken ut. Inga problem, bara ge dem alla uppgifter så löser det sig.

Hammarbandet ("toppregeln") kan du nog lägga efter tycke och smak. Tror mitt hamnade i ytterkant av muren på det senaste bygget.
 
Hmmm jag håller på att samla kraft för mitt garagebygge men det något mer modest... endast 5,7 * 7,5 meter
Dock med samma typ av takstol så återkom gärna med mer info om du får någon klarhet i dimensionerna. Speciellt på underarmen
 
Eller kan det funka med 'varannan takstol varannan golvregel', eller tänker jag helt galet?
Tilläggas bör att det ska vara betongpannor som tak.
Så brukar man göra, varannan alltså med cc60.

Däremot tycker jag att din vägg med 120*45 som bärande stomme är för klent dimensionerad. Har du fått det måttet från en konstruktör? Om du bygger i dalarna så motsvarar det väl åtminstone snözon 2,5 eller 3 ? och med tanke på längden på dina garageväggar bör du ligga på 145*45 för att klara normen.
 
Sedan undrar jag var du ska få in ditt förhöjda väggliv i det ramverk som du visar på bilden. Är det inte en A-Takstol du ska ha?
 
Mikael_L
Jag misstänker att du inte kommer klara 7 meters spännvidd utan att ha en bärande mellanvägg mitt i.
Och det antar jag att du inte tänkt dig i garaget.

Så därför måste du antagligen lägga in en stålbalk under bjälklaget, vinkelrätt mot bjälkarna. Se till att ta i takhöjd i garaget så du klarar balken utan att man måste ducka när man ska gå under.

FredrikR skrev:
Är det c/c 600mm som gäller om man inte vill ha någon pelare/balk nere i garaget?
Eller kan det funka med 'varannan takstol varannan golvregel', eller tänker jag helt galet?
Tilläggas bör att det ska vara betongpannor som tak.
Det blir väl bäst med varannan takstol varannan bjälke. Om du köper takstolarna färdigt så säg till att du vill ha samma material medlevererat till bjälklag, så du får garanterat samma höjd på bjälkarna.

Problemet för dig är inte vikten från taket och snön, utan vikten på det som ska vara på och gå på övervåningen. Över 5 meter i spvidd så går det nästan inte längre att använda träbjälkar utan att nedböjningen och svikten blir för kraftig.

45x120 i stommen + liggande 45x45 - ska ja då beställa takstolarna 7,2m eller 7,2m minus 2x45mm?
Eller hamnar syllen/'liggande toppregeln runtom' (vet ej den korrekta benämningen - men alltså motsvarade syllen i botten - alltså den 'regel' som takstolarna blir att ligga på) i ytterkanten på plattan?
Jag har fått för mig att man anger spännvidd som måttet mellan hammarbanden (regeln ovanpå ytterväggarnas regelstomme). Men häromdan råkade jag se att takstolsfabriken i Nässjö menar att spännvidden är till yttersidan av hammarbandet, så nu vet jag faktiskt inte ... :surprised:

Men dina liggande 45;or räknas aldrig med i spännviden, vilken sida dom än är spikade.
 
Redigerat:
Fabian-Bom skrev:
Sedan undrar jag var du ska få in ditt förhöjda väggliv i det ramverk som du visar på bilden. Är det inte en A-Takstol du ska ha?
Rätta mig gärna om jag har fel, och förklara gärna om du har ork :)

Men är räknas inte den lodräta biten under takstolens 'utstick' på sidorna som förhöjt väggliv?
Alltså att taket börjar, i mitt fall ~80cm upp på ovanvåningen istället för på samma nivå som innertaket i garaget!?

Om jag förstod den snäll farbrorn på byggnadsnämnden här i Borlänge så var förhöjt väggliv och 30graders lutning ett bättre alternativ (lika med snabbare behandling och bygglov) iom att jag bor 'utanför' villaområden, lite på landet skulle man väl kunna säga.

Att 'det bilr falurött med vita knutar och rött tak' var första ledande frågan då jag kontaktade han ang. bygglov tidigare i våras. :)

Mikael_L skrev:
Jag misstänker att du inte kommer klara 7 meters spännvidd utan att ha en bärande mellanvägg mitt i.
Och det antar jag att du inte tänkt dig i garaget.

Så därför måste du antagligen lägga in en stålbalk under bjälklaget, vinkelrätt mot bjälkarna. Se till att ta i takhöjd i garaget så du klarar balken utan att man måste ducka när man ska gå under.
Jag vill verkligen slippa pelare eller bärande mittvägg (helt uteslutet tom ;)), limträbalk vore också väldigt fint att slippa då jag misstänker att det kommer bli nån halvgrov skapelse som folk kommer slå huvudet i!?

Men är jag ute på cykeln då jag tänker att varannan takstol varannan golvregel med c/c 600mm funkar lika bra som takstol/takstol på samma c/c mått? Eller är det som jag anar att takstolen bär upp golvet iom fler fästpunkter än en 'vanlig' liggande regel?

Och menar du att jag åker på nån form av balk, stål känns ju ett 'smidigare' (mindre platskrävande alt.), oavsett c/c600 eller 1200 på takstolarna?

Mycket att grubbla över innan man somnar emellanåt :)
Men intressant, lärorikt och kul med en skräckblandad förtjusning!

Får samtidigt passa på att önska Er en trevlig midsommar vad ni än tar Er för med imorgon!
 
Ja, du kan inte ha 7m spännvidd på ett golvbjälklag med vanligt virke, varken med cc300, 600 eller 1200. Det är en ganska dyr konstruktion du skissar på.
 
Med förhöjt väggliv syftar jag på en halvhög vägg på andra våningen. Ett typiskt landskapshus. Se bild:
villa-fralsegarden.gif

Det ramverk du visar på bilden blir ett så kallat 1 1/2 plans hus.
 
Mikael_L
Är det inte så här det ser ut och fungerar?

Ramverk = den klassiska takstolen till 1 1/2-plans hus.

Sen kan man diskutera vad en 1 1/2-planare är.
Folk bygger väl 1-planare med inredd vind i enlighet med sina detaljplaner.
Jag har för mig att förhöjt väggliv till dess att byggnadshöjden blir 70 cm högre är generellt tillåtet och att det sedan blir en tvåplanare helt enkelt. Huset som Fabian-Bom visar är i så fall en tvåplanare.

Jag kan givetvis vara ute och cykla trehjuling också ... :surprised:
 
  • ramverk-forhojd.jpg
Jag har för mig att förhöjt väggliv till dess att byggnadshöjden blir 70 cm högre är generellt tillåtet och att det sedan blir en tvåplanare helt enkelt. Huset som Fabian-Bom visar är i så fall en tvåplanare.
Exakt så är det. 0,8m förhöjt väggliv som angavs i inledningen var det jag tog fasta på. Att innerväggen är 0,8m har inget med förhöjt väggliv att göra. Bra bild på förhöjt ramverk, det tydliggör skillnaden i de olika alternativen. Man ser att vägglivet är förhöjt på den takstolen jämfört med den andra. Men om en sådan stol ska användas är det max 0,7m som gäller för enplansalternativet.

Vill även betona att jag tycker 120*45 är för klent med den längden på väggarna.
 
Fabian-Bom
Tror du 45x145 räcker till eller bör upp ytterligare i dimension?

Sprang ihop med 2 gamla kompisar på midsommarafton, som jobbar som snickare i en eller annan form.
Om inte minnet sviker allför mycket (måste vara friskluften ;)) så menade båda jag talade med att det skulle funka med 7,2m breda utan limträ eller annan balk.
Tror tom, en sa att c/c1200 skulle funka?

Rättvikstakstolsfabrik (Byggtra) nämnde inget om balk men att c/c600 var 'krav'.

Många bud. :)
Ska självklart göra noggrannare efterforskningar innan takstolar beställs (och även gällande regeldimensionen i stommen).

Jag tackar för rättelsen/förklaringen ang. förhöjt väggliv/ramverk.
 
Tror du 45x145 räcker till eller bör upp ytterligare i dimension?
Ja. det är tillräckligt. för väggar. Takstolarna lägger du på cc 120 och bjälklag på cc 120 mellan takstolarna. Du kommer inte undan en bärande innervägg inom 36cm från mitten av garaget (+-5% av totala längden). Alternativt balk med pelare under ramverket.
Förmodligen är dimensionen 45*220 på ramverkstakstolarna, men det får du besked av fabriken om.

Sprang ihop med 2 gamla kompisar på midsommarafton, som jobbar som snickare i en eller annan form.
Om inte minnet sviker allför mycket (måste vara friskluften ) så menade båda jag talade med att det skulle funka med 7,2m breda utan limträ eller annan balk.
Detta går om du inte tänkt använda ett ramverk, alltså bygga utan övervåning med "vanliga takstolar". Vid övervåning kommer du inte klara nedböjningskravet på konstruktionen utan bärande innervägg/upplägg.
 
Skulle man kunna ha en mittbalk som vilar på en balk ovanför porten samt i bakvägg ? Isådant fall slipper man pelare eller mellanväggar i själva garaget.
Balkarna fram och bak skulle då vila på pelare i hörnen. även om priset antagligen blir kallras som heter duga...
 
Skulle man kunna ha en mittbalk som vilar på en balk ovanför porten samt i bakvägg ? Isådant fall slipper man pelare eller mellanväggar i själva garaget.
Balkarna fram och bak skulle då vila på pelare i hörnen. även om priset antagligen blir kallras som heter duga
Det får bli en rejäl balk i såna fall. Jag tror inte det är möjligt för ett sådant här projekt, balken blir för hög. Jag vågar inte spinna vidare på det. Tror att det behövs minst en pelare som bär upp i mitten. För att få ett korrekt svar bör du kontakta en konstruktör inom området.

imported_Byggaren kan kanske hjälpa dig. Han verkar kunnig inom området.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.